1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
ip 19 p- lhs bestendige verf?
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 12 juli 2011 05:53 PM

Hoi,

na een uitgebreide revisie van de hydrauliek gaat het lampje af en toe zachtjes branden na het remmen.
Voor de goede orde, het volgende hebben we al vervangen;

veercilinders voor & achter
HD-bol (1,5 jaar/2000km geleden)
hoogteregelaar voor
1-plunjerpomp
manocontact (kwam van LHM maar maakte volgens gebr. Sanders niet uit)
voorremmen ontlucht (100km geleden)

verder is het een ID19P uit 1963, zonder stuurbekrachtiging en zonder de extra remservo’s, druk komt uit de HD-regelaar en van de achtervering (toch?)

Na een lange remweg vanaf bv de snelweg maken de voorremmen de laatste paar meter voordat de auto stilstaat een schrapend geluid, dit wijt ik aan een handremblok wat ooit eens is blijven hangen aangezien ontluchten geen resultaat had en dat het linkerhandremblok daadwerkelijk ooit eens is blijven hangen.(met rook tot gevolg)

Is het nu normaal dat het rode lampje af en toe zacht gaat branden? Zelf dacht ik dat het vervangen manocontact misschien uit een jongere ds met bvh en stuurbekrachting zou kunnen komen en dat die met iets hogere drukken werkt. Is dit een mogelijkheid of moet ik het ergens anders zoeken? of is het normaal?

gr Jan

Verder rijdt, veert, en remt ze trouwens heerlijk

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juli 2011 06:22 PM
  [ # 1 ]

Jan, je schrijft dat je een Id19p hebt, van 63. aannemende dat daar de originele motor en bak in zitten kan ik je melden dat die auto géén aparte handremblokken heeft zoals de modellen van na 1966.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 13 juli 2011 11:11 AM
  [ # 2 ]

Waterman, Dat wist ik niet, ik ging ervan uit dat het aparte blokken waren, motorblok en versnellingsbak zijn origineel. Kan het kwaad dat het lampje af en toe knippert?

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 juli 2011 03:31 PM
  [ # 3 ]

Ik zou om te beginnen eerst even de druk laten meten. De afslagdrukken van de hogedrukregelaar bedoel ik. De juiste waarden kun je in je werkplaatshandboek vinden. Je hebt een onder en een bovendruk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 08 augustus 2011 11:48 AM
  [ # 4 ]

Alvast bedankt, er zit nog een aluminium HD-regelaar in dus dat zou wel eens het euvel kunnen zijn, al verdenk ik zelf de remcilinder ook nog, als dat vervangen is dan is het complete hydrauliek op de leidingen en het voorraadvat na vervangen.

Nu eerst urgentere problemen, het acculampje brand weer. Na een reserve spanningsregelaar uit een HY geplaatst te hebben dacht ik dat het over was maar toen ik laatst een bocht met flinke snelheid in slecht weer (zomer in nederland…) maakte begon hij weer op volle kracht te branden en ging hij niet meer uit.
Laatst ook al de koolborstels van de dynamo schoon gemaakt maar ik denk dat er een moderne dynamo met ingebouwde spanningsregelaar ingaat, geen geouwehoer meer.

Verder de binnenkant van de voorspatborden schoon gemaakt met oude benzine en een staalborstel en in de hammerhite gezet, ze is klaar voor de plaatwerker en daarna de spuiter.(suggestie’s?) Dankzij Alexander ook een mooi interieur erin nu.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 06 september 2011 06:58 PM
  [ # 5 ]

Zo, nieuwe dynamo erin gezet want uiteindelijk bleek de oude gewoon kapot te zijn. Helaas de nieuwe dynamo verkeerd aangesloten dus na die kapot gemaakt te hebben meteen weer ingewisseld en wel goed aangesloten, perfect! Ik vraag me alleen wel af of de originele draadboom de eventueel hogere amperé‘s wel leuk gaat vinden?
Ook het veertje van de teruslagklep in de HD-pomp vervangen en dit scheelt iets, het hydraulieklampje gaat iets minder vaak aan.
Nieuwe motorkap (de oude was gebutst door de hagel, iemand nog interesse? anders wordt het een kunstproject.) erop gezet en hard op zoek naar een spuiter en dan kunnen alle rubbers etc weer terug geplaatst worden.

Alleen zit ik nu nog steeds met die “schurende” remmen… het gebeurt eigenlijk alleen als je de laatste meters voordat je stilstaat maakt, op snelheid nergens last van. Zou dit kunnen komen door een remservo/hoofdremcilinder (het apparaat wat aan je rempedaal vastzit toch?) wat zo hard lekt dat het na lang remmen alle druk uit de HD-bol heeft opgebruikt en het daarna rechtstreeks moet doen met druk van de HD-pomp? Dus dat de HD-bol niet meer als drukbuffer fungeert op dat moment? dat zou wel wat verklaren namelijk.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 september 2011 08:18 PM
  [ # 6 ]

Over het remmen: weet je zeker dat er geen koelvloeistof op de rechterschijf komt?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 26 september 2011 01:32 PM
  [ # 7 ]

Het is weer even geleden en inmiddels is het knarsen niet echt opgehouden, ook niet meer geworden. Dat komt later; eerst een fotovraag: ik heb een aluminium plaatje wat een paar jaar geleden tijdens de motorrevisie ergens vanaf is gekomen en tot dusver is er nog niemand die weet waar het vandaan komt en waar het hoort. Zelf denk ik dat het een hitteschild is maar ik kan het nergens plaatsen. Fotos: http://s1108.photobucket.com/albums/h406/hen123drik/

De winnaar mag een dagje komen dorpels komen lassen!

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 september 2011 05:23 PM
  [ # 8 ]

Het lijkt op het tussenplaatje bak-motor aan onderzijde, welke motor heb je?

knuffel

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 26 september 2011 05:45 PM
  [ # 9 ]

uhhm, de originele motor; langeslag uit een ID19p 1963 met vierbak eraan, volgens nuancierds.fr moet het dan een DM met 70pk zijn.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 26 september 2011 10:06 PM
  [ # 10 ]

Hallo Jan,

Dat plaatje hoort bij het hitteschild van het uitlaatspruitstuk en zit vast achterop de cilinderkop.

Succes very good

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 september 2011 03:14 PM
  [ # 11 ]

hier staat ie:

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 03 oktober 2011 02:00 PM
  [ # 12 ]

Thanks! hopelijk kan dat plaatje erop zonder de motor eruit te takelen. Wordt de kans op nare dingen groter als dat schildje er niet op zit? Uiteraard heeft citroen over alles nagedacht maar je weet het ooit niet…

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 03 oktober 2011 02:18 PM
  [ # 13 ]

Het komt er maar niet van om de afslagdrukken te meten maar ik heb wel het volgende geconstateerd. de pomp heeft ongeveer een 45 seconden rust voordat ‘ie weer druk moet leveren bij stilstand in de rijstand met draaiende motor en geen veranderende belasting. voor zover ik weet is dat prima. Het lampje van het manocontact gaat aan zodra de pomp druk moet leveren en gaat ongeveer tegelijkertijd met het ‘afslaan’ van de pomp uit. dat hoort dan weer niet.

Zelf denk ik nog steeds dat het manocontact voor andere waarden is gemaakt. Destijds heb ik namelijk een compleet vanne de prioritee van de gebr. Sanders gekregen incl. manocontact (het oude manocontact was stuk) en heb ik enkel het manocontact overgezet. Nu was die vanne d’prioritee groen geverfd en dus voor LHM.
Echter zou het manocontact volgens de gebr. sanders gewoon op ons LHS systeem kunnen en dat heeft tot dusverre geen lekkage oid opgeleverd.

Maar stel nu dat het uit bv een veel latere ds halfautomaat oid komt waarbij misschien hogere basisdrukken in het systeem spelen zodat het manocontact eigenlijk gewoon te snel gaat branden in een simpele ID van pakweg 10 jaar vroeger? Dus dat het hydraulische systeem niet de boosdoener is van het erg vaak oplichtende hydraulieklampje maar het manocontact zelf? Of is dat te ver gezocht?

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 oktober 2011 06:39 PM
  [ # 14 ]

Meten is weten: Een manometer in het systeem aansluiten en je weet het antwoord! Smile

Citroen!

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 05 oktober 2011 05:12 PM
  [ # 15 ]

Ik weet dat meten weten is… Helaas kost dat ongeveer een uur volgens Jansen uit Bennekom (topgarage trouwens!) en daar had hij deze week geen tijd voor. En ik heb deze week de snoek in wageningen. Gelukkig heeft ie wel tijd om er even een stukje mee te rijden en een deskundig oordeel te geven over rem- en veergedrag e.d. Top! dan weet ik weer waar ik verder moet!

ik ga trouwens proberen wat vaker wat meer foto’s te uploaden. Er staan nu ook foto’s tussen van de BMW (daar zijn ook fora van;))

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook