1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
aansluiting verlichtingsschakelaar
hansvdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 15-09-2008

- ID/DS Dspecial
Gepost: 25 juli 2011 01:58 PM

Na een kleine kortsluiting ben ik de bedrading aan het controleren. Ik liep daarbij aan tegen mijn lichtschakelaar. Hierop heb ik 4 aansluitingen zitten. Nu weet ik niet welke aansluiting ik moet hebben voor mijn verstalers. Heeft iemand een tekening waarop is aangegeven waar de verschillende aansluitingen voor dienen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juli 2011 04:33 PM
  [ # 1 ]

De draden zijn toch kleur gecodeerd? Op de aller oudste modellen staan gekleurde stipjes.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
hansvdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 15-09-2008

- ID/DS Dspecial
Gepost: 25 juli 2011 06:45 PM
  [ # 2 ]

in mijn auto is het een en ander aangepast wat de bedrading betreft. Er gaan nu allemaal zwarte draden weg van de schakelaar. Ik wil daarom vanaf de schakelaar de bedrading volgen. Vandaar de vraag welke aansluitingen waarvoor dienen.

Profiel  
 
hansvdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 15-09-2008

- ID/DS Dspecial
Gepost: 25 juli 2011 06:46 PM
  [ # 3 ]

Nog iets vergeten te melden. Het gaat hierbij om een DS van 1974.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juli 2011 10:48 PM
  [ # 4 ]

de stekkertjes hebben kleuren. Die moet je op de overeenkomstige stekkers steken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
hansvdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 15-09-2008

- ID/DS Dspecial
Gepost: 25 juli 2011 11:22 PM
  [ # 5 ]

De bedrading vanaf de schakelaar is zwart. Achter het dashboard heeft men connectoren geplaatst met voornamelijk groene bedrading. Het is dus bijna niet te volgen. Vandaar de vraag welke aansluitingen achter op de schakelaar dienen voor welke verlichting (stads-, dim- of grootlicht). Als ik dit weet kan ik het een en ander doormeten.

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 25 juli 2011 11:28 PM
  [ # 6 ]

Stuur mij maar een PB met je emailadres, dan stuur ik jou een elektrisch schema mèt de kleurcoderingen.

Profiel  
 
hansvdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 15-09-2008

- ID/DS Dspecial
Gepost: 27 juli 2011 11:49 PM
  [ # 7 ]

ik heb de foto en de uitleg ontvangen. Ik weet nu hoe het zit en ga er mee aan de slag.
bedankt.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 28 juli 2011 02:19 PM
  [ # 8 ]

Ik had al een plaatje gemaakt: klopt dit met jouw gegevens?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 04 oktober 2015 03:01 PM
  [ # 9 ]

Wat is de relatie tussen indicatielampjes en lamp zelf? Mijn dimlichten doen het niet meer, terwijl het groene lampje wel gewoon aangaat. Is het dan “dus” de schakelaar?

Na loswurmen van het houdertje zie ik een 60/55 h4 waar alle draadjes nog gewoon heel zijn. Is overigens een Osram met geel kapje.

Gaat alleen om gewoon (dim)licht. De andere varianten zoals grootlicht (dash blauw), bijklikken verstralers, en dat hulpeloze “stads"lichtje onderin (dash ook groen) werken normaal.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 04 oktober 2015 04:46 PM
  [ # 10 ]

Het groene indicatielampje zit elektrisch gezien verbonden met draad Mauve-13 stadslichten (zie plaatje hierboven), dus er is geen relatie met het dimlicht. De dimlichten zitten namelijk op Vert-17. Als die aansluiting los zit heb je dus ook geen dimlichten meer.
Kán natuurlijk nog steeds de schakelaar zijn, die gaat inderdaad wel eens stuk.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 04 oktober 2015 06:35 PM
  [ # 11 ]

Namens alle elektro-amateurs bedankt Smile Er is dus verder geen slimmigheid binnenin de schakelaar die de werking van dimlicht echt meeneemt.

Wat ik dan niet snap is dat ik bij meten (met piepje) achterop de schakelaarcontacten kreeg dat L (mauve13) en plus (zwart2) zijn doorverbonden (zoals te verwachten), maar ook dim(vert17) en plus. Op zich al raar maar dit meet/hoor ik dan zowel bij schakelaar op enkel stads- als op dimlicht. De andere combi’s met plus blijven tijdens die schakelingen wel gewoon ‘stil’, niet verbonden.

Lijkt me op zich niet kloppen met de schakelaar-logica. Maar…dan zou ik toch op zijn minst denken dat bij mij de dimlampen het ook moeten doen, evt. tegelijk met stads..? Of meet ik nu zelf verkeerd.

Als de meting klopt dan zou er een onoverkomelijke breuk in die groene 17-draad kunnen/moeten zitten ergens tussen schakelaar en splitsing verderop naar L/R (want beide kanten doen het niet). Kan altijd natuurlijk maar gezien de globale staat van de kabelboom ligt dat niet erg voor de hand.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 oktober 2015 09:19 PM
  [ # 12 ]

Bij sommige modellen, ik meende 70/71, hadden die ook een zekering kastje welke gemonteerd zit onder de ruitenwissermotor met 2 zekeringen erin. Of dat ook te maken heeft met de verlichting weet ik niet maar,
fff controleren kan geen kwaad.
meet je ook spanning op de groene stekker 17 achter de lichtschakelaar ??? Dus geen “piepje” want dat doet hij al bij de geringste weerstand !! die weerstand kan er voor zorgen dan er geen spanning is op de 17 achter de schakelaar.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 04 oktober 2015 09:38 PM
  [ # 13 ]
askii schreef:

Namens alle elektro-amateurs bedankt Smile
Wat ik dan niet snap is dat ik bij meten (met piepje) achterop de schakelaarcontacten kreeg dat L (mauve13) en plus (zwart2) zijn doorverbonden (zoals te verwachten), maar ook dim(vert17) en plus.

Niet zo raar.. stadslicht brandt altijd als de schakelaar niet ‘uit’ staat, dus óók bij dim- of grootlicht. Dat betekent dus dat de schakelaar op stand dimlicht de inkomende plus (Zwart2) aan stadslicht(13) schakelt, en tevens aan dimlicht(L/Vert17).

Overigens: weet je zeker dat je de werking van de DS-lichtschakelaar helemaal goed begrijpt? Het is best een verwarrend ding; draaien, duwen/trekken en indrukken geeft 12 (!) mogelijke standen, waarvan er 4 niks doen en er een aantal paarsgewijs hetzelfde doen.

Nog een overigens: heb je al vastgesteld dat de lampen niet gewoon toevallig allebei stuk zijn? Het komt niet vaak voor, maar het kán natuurlijk wel. Wissel voor de test bij één van de koplampen eens de aansluitingen van dim- en grootlicht.

Succes!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 05 oktober 2015 12:30 AM
  [ # 14 ]

@citroen23: Bedankt voor handige plaatje. Eventuele extra zekeringen onder de wissermotor komen me niet meteen bekend voor maar zal morgen even kijken. Dat verbindingsmeting niet betrouwbaar genoeg is is nieuw voor mij maar zal de spanning ook checken.

@nltecoko: omdat stadslicht altijd meebrandt schreef ik daarover ook “zoals te verwachten” maar het gekke is dus dat de plus en 17(=dim) ook geschakeld zijn voordat ik bij dimlicht aanbeland, dus bij schakelaarstand stadslicht. Als tenminste de piep-meting betrouwbaar genoeg is, zie opmerking citroen23.

En terechte vraag over die gekke schakelstanden hoor maar ja die snap ik wel. Grootlicht en verstralers doen niet echt terzake in mijn probleem, blijft over: stadslicht 1x draaien, dimlicht 2x, hoe de hendel ook staat.

Zoals gemeld had ik natuurlijk als eerste verdachte een van de lampen zelf tevoorschijn gehaald, niks aan te zien. Maar zal nog eens dubbelchecken en testen met vervanger of omgedraaide aansluiting, ook goed idee!

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 oktober 2015 12:26 PM
  [ # 15 ]

Hendel naar je toe: 1x is stadslicht; 2x is grootlicht.
Hendel van je af: allebei dimlicht.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook