Vandaag een Continental Edison FM op de kop getikt. Hij is eigenlijk voor een GS, maar past prima in het radiovakje van de DS (het frontje is recht en mist de knik, maar dat valt nauwelijks op):
uitgebouwd:
ingebouwd:
Achterop zit een wit plastic blokje (vrouwtje) met drie aansluitingen.
Het blokje is aan de onderzijde recht en aan de bovenzijde zijn de hoekjes afgerond.
Van rechts af gezien aan de achterzijde van de radio(de ronde hoekjes zitten zo gezien boven): een groene(rechts), een donkerbruine(in het midden) en een rode draad (links) in de radio. Aan de binnenzijde van de radio gezien zit de groene dus links, de rode rechts en de bruine in het midden (zie de foto’s)
In mijn DS zit het mannetje uiteraard niet meer.
Ik heb de radio opengeschroefd omdat ik dacht dat ik dan misschien zou kunnen zien, wat de 12V + is, helaas kan ik er weinig mee.
Ik vermoed dat 1 van de drie kabels de 12V + is, dat 1 de plus van de speaker is en 1 de min van de speaker.
Achter op de radio zit ook nog een massa-aansluiting onder de antenne-aansluiting.
Wie kan me helpen??? Ik ga het uiteraard niet gewoon proberen, want ik denk dat ik de boel opblaas als ik de 12V + op de speakeraansluiting zet…...
Ik zou denken dat de rode draad de 12V + is, maar dat is uiteraard gissen. Ik zie dat er aan de rode draad een tweede draadje zit dat met een weerstand(?) aan massa zit.
Jullie zien, ik heb al helemaal geen verstand van autoradio’s. Het is ook weer typisch Citroën DS, dus erg onlogisch: in moderne radio’s zitten de luidsprekeraansluitingen in een apart stekkerblok.
Op diverse fora zie ik de zelfde vraag, maar ik vind geen eenduidig antwoord.
Hier de foto’s
en
Ik heb intussen gevonden dat de 12V + of links of rechts moet zitten (als de afgeronde hoeken van de stekker boven zitten). De speakeraansluitingen zitten dus naast elkaar. Maar waar zit dus de 12V+, links of rechts? Is het de groene of toch de rode? c’est la question…... Wie kan me helpen?














Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Rood zal je spanning zijn,
1 Rood is meestal spanning
2 Er komt nog een draadje op uit die ergens het huis ingaat (lampje op aangesloten misschien??? volg het bruine draadje eens?)
de andere zijn dus voor je luidspreker(s) Wellicht is het een mono radio en moet je een luidspreker over de beide draadjes aansluiten.
Succes!
Stef
Het kleine bruine draadje dat aan de rode zit, zit aan een stoort platte weerstand die aan de andere kant aan massa zit. Het is dus geen lampje. Tja, rood is uiteraard meestal + maar bij Citroën? Ik durf gewoon niet te testen of het die rode is. het is inderdaad een mono radio.
Jouw radio is er eentje uit een GS. Misschien de vraag eens voorleggen in het GS/A gedeelte van dit forum?














Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Haha, ja het is inderdaad citroen, dus je weet het maar nooit. Inderdaad wel verdacht dat hij via dat dingetje naar massa gaat…
Beste advies tot nu toe is van melding hierboven; vraag het aan de GSsers op dit forum.
Heb een linkje geplaatst op het GS forum. Maar de radio is inwendig 100% identiek aan de DS Continental Edison radio, alleen het frontje en de toetsen verschillen.
traction7c schreef:Het kleine bruine draadje dat aan de rode zit, zit aan een stoort platte weerstand die aan de andere kant aan massa zit. Het is dus geen lampje. Tja, rood is uiteraard meestal + maar bij Citroën? Ik durf gewoon niet te testen of het die rode is. het is inderdaad een mono radio.
Dat ‘weerstandje’ is een koppelcondensator en die voorkomt storingen van buitenaf, als ik het goed uitleg.
Kun je eens kijken waar de andere 2 draden op uit komen, of eventueel een foto daarvan posten?
Aan de 2 transistoren te zien op het koperen koelplaatje, links op je foto’s, is het mono. De vraag is alleen waarom er 2 draden heen gaan, en niet 1 + en de auto als massa, bij de speaker.
Ik heb de radio nog een keer opengemaakt. Hier heb ik nog een hele serie foto’s (met en zonder opengeklapt printplaatje.
Op deze site staat een heel aantal technische gegevens:
http://www.citronpaper.it/DSradio/DSradio.htm
Ik hoop dat je duidelijkheid kunt verschaffen over wat de + en wat dus de luidspreker is. De middelste( de bruine) moet een luidsprekerkabel zijn.
Er staat nergens op de radio ‘stereo’dus ik ga er van uit dat hij mono is.
Ik heb het ‘ontstoordertje’ dat ik ‘weerstand’ noemde, ook gedetailleerd gefotografeerd. Zit een ontstoorder niet altijd op de +? En zou dat betekenen dat de rode toch de + is?












Totaal aantal Berichten: 1161
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Een ontkoppel condensator,zoals op de foto,staat altijd tussen de + en de massa,de rode draad zou dus de + moeten zijn.
Het opengeklapte gedeelte met de AD 162 transistor is het versterker gedeelte,hier uit vandaan zouden de draden voor de luidspreker moeten komen.
Dus:
+ is rood
- moet radio chassis zijn
Tsjek even met een multimeter welke van de 2 (donkerbruin of groene draad),aan de massa gekoppeld is,dit moet de - van de luidspreker zijn,blijft alleen de + van de luidspreker nog over!
Met z’n vieren in je Eendje.














































Totaal aantal Berichten: 43450
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De speaker heeft min én plus via de stekker. Je hebt dus PLUS radio 12 volt, en dan + en - voor de speaker op de stekker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
OPLOSSING GEVONDEN!
Dankzij jullie hulp heb ik het ‘schema’:
De volgorde vanaf links (afgeronde zijde vrouwtje boven):
links: 12V + (inderdaad dus de rode draad)
midden: min van de luidspreker
rechts: plus van de luidspreker.
De radio speelt nu al een uurtje op een testopstelling. Hij blijft verbazingwekkend koel. De voorluidspreker die ik even heb uitgebouwd (onder de spiegel) is van goede kwaliteit. Beide lampjes van de radio doen het. Het geluid is prima voor zo’n oud ding. Alleen de volumeknop kraakt een beetje.
Kan ik dat met contactspray wat verbeteren?
Superblij. Voor 150 euro en een paar uurtjes puzzelwerk om het draadje dat de schaalaanwijzer verplaatst weer over alle katrolletjes aan het werk te krijgen een superding met FM. Ziet er in die blingbling uitvoering in de Pallas ook helemaal niet gek uit. En is d’époque. Ik heb een aanbieding van een marktplaatsmeneer voor 550 euro voor een Continental Edison met FM. Kennelijk vragen ze er nu zo veel voor. Misschien vind ik ooit nog een defecte zodat ik het frontje kan overbouwen.
Dank voor alle hulp!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
krakende volumeknop kan je met contactspray reinigen: spuiten in het weerstand-behuizinkje en tegelijkertijd knop heen-en-weer draaien.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Wel doen als je ook een reinigingsmiddel (bijv IPA) hebt. Dit staat vaak in hetzelfde schap als contactspray.
Contactspray laat een vettige laag achter die de boel aantast, en bovendien blijft stof en vuil aan die laag zitten.
























Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
is er ook iemand in dit topic die toevallig weet hoe de 3 polige witte stekker heet en waar ik die kan kopen ?
ik ben dus op zoek naar het mannetje wat in de radio gestoken moet worden.
Probeer het eens bij Ferry in Woerden
Deze man doet heel veel met radio’s voor de ds
Succes