Lang leve de USA…..NIET !
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 17 oktober 2004 05:42 AM

In ons mooie Maastricht bevindt zich een bedrijf genaamd USA, gespecialiseerd in APK, banden, uitlaten, schokdempers, kleine/grote beurten en dat soort trivia.
Op keuring met `n (Austin)Princess 2200HLS uit 1975 en de wagen had een te hoge uitstoot; de toenmalige keurmeester (helaas overleden) heeft het onderste uit de kast gehaald (wist het probleem op te sporen en heeft dat met veel vakmanschap opgelost, gratis) om de wagen toch door de keuring te krijgen; mijn hart was verpand aan USA…verdomd ik had beter moeten weten.
Ik loop weer eens binnen voor nieuwe velgen op m`n Renault Fuego XL automatic (vrij zeldzaam) uit `85. Ik maak `n deal voor nieuwe velgen en banden. Niet de monteur maar ik moet zien dat er een steekashoes voor en remcupjes achter vervangen moeten worden. Na korte onderhandeling weet ik er een leuk prijsje voor te bedingen om dit te vervangen.
De aangewezen monteur reageert al meteen met: “K*t, Renault” Geruststellend niet?
Er gaat een behoorlijke tijd voorbij (ca. 1 uur) voordat de banden op de velgen zitten, “Pauze” hoor ik hem nog zeggen. Ook ik besluit even een hapje te eten en na ongeveer 3 kwartier ben ik weer terug in de werkplaats en wordt verwelkomd door de monteur met de kreet: “De steekashoes is vervangen hoor!” Tot m`n schrik bengelt de steekas onder een hoek van 45 graden onder de auto..niet ondersteund ! De as wordt terug geplaatst en past niet, dus een bandenijzer, lukt niet, groot breekijzer, geen resultaat, lange stalen pijp en ja hij zit! (Met geweld copuleer je met `n ezel maar ook met `n steekas)
Hij vervangt de remcupjes en steekt zichzelf met `n schroevendraaier in z`n hand (dat krijg je met al dat geweld). Hij plaatst de velgen en laat er eentje uit z`n handen vallen, dikke kras op het aluminium. Voor mij was toen de maat vol en heb mijn beklag gedaan bij de directie. Gezien men niet om dit akkefietje heen kon kreeg ik een nieuwe velg (2 dagen later).
Als bij `n ingeving controleer ik het wiel waar de steekashoes vervangen was en wat denk je wat….niet rond te draaien. Ik spreek de monteur erop aan en zijn antwoord luidde: “Ach als je rijdt dan komt ie wel los.”
Heel goed pissig eis ik dat de steekas er onderuit genomen en nagekeken wordt. Met veel gedebatteer gebeurt dit ook, wat blijkt op één van de drie nokken zit aan één kant een zware schade. Volgens de directie is dat slijtage, mijn verweer dat als dit slijtage zou zijn de schade rond de hele nok zou zitten en het feit dat een andere klant (een gepensioneerd keurmeester met `n DS…je houdt `t niet voor mogelijk, maar toch) mij ondersteunde; werd mij toegezegd dat er een revisie as onder zou komen.
De dag erna terug en ja hoor er zat een (zo te zien) revisie as onder (mooi zwart en met rode letters gemerkt); ik blij dat de zaken toch opgelost waren. Blij tot twee weken later.
Ik rijd de autobaan af en de wagen slingert ineens, met geluk weet ik hem in het goede spoor te houden. Op de krik blijkt dat het wiel waar de steekashoes vervangen is erg veel speling heeft. Ik ga naar een pas verworven kennis met `n Renault garage in België en laat daar de as er onderuit halen. Wat denk je? Ja hoor, goed gedacht. Mijn beschadigde as, en van de orgineel (ik dacht) 36 naaldlagertjes konden we er maar 15 terug vinden. Ik heb de as in die Renault garage laten vervangen en was met 80 oude guldens weer “het mannetje”. Verhaal halen bij de USA; haha vergeet het, ik loog en het was niet waar, bewijs het maar. En daar sta je.
Wat er van de Renault is geworden? Die staat bij die kennis, waarschijnlijk total loss. Hoe dat kan ? Remcupjes waren ook vervangen niet?
Natte weg haakse bocht ik rem in en de auto blokkeert aan een kant, laat rem los, blijft blokkeren, slip, lantaarnpaal rechts, boom links, ertussen (pfff..geluk), stoeprand…klabeng. Eén velg speelde voor Pacman en het hele subframe naar de fillisteinen zover dat zelfs een van de chassis balken gedeukt was.
Waar dat door kwam?
De oh zo vakkundig vervangen remcupjes waren er toch uit gekomen, en zodanig dat ze de hele zaak blokkeerden.
Dus heb je nog onderdelen nodig voor een `85-er Fuego, dan zal ik `ns zien of het kreng er nog staat.
Oh ja en voor alle Maastrichtenaren en anderen die van de “service” van USA gebruik maken…..garantie op reparaties tot de straat en vaak nog niet eens zover.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 17 oktober 2004 01:14 PM
  [ # 1 ]

goed verhaal, ik hou wel van horror en suspence.. ik heb het even in het verhalen topic gezet.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 17 oktober 2004 01:22 PM
  [ # 2 ]

Dat met die remcupjes lijkt mij toerekenbare nalatigheid. Als je een consumentenrechtsbijstandverzekering hebt, is het de moeite van het overwegen waard om er werk van te maken. Als er al aan die auto geklooid is nu, dan kan dat natuurlijk niet meer… maar nogal slechte reclame voor die USA autos.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 oktober 2004 06:16 PM
  [ # 3 ]

Zoudien die monteurs hun eigen auto bij een andere garage laten repareren ?

Het is idd een een nogal eng verhaal.

Ik snap alleen iets niet: is het zo slecht voor een steekas om onder een hoek van 45° te hangen ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 17 oktober 2004 09:49 PM
  [ # 4 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik snap alleen iets niet: is het zo slecht voor een steekas om onder een hoek van 45° te hangen ?

yep; wat denk je dat er voor `n kracht komt op de naaldlagertjes van de nokken. Als je iets openbreekt dan wrik je toch ook met een breekijzer, nou dit komt globaal op hetzelfde neer.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 oktober 2004 11:01 PM
  [ # 5 ]

DAn moet ik eerst maar eens naar een tekening van een steekas gaan kijken geloof ik Surprisedops:

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook