1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
SM kabelboom aanpassen en verbeteren
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 25 juni 2011 11:36 AM

Allen,

Ik ben mijn citroen sm (vanaf leeg chassis) aan het opbouwen.
Wielophanging, hydraulica, versnellingsbak stuur, remmen geluids-isolatie -> allemaal klaar.
Motor wacht op onderdelen (cilinders, pakking-set, spanner kettingen etc. etc.).

Dus nu een start maken met de elektriek.

Mag ik daarover een paar (eigenlijk heleboel… Surprisedops: ) vragen stellen?

Plan: Ik ga de “kabelbomen” op een plank spijkeren, defecte kabels vervangen en opnieuw omwikkelen.
De kabelboom is van een IE, maar ben de auto aan het opbouwen als een carburateur-auto.
Volgens de schemas heeft de IE een extra kabelboom-deel (die laat ik er gewoon uit) en een paar extra kabels in het gedeelte dat naar de relais gaat. Die ga ik er ook uit halen.
-> zijn er nog meer verschillen?

Ik heb het elektrisch carburateur schema “Vehicules SM sorties depuis Novembre 1971)
-> zal ik daar van uit gaan?

Welke aanpassingen / verbeteringen zal ik doen?
Ik dacht zelf aan:
- nieuwe smeltzekeringen (die heb ik al!)
- relais vervangen (welke alternatieven kan ik gebuiken?)
- extra relais (dimlicht, fans, ramen)
- fans laten doordraaien als motor nog warm is.
- andere zekeringkast (of is dit niet nodig?).
- nieuwe kabels op accu.
- dynamo met ingebouwde spanningsregelaar
- elektronische ontsteking

Alvast bedankt!  Smile
See you,
Maarten

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 25 juni 2011 11:33 PM
  [ # 1 ]

Aangaande de relais links voor, ik vond het zelf wel mooi als het er een beetje orgineel uitziet…

maar dan toch modern en bedrijfszeker, bij mij waren er 2 uitgerookt

Afbeelding Bijlagen
IMAG0259.jpgIMAG0260.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

gr Mark

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9890
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2011 12:44 AM
  [ # 2 ]

Hangt dat niet van het bouwjaar af? Bij mij (IE) waren het al van die grijze kunststofblokjes.
@Maart: ik neem aan dat je met die nieuwe smeltzekeringen die thermische zekeringen bedoelt? Die smelten nou net niet! Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 26 juni 2011 11:41 AM
  [ # 3 ]

He, bedankt voor de reacties!

@Mark: dat ziet er inderdaad perfect uit!
Maar mijn relais zijn een ander (later?) model; dat zijn oranje rechthoekige doosjes.
Ik zal er eens eentje open maken.

@Jan: Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel de thermische zekeringen…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9890
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2011 09:43 PM
  [ # 4 ]

Maart, wat me nog te binnen schiet: je moet wel het beveiligingskastje voor de benzinepomp inbouwen. Dat zorgt er voor dat beneden een bepaald toerental de benzinepomp er mee stopt. Bij de IE zit dat in de ECU ingebouwd, vandaar dat het er bij jouw exemplaar niet in zal zitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43056
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 juni 2011 09:47 PM
  [ # 5 ]

Dat onding? Gelijk in de vuilnisbak er mee.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9890
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2011 10:26 PM
  [ # 6 ]

???

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 26 juni 2011 10:28 PM
  [ # 7 ]

Oja, die ECU heb nog ergens op zolder liggen.
Zo’n kastje nog niet.

Wat is er slecht aan zo’n kastje?

Lijkt me op zich wel een goed idee dat als de motor stopt dat ook de benzinepomp stopt.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9890
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2011 11:28 PM
  [ # 8 ]

Vandaar mijn vraagtekentjes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43056
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 juni 2011 11:32 PM
  [ # 9 ]

Dat ding gaat stuk. Wil je veiligheid dan kan je beter een LPG relais gebruiken en daar mee je benzinepomp aansturen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9890
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2011 11:53 PM
  [ # 10 ]

Je bedoelt met windingen om de bobinekabel?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 juni 2011 12:04 AM
  [ # 11 ]

Ja; geen vonk dan ook geen brandstof meer. Een simpele en effectieve beveiliging.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43056
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 juni 2011 12:06 AM
  [ # 12 ]
jantje1948 schreef:

Je bedoelt met windingen om de bobinekabel?

Die kan je gewoon op de min bobine aansluiten hoor Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9890
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 juni 2011 12:17 AM
  [ # 13 ]

Ja, een stuk simpeler. Dan hoef je ook geen draden naar de middenconsole te trekken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juni 2011 05:51 PM
  [ # 14 ]
mark sm schreef:

Aangaande de relais links voor, ik vond het zelf wel mooi als het er een beetje orgineel uitziet…

maar dan toch modern en bedrijfszeker, bij mij waren er 2 uitgerookt

gulp Je gaat wel ver!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 28 juni 2011 01:14 AM
  [ # 15 ]

Ha, heb je de rest nog niet gezien… excaim

gr Mark

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook