Voorstellen: eigenaar van een ‘vernieuwde’ oude Xm 2.5 td break
SMV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 21 juli 2011 02:45 AM

Beste forum-leden,

na 4 Opels in bezit te hebben gehad, 1 Ford, 2 Peugeots, 5 BX’ en, 2 Xantia’s, 1 GS, een C5 (Ph1) nu aan mijn 2e XM en aan mijn 2e CX. Een 2.5 td. L’aventure est au bout du quai….
Het een beetje uitgeleefde interieur vervangen door leer, stalen velgen laten vervangen door Etoiles, de Sony-radio door een Blaupunkt CD + 12-CD-wisselaar onder de rechter voorstoel. Ik mis nog wel de bediening vanaf het stuur. Morgen met de nieuw verworden aanwinst met een SMV (wat is dat?) uit ‘81 naar Frankrijk. Dit ter intro.

Wat heb ik al niet gereden (al dan niet zijnde mijn eigen eigendom)?: Citroen 2cv6, GS’en, Ami 8, Ami Super Break, 2cv6, DSuper, CX’en (2.5D, 2.4 GTI, 2.2 RS. 2.2 TRS), Visa II 1.1, AX 1.1, Saxo’s (1.1, 1.4), BX’en (1.4i, 1.6 TGI, TZI automaat, 1.6 Chic), Xantia’s (1.9 TD, 1.6i, 1.8i, 2.0i, 2.0i 16V Break), XM’en (2.1 TD aut, 2.5 TD, V6 Break), C5 2.0 16V Break automaat (ja die met de electronica),  Peugeot 106, 205, 305’en (1.5 GL Break en 1.6 Bestel), 306, 405’en 1.6 en 1.9D), 504 GL (2x), 505 GLD Break, Renault 4, Super 5, Espace 2.0, Fiat 127, Ritmo, Alfa Alfasud, Simca 1100, Simca 1501, Opel Ascona A, B, C, Kadett C, D, E, Rekord C, D, Omega 2.0i, Ford Fiesta 2 en 3, Escort 3, Ford Sierra 1.6, 2.0i, 2.3 D, Scorpio 2.0i, Transit, Volkswagen Polo, Golf 1, Golf 2, Golf 3, Golf 4, Passat 3, Transporter 2, 3, Audi 80 3, 100 2, Mercedes 190, 200, 307, 518, Volvo 460 TD, 850 2.0i 5V, 145 Estate, DAF 46, Toyota Prius, Toyota Corona MK 2, Toyota Carina, Honda Insight, Mini Innocenti 1300, Suzuki Alto, Chevrolet Trans Sport, Chevrolet Matiz (of was dit een Deawoo?) en ik vergeet misschien nog een modelletje.

Van al deze auto’s zijn mij de GSpecial 01-UL-77 (gecrasht na een een frontale ontmoeting met een losgeslagen aanhanger uit tegenovergestelde richting met dik 70 km/u en een duik door een sloot heen en weer op de rijbaan toch zonder letsel uitstappen), de Gspecial DR-51-NX (de eerste auto, die van mijn ouders, waar ik mee mocht rijden na het halen van mijn rijbewijs, gesloopt na 14 jaar trouwe dienst ondanks oplappogingen), de GS FF-67-HR (schuurvondst en deels door mij opgeknapt en doorverkocht na olielekkage krukaskeering + koppeling + distributieriemen (zonder eigen ‘sleutelruimte’ niet meer te doen), is nu een ander heel blij mee), de Peugeot 305 GL Break (RG-85_BH), letterlijk uit het ijs gehakt bij de sloperij in De Bilt en vervolgens 7 jaar met tevredenheid mee gereden, daarna alsnog gesloopt wegens inwatering-, achterwielophanging- en uitlaatproblemen, de CX 22 RS Break 83-SL-DD, die door mij van gas werd voorzien na een gepamperd leven in Marseille (het was dat mijn echtgenote na 3 jaar er nog steeds niet aan gewend was), hele fijne auto en de XM 2.1 TD Exclusive (21-XF-NS), helaas slechts iets meer dan 2 jaar mee gereden, heerlijke auto, leer, airco, alles er op en er aan, toch verkocht na optreden zware olielekkage, nog spijt van, maar rijdt inmiddels weer!!!) mij het meest dierbaar. De CX TRS uit ‘86 is al weer ruim een jaar in mijn bezit en we zijn inmiddels vriendjes.

Ik ga nu mijn 40.000+ km’s per jaar verdelen tussen de XM 2.5 td uit ‘98 en de CX uit ‘86.

Ik leer veel van de bijdragen van jullie, gewaardeerde forumleden. Zeker daar waar mijn technische kennis te kort schiet.

Waar weet ik wel iets van? Iets over verkeersmanagement (ik ben in die sector werkzaam), verkeersveiligheid, beeldende kunst (was ik in werkzaam) en overheidsorganisaties. Voor dit forum minder interessant. Maar mochten jullie een zilvergrijze XM Break voorbij zien glijden tussen Zaltbommel en Utrecht, denk aan mij. Mochten jullie er 1 op de vluchtstrook stil zien staan (wat me met de vorige XM een aantal malen is gebeurd), denk dan ook aan mij. Ik denk namelijk ook aan jullie.

Groet,

Alfred

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 21 juli 2011 01:57 PM
  [ # 1 ]

Welkom!

C5 2.0 16V Break automaat (ja die met de electronica)

Steek van wal! Laughing

 

Profiel  
 
SMV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 22 juli 2011 01:05 AM
  [ # 2 ]

Electronicaproblemen: “uitlaatgas storing” , LPG sensor storing, gascomputerstoring, katalysator verouderd, “te laag brandstofniveau”  (in verband met het rijden op gas, toch telt de computer af en kun je na het alarmlampje wel 10 liter brandstof erbij gooien, aantal malen uitval van het dashboard (metertjes, verlichting, radio de hele hupsepups om na een paar seconden weer vrolijk op normaal terug te komen, Service!, Service!, te laag olieniveau (peilstok staat op 1/4 tussen min en max.). Van dat soort zaken.
Wel erg prettig de electronisch geregelde automaat. Ook prettig een brandstofverbruik op gas van net geen 1:10 (2.0i 16V Break Exclusive automaat met airco en wisselend gebruik).
Niet prettig: achterwieldraagarmlager stuk binnen de 180.000.
Minder prettig: de harde stoelen (invergelijking met XM en CX meubilair)
Wel prettig: de ruimte, niet prettig de ‘Peugeot’-remmen en het een beetje zinkende rempedaal (ik heb de rem-assist nooit hoevn aan te spreken).
Niet prettig het wat zoekerige stuur bij zijwind (onbekend bij CX en XM).
Niet prettig: afbrekende deurgreep, losrakende bekledingsdelen.

Uiteindelijk geen slechte auto om me te rijden, maar te veel minder-prettigheden en 17x leenauto’s voordat alles 9nou ja, bijna alles) was opgelost, in 4 maanden is ook wat veel. Gekoppeld aan het ontbreken van een ‘wauw’-gevoel zoals bij de CX’en en XM’men waar ik de C5 mee vergelijk een beetje teleurgesteld.
In vergelijking met producten van andere merken qua rij-eigenschappen en comfort echter niet gek. Maar ja….

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 juli 2011 01:09 AM
  [ # 3 ]

Niet prettig het wat zoekerige stuur bij zijwind (onbekend bij CX en XM).


Dit is gelukkig de enige die ik herken. Mr. Green

 

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 22 juli 2011 01:13 AM
  [ # 4 ]

Daar heb ik dan weer van geleerd.

Ik kijk (keek) al wel langere tijd naar een C5 diesel ter vervanging van de xantia, maar ik geloof dat ik dat toch maar achterwege laat voorlopig. Moet dan wel een topmodel zijn.
Vandaag onze xm en cx in bedrijf, lekker gezweefd.
Ook erg leuk om naar te kijken na de ritten van en naar het werk.
Veel succes met je nieuwe xm gewenst Wink

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 juli 2011 01:17 AM
  [ # 5 ]
puffel schreef:

maar ik geloof dat ik dat toch maar achterwege laat voorlopig.

En dat is echt onzin. 
Je kunt natuurlijk pech hebben, flink zelfs.  Maar om een C5 te laten staan omdat een ander er problemen mee heeft?

Tuuuuuuuurlijk niet.

En wat die harde stoelen betreft.

Ja, vergelijken met een CX heeft inderdaad weinig zin.

Des te leuker is de vergelijking van een C5stoel met zijn broer het “paasei” (xsara picasso)

Dat zijn pas rukstoelen.

 

Profiel  
 
SMV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 22 juli 2011 01:42 AM
  [ # 6 ]

Wat ik ook in mijn reply zei: geen slechte auto, maar….wel met een aantal zwaktes (die overigens de Serie 1 CX en de Serie XM en de Serie 1 Xantia ook hadden). De Phase 2 C5 schijnt een stuk(je) beter te zijn op de door mij ervaren negatieve punten, overigens.

Met de ervaring van afgelopen maanden, met straks een caravan er achter en o ja, er moest daarvoor ook nog een trekhaak onder en ik zag nieuwe remschijven/blokken en een nieuwe distributieriem naderen de vraag blijft alles het straks doen en ben ik voldoende overtuigd dat dit de auto is voor de komende jaren. Ik zou, als het alleen maar de electronica was, de auto niet hebben laten staan, hij heeft mij ondanks alle (echte en fake) meldingen van de BSI in ieder geval niet laten staan en dat kan niet gezegd worden over de CX en de XM (maar die waren wel leuker…). Heb per slot van rekening ook een Xantia 2.0i 16 V Break op LPG G3 tot over 350.000 km zonder serieuze mankementen doorgereden. Een Xantia 1.9 TD ging echter bij 240.000 stuk (wervelkamer kop). Na overigens binnen 1 jaar tijd 70.000 km ermee te hebben gereden.

Is dus ook een kwestie van geluk, toeval en emotie. Ik zie een C5 nog steeds liever dan een ZX of Xsara, AX of Saxo (of ga ik nu op de tenen van andere forumleden staan?). Jammer alleen dat bijna alle C5’ en donkergrijs zijn….toch een T-Ford?

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 22 juli 2011 11:13 PM
  [ # 7 ]

Welkom! Misschien leuk om te weten: De FF-67-HR is nu in het bezit van een medeforummer.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook