Beste mensen ,
Ik ben momenteel met de DS in kärnten in Oostenrijk (net hochalpenstrasse overgestoken) Sinds het vertrek (ter hoogte van Keulen) heeft de DS als probleem dat hij lucht op de remmen zet. Gister was het helemaal klaar , toen wilde ze niet meer omhoog en brande het reservoir lampje (onder verstralerverklikkertje)
Met op de rem te drukken en links / rechts te sturen kwam ie er na een tijdje door. Ik heb nu al een paar keer ontlucht en telkens na +/- 10km zit er weer lucht op de voorremmen en heeft de pomp veel moeite met bijvullen.
Als bijkomstig probleem is de stuurbekrachtiging een paar keer (kortstondig) uitgevallen om daarna zonder er iets voor te doen weer ‘online’ te komen.
Ik zit op een camping met beperkte internettoegang dus heb niet echt de search kunnen uitpluizen , ik heb gemerkt dat ff checken of de onluchtingsnippel op de regelaar dicht is een optie is en dat de aanzuigslang om een of andere reden lucht kan trekken , momenteel giet het van regenen dus heb nog niet de kans gehad ...
Iemand raad ?
Oja , als ik de remmen niet gebruik en gewoon rijd dan is er geen probleem , duurt best lang voor de pomp moet bijpompen en dan doet ie dat voor +/-5 secondjes.
Alvast bedankt mensen ![]()
Totaal aantal Berichten: 43616
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
1) remaccu controleren
2) voorraadbol/hogedrukregelaar controleren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
LHM niveau controleren
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Remservo kan ook lekken. Misschien een idee om de Oostenrijkse DS-club om hulp te vragen?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ontluchtingsnippel(s) voorremmen sluiten niet goed af?
![]()
LHMniveau is exact op punt en nippels sluiten goed af , heb de hochalpenstrasse overgestoken (met dat als vermoeden) met aan elke kant een slangetje op de nippels die naar een flesje leidden en die waren droog , heb rondom de nippels ook redelijk wat oud (dik) vet aangebracht zodat die geen lucht zouden kunnen zuigen via de draad v/d nippel.
Hoe kan ik met basic tools (uitgebreide ratelset , setje steeksleutels , setje ring/ratels , hamer , engelse sleutel) de remaccu testen en of de regelaar ? Regelaar is volgens de vorige eigenaar 40.000km / 2 jaar geleden vervangen incluus de bol ?
De auto lekt overigens niks , dat heb ik onmiddelijk gecheckt.
Overigens bemerken dat de stuurbekrachtiging bergop / bergaf nog nooit zo goed heeft gewerkt , ruikt dit niet naar een verstropt LHMfilter ?
Ik controleer dadelijk :
1) Ontluchtnippel op deregelaar
2) LHMfilter
3) Aanzuigslang (al dan niet lek of niet diep genoeg in het LHMreservoir om god weet welke reden)
tips zijn welkom !
p.s. Citroen lijkt wel des duivels hier , amper dealers te vinden en zl zeker niks op sloperijen (die overigens ook dun bezaait zijn) , de dichts bijzijnde is in Lienz en kan me in geen geval helpen , die hebben alleen een okkazie HDpomp liggen uit BX , ik denk niet dat het de pomp is ?
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
HD-bol en remaccu zijn te controleren met het hydrauliek-lampje.
Hoe? Motor laten draaien tot het lampje uit is. Motor afzetten. Dan alleen contact aanzetten en op de rem trappen en weer loslaten. Dat trappen en loslaten moet zeker 20 maal lukken voordat het hydraulieklampje gaat branden.
Geen gereedschap nodig dus voor deze check!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lucht in je systeem kan ook stikstof zijn wegens gescheurd membraam van een veerbol of HD-bol.
Na tig keer ontluchten ben je het probleem dan kwijt…
Duidelijk voor je?
![]()
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- Overig Peugeot 504 Pick-up
Op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) kun je vragen naar reparatieadressen. Ziehttp://www.dsclub.at/Werkst. heute.html
Succes!
Is de aanzuigslang tussen vat en pomp niet lek?
Ik vermoed, net zoals ‘Vlietmansje’, een gescheurd membraam van een veerbol, dan geeft de wagen het effect wat TS beschrijft.
Als je bij draaiende motor (rijstand) de wagen bij 1 van de spatborden naar beneden duwt en de vering is hard (in vergelijking met de andere zijde), dan maak je een goede kans de boosdoener te pakken te hebben. Ik betwijfel of dat met ontluchten verdwijnt, bol vervangen lijkt me de enige oplossing.
Als je een bol kunt demonteren kun je hem ook checken: Je houdt de bol op zijn kop met je vingers bij de schroefdraad vast, en geeft met je hamer een tik tegen de bol. Geeft de bol een doffe klank, dan is je membraam lek. Herken je een heldere klank, is je bol goed. Dit is bij deelbare bollen beter waarneembaar dan bij “eitjes”.
Als je bol bij demontage gelijk Lhm gaat spuiten is de bol ook lek.
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bij een gesprongen membraan helpt alleen LHM verversen en de bol vernieuwen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vlietmansje bedoelt (denk ik) dat je de symtomen van lucht in het systeem dan kwijt bent. Dat is tegen de tijd dat alle stikstof uit de bol is, en vervolgens uit je systeem. Je houdt dan natuurljk nog wel een bol die niet meer veert, dan wel geen buffer meer heeft.
Bij een gescheurd membraan, zal de stikstof in de bol vervangen zijn door LHM, dus zal het LHM-peil wat gezakt zijn. Gezien de opmerking van GuyTDi
LHMniveau is exact op punt
betwijfel ik of dat het geval is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
probleem is dat de stikstof opgelost blijft door de druk. heel heel langzaam ontsnapt dat in het vat…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar in het remsysteem heerst geen druk terwijl het wel vol zit met LHM. De druk komt pas als je op het rempedaal trapt.
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Daar ontstaat daarom ook gas en geeft je een sponzig pedaal…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Soort van rem-embolie.

