de nieuwe c3 gereden.
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 01 juli 2011 04:40 PM

http://www.flickr.com/photos/55821184@N07/5890383373/

Vaak rijd ik korte tijd in een huur auto van diverse klassen.

Dat is dan voor mij de enige manier waardoor ik op de hoogte blijf van de voortgang van de auto techniek.
Ik ben nogal naief door te denken dat elke nieuwe auto een stukje beter zou moeten zijn dan z’n voorgangers. Vaak is dat helemaal niet zo. Ik kan niet zeggen dat de nieuwe c3 beter is dan het oude model. Over het oude model was ik ook best positief, vergeleken met andere huurwagens.

Vorige week heb ik in 4 dagen 1500 km in een nieuwe c3 gereden.

Ik heb me niet geergerd aan de auto, en dat wil wel wat zeggen. Meestal ben ik zo’n huurauto al na een dag meer dan zat. Positief dus.

Helaas had ik denk ik een kale basis uitvoering.
Het opmerkelijkst is de grote voorruit. Leuk en aardig en best grappig.
Ruimte voor opbergvakjes is minimaal, er is zelfs geen asbak, bekerhoudertje niets eigenlijk. Raar.
Je Franse tolkaartje kun je zelfs niet kwijt achter je zonneklep. Ook voor de dames, een opmaak spiegeltje kon er niet af. Citroen mikt kennelijk niet meer zo op comfort. Terwijl comfort voor mij persoonlijk in elk geval toch synoniem stond met het citroen automerk.

De enige echte misser vind ik het feit dat je zonneklep (van hard plastic) niet zijwaarts gebogen kan worden. Ik heb dan ook diverse malen mijn hand als zonneklep moeten gebruiken bij laagstaande zon.

De airco had er nogal moeite mee maar dat was niet zo gek, soms 39 graden celcius buiten. De koelfans draaien constant dan uiteraard maar maken erg veel lawaai.

Het dashboard is niet inspirirend, mist een koelwater temperatuur meter en is erg kras gevoelig. Het handschoenkastje ligt raar diep maar is wel lekker gekoeld. Het plastic gevoel is te groot naar mijn smaak.

Ik miste de middelste armsteun, het zitvlak vind ik te kort maar toch heb ik geen een keer zoiets gedacht van dat ik niet lekker zat.
De achterbank daarentegen is echt een plank, vind ik een misser.

De gordelpieper is inderdaad echt hoogst irritant, daar sluit ik me bij aan. Zou echt doordachter moeten kunnen.
De bediening van radio en cruise control zitten achter het stuur, je kunt ze niet zien.
Dat is wennen. Wel fijn, zo’n cruise control.
Ook vond ik de lichtopbrengst van het dimlicht erg matig. Ik ben gewend aan de matige verlichting van de Xantia (met opgewaardeerde dure lampjes). Dus ik had veel meer licht opbrengst verwacht van de modernere lichtbakken.

De auto oogt best wel fors en daardoor vergeet je dat het eigenlijk qua interieur geen ruimte wonder is. Gelukkig geen vervelende dode hoeken achter, de auto is best overzichtelijk te rijden in de stad.
Ook het rij comfort viel mij in het geheel niet tegen. Niet bijzonder, maar toch niet over te klagen.
Grappig om een citroen xantia binnenverlichtings unit terug te vinden trouwens…

De 1.4 hdi motor liep gemiddeld 1 op 20 km. En dat bij lange stukken 130 en 110 km. per uur op de snelwegen. Heel mooi denk ik, en dat zou ik toch ook wel willen.
De motor staat zodanig afgesteld dat hij graag abrupt afslaat bij het wegrijden op een niet effen weg gedeelte. Je moet dan niet vergeten genoeg gas te geven. Verder natuurlijk geen strepentrekker. Maar toch best genoeg fut om mee te komen, al kun de motor best wel horen. Over het geheel best OK.

De leuke wieldopjes oogden wel heel fragiel. Dat mag best wat mooier, maar goed zoals gezegd: basismodel naar ik aanneem.

Nou dat was het dan mijn bevinding van deze c3. Je bent geneigd te denken dat het een grotere luxere citroen is als je er naar kijkt maar in die klasse moet je gewoon niet denken. In feite is het gewoon een handig gooi en smijt stadsautootje waar je ook best langere ritten mee kunt doen. Meer ook niet maar wel een een hele grote voorruit (zal carglass niet blij mee zijn:))
Laat het basismodel in elk geval maar staan en ga voor de duurdere versie, is mijn mening.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook