Nou, dan blijf je toch gewoon een beetje gokken naar de druk!
Dat gereken hoef je maar een keer te doen om te weten hoe het voor je auto is, en dan weet je gelijk hoeveel speling het kan hebben.
Maar de banden-fabrikanten proberen ons wijs te maken dat wel de helft met te lage bandendruk rondrijdt.
In praktijk valt dat wel mee, als je er vanuit gaat dat te laag is, als er bandschade optreedt door het rijden.
En zelfs de vermeende brandstofbesparing is haast niet de moeite waard, 2% meer bij 25% te lage bandendruk, schrijft profile ergens. En dat is mij de moeite niet waard, ik ga meer voor comfort en grip.
Zelfs bandenslijtage valt mee als de druk goed is ten opzichte van veel te hoog zoals nu geadviseerd wordt.
aangemeld voor bandenspanning
bogaard77 schreef:benjamin schreef:Ik heb echt met verbazing de comments zitten lezen over het oppompen van een paar banden, alsof het raket technologie is, echt ik heb onder mijn buro gelegen van het lachen
Helemaal mee eens!! whahahaha
Je komt niet meer bij, wie maakt zich nou druk om zijn banden?
Han S schreef:bogaard77 schreef:benjamin schreef:Ik heb echt met verbazing de comments zitten lezen over het oppompen van een paar banden, alsof het raket technologie is, echt ik heb onder mijn buro gelegen van het lachen
Helemaal mee eens!! whahahaha
Je komt niet meer bij, wie maakt zich nou druk om zijn banden?
En daar hebben we spuit elf ook
Relativeren beste Han, sommige hobbyisten slaan wat door, dat geeft verder niks hoor, maar ik heb daar mijn eigen mening over, ook niks mis mee dacht ik zo
We hoeven natuurlijk ook niet allemaal tijgerprint bekleding te nemen, een kettingstuur en blauwe neon verlichting onder de 1500 watt wooferts
Het zijn vervoermiddelen, geen Faberge eieren, ik lees wel eens wat stukjes waarvan ik denk : ” waar hebben ze het over ? ”
Ik zie dat bij mijn klanten ook vaak hoor, vroeger reden we allemaal op een brommert en daar reden we gewoon mee, tegenwoordig moet elke brommert gereviseerd worden, ook al is dat niet nodig, en uiteindelijk kost zo’n Zundapp dan (want daar heb ik het over) een ruggie of 10, ik zeg dan vaak tegen mijn klanten : “jij bent niet goed hoor, koop een Harley en een jas met franjes voor dat geld en laat je baard staan” , maar nee hoor, dat Dappie moet koste wat kost perfect gerestaureerd worden
Voor mij verder geen punt, want mijn gas moet ook betaald worden, maar ik vind het behoorlijk doorgeslagen allemaal, en dat vind ik ook van een spreadsheet maken om een beetje asem in je rubbers te knallen, snappie ?
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik snap het Benjamin, maar ik rijd ook nog met een autootje van 1700 kilo die dik 200km.u haalt en ik houd de bandjes (215 70 VR 15) toch maar liever op de juiste spanning. Ik heb liever dat ze niet alleen aan de zijkant slijten of alleen in het midden want ze kosten genoeg en als er een knalt wordt het helemaal zeuren.
En die baard heb ik al heel lang.
ruw weg weegt een DS op de vooras 950 kg !! en blijft er voor de achteras een 350 kg over
als je het presteerd om de achteras zwaarder te belasten dan de vooras
nou dan ben je aan het verhuizen volgens mij
Han S schreef:Ik snap het Benjamin, maar ik rijd ook nog met een autootje van 1700 kilo die dik 200km.u haalt en ik houd de bandjes (215 70 VR 15) toch maar liever op de juiste spanning. Ik heb liever dat ze niet alleen aan de zijkant slijten of alleen in het midden want ze kosten genoeg en als er een knalt wordt het helemaal zeuren.
En die baard heb ik al heel lang.
Dat begrijp ik allemaal best hoor, ik heb onder mijn Impala 275 achter en 245 voor zitten, dus ik weet ongeveer wel wat dergelijk bandjes kunnen kosten, maar dat is de keus die je maakt, een Visa is ook leuk en daar hebben ze hele cheap-ass bandjes voor te koop
Ik persoonlijk geeft er geen ruk om of die banden nu 1000 of 50.000 km meegaan, als ze op zijn gaan er andere onder, zo heb ik dat met elke DS/ID/SM/CX/BX gedaan en zo doe ik dat met de Impala, Caddilac en Hayabusa ook
Elke auto en motor die ik heb en gehad heb daar heb ik dat zo bij gedaan, van de DS tot aan de BX, van de Harley tot aan de Hayabusa, allemaal gummen en gewoon de banden oppompen tot het genoeg is, en ik kan je melden dat ik er ook niet aan moet denken dat van de Busa een bandje klapt als ik een stukkie aan het knallen bent want die loopt net ietsjes vlotter dan 200 +
Maar ook daar heb ik nooit een spreadsheet of ingenieuze berekenmodule voor nodig gehad hoor
Maareh wat moet je nou met een baard zonder Harley
En er mag gelachen worden hoor Han, dat doe ik ook zoveel mogelijk, makes live worth living for
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Ik verdomde het gewoon om me te scheren Benjamin. Die Hayabusa staat hier 100 meter verderop in de straat en dat gaat idd heel erg hard. Ik heb acht jaar motor gereden en een stuk of wat vrienden zien verongelukken die het niet zo nauw namen met de techniek van de motor en de techniek van het rijden.
Je moet natuurlijk ook af en toe wat mazzel hebben, maar als ik echt hard wilde ging ik naar Zandvoort, geen stoplichten, geen kruisingen en geen tegenliggers en dat geeft een goed gevoel als je ver boven de 200 gaat.
De moderne autoband kan veel meer aan dan die van 50 jaar geleden, maar ik vind het een dermate belangrijk onderdeel dat ik daar toch maar serieus over blijf doen. Ik zie op autoforums mensen posten over zaken waarbij ik me afvraag of ze wel een flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn en als ze de inlaatnokkenas aan de andere kant monteren, acht, ze blijven wel leven met die kromme kleppen. Maar als het over veiligheids onderdelen gaan als ophanging, banden, remmen etc, dan wordt het toch echt een heel ander verhaal en dan moeten wij ‘beter geïnformeerden’ ze toch echt ernstig gaan waarschuwen want het lachen is dan wel over.
Ik koop dus altijd nieuwe banden van een goed bekend merk en ga daar beslist niet op besparen. De DS is ongeveer de enige auto die zich weinig aantrekt van een klapper, maar de meeste auto’s doen daar behoorlijk moeilijk over en zeker als de gang er goed in zit.
algra schreef:ruw weg weegt een DS op de vooras 950 kg !! en blijft er voor de achteras een 350 kg over
als je het presteerd om de achteras zwaarder te belasten dan de vooras
nou dan ben je aan het verhuizen volgens mij
Ik weet wel dat de XM maximaal 500 kg mag hebben aan passagiers en goederen, hoe dat met de DS zit is mij onbekend, maar dat zal niet meer zijn dan de XM en dan kom je niet aan een hogere druk op de achterwielen. Mooie theorie wel.
ik sluit me daar wel bij aan hoor! of een band nu 2.0 of 2.2 bar is, dat zal mijn inziens niet het verschil tussen leven en dood zijn. Echter het verschil tussen 1.8 of 3.0 bar (wat ze tegenwoordig bij de garage’s doen) lijkt me wel significant. En dan denk ik inderdaad dat huidige garage’s te hard pompen. 2.3 vooras, 2.2 achteras is mooi bij een DS. Bovendien kun je het ook zien zonder naar de bandenspanningsmeter (3x woordwaarde) te kijken. het loopvlak moet recht op de weg staan, de wangen mogen ietsje bollen maar niet te veel.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
En je band moet handwarm blijven!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
handig voor in de winter, als je net een stukje hebt gereden kun je je handen warmen aan de banden
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!