

Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Mark Gielen schreef:Hier een nieuwe luchtmassameter, wel ff de spaarpot omkeren.
Mark
Die had ik gemist. Dank voor de tip.
Waarschijnlijk onbewust niet gezien vanwege de prijs.
Het goede nieuws is dus dat het nog te koop is.
Maar wat is nieuw.
De productie van deze meters is allang gestopt.
In ieder geval is het zaak om zuinig te zijn op dit onderdeel.
Groeten,
Jaap






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Kom kom Jaap, nu niet beweren dat ik je niet verteld heb wat een nieuwe kost hè.
En het wordt idd een schaars artikel ja. Maar tot ze “op” zijn, monteer ik nog altijd regelmatig én met succes goed-gebruikte LMM’s hoor. Onlangs nog op een 2400 Prestige: die liep daarna weer prachtig. (referenties opvraagbaar)
Wat ik hiermee zeggen wil: Ze zijn werkelijk niet allemaal slecht of onbruikbaar, dus er is hoop.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Leontien,
Ik was idd al gewaarschuwd
Het blijft schrikken zo’n bedrag voor een op de plank gerijpte luchtmassameter.
En in tegenstelling tot bijvoorbeeld wijn en muziekinstrumenten worden electronische/fijnmechanische onderdelen niet beter als ze ouder zijn.
Als je de luchtmassameter nauwkeurig gaat nameten heb je behalve de specificaties ook de marges nodig waarbinnen de meetwaarden zich moeten bevinden. Zonder goede beschrijving moet je werken volgens de trail en error methode.
Ik ben zelf meer van analyseren, meten en dan goed repareren zodat het weer jaren mee kan.
Maar ik sta natuurlijk wel aan het begin van de CX leercurve (onbewust onbekwaam ?) dus het is goed mogelijk dat ik behalve ouder ook wijzer ga worden.
Groeten,
Jaap


























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooie auto, Jaap. En als ik je berichten zo lees heb je er een leuke vrijtijdsbesteding bij.
Proficiat met je CX! Veel veilige km’s ermee!
Schrijf je ook in voor 37 jaar CX in Parijs!!! (zie link hier onder)
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gefeliciteerd!
Maar wat een werk om dat te vervangen.
De CX is dan ook een week in reparatie.
Ga me nou niet vertellen dat ze echt je hele dashboard hebben gedemonteerd om de kachelradiateur te vervangen… Zijbekleding weghalen, luikje zagen, oude eruit, nieuwe erin. OK, het is iets meer dan dat, maar een week… Of heb je het zelf op je gemak gedaan?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Zelf gedaan natuurlijk die kachelradiator.
Dat is een onbetaalbaar genoegen dat je graag zelf doet.
Een weekje niet met de CX rijden omdat er overdag gewoon gewerkt moet worden.
De nieuwe kachelradiator had ik na 2 dagen binnen.
Netjes schoon en droogmaken maken van het tapijt en alles onder de middenconsole kost best veel tijd.
Een oude slangklem hergebruiken is niet handig heb ik gemerkt.
Afbreken tijdens het aandraaien is niet wat je wilt.
De vertikale brievenbus om de kachelradiator er makkelijk uit te krijgen zat er al in.
Dat scheelt dan weer wat tijd natuurlijk.
Groeten,
Jaap














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mulder schreef:Gefeliciteerd!
Maar wat een werk om dat te vervangen.
De CX is dan ook een week in reparatie.Ga me nou niet vertellen dat ze echt je hele dashboard hebben gedemonteerd om de kachelradiateur te vervangen… Zijbekleding weghalen, luikje zagen, oude eruit, nieuwe erin. OK, het is iets meer dan dat, maar een week… Of heb je het zelf op je gemak gedaan?
Bij een serie 1 ben je wel effe bezig hoor Een serie 2 gaat makkelijker…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hm oke, ik heb alleen serie 2 ervaring op dit vlak…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Na een jaar CX ervaring het draadje even ijsvrij maken.
Inmiddels heb ik er meer dan 30.000 km mee gereden.
Met veel plezier kan ik zeggen. Betrouwbaar, comfortabel, zuinig.
Betrouwbaar omdat ze me nog nooit heeft laten staan.
Comfortabel omdat het heerlijk zit, stuurt en over de weg zweeft als geen ander.
Zelfs het woon-werk verkeer is een feest.
Zuinig want 11 km per liter benzine (98) vind ik best goed.
Uiteraard zijn er in een jaar tijd en dagelijks gebruik wel wat zaken geweest die aandacht nodig hadden.
Naast het normale onderhoud zoals het vernieuwen van alle sapjes (motorolie, bakolie, koelwater, LHM) en filters (olie, lucht, brandstof) nog wat extra dingen gedaan.
Ik ontdekte dat de km-teller het niet meer deed. Geen idee hoelang al want de afleesbaarheid is niet heel goed. Ik heb de snelheidsmeter/kmteller uit elkaar gehaald en het hardgeworden vet dat op de nylon tandwieltjes zat verwijderd. Volgens mij hoort dat vet er helemaal niet op. Zonder smeermiddel werkt het in ieder geval prima.
Het schuifdak begon op een gegeven moment te resoneren . Ik heb de buitenste plaat van het schuifdak met veel moeite en geduld kunnen demonteren om dit te onderzoeken en te verhelpen. Dan is het kijk en huiver naar de roest. Dat valt bij mij erg mee gezien de verhalen over het luxe elektrisch bedienbare af-fabriek schuifdak van een CX. De oorzaak van de resonantie heb ik kunnen ontdekken: een van de geleiders zat niet meer goed op de rails waarop het schuifdak beweegt.. Na een hoop gefreubel is het me gelukt om het schuifdak weer in de geleiders te krijgen.
De diepere oorzaak van het probleem is dat het voorste schuifdakrubber (aan het vast deel van het dak) te ver wordt ingedrukt als het schuifdak dicht gestuurd wordt. Ik heb het rubber stugger gemaakt door er een dunne siliconenslang in te doen. Daardoor stopt het schuifdak iets eerder en komt de geleiding aan de achterkant niet los.
Op een warme dag bleek de motorventilator niet te werken. Na lang zoeken blijkt er een breuk te zitten in de bedrading naar het thermocontact.
Niet bij de stekkers maar gewoon ergens in de draadboom. Repareren op een nette manier is dan een uitdaging. Maar de draadboom afpellen, nieuw stuk draad erin, solderen, krimpkous met lijm en de draadboom weer netjes intapen en nieuwe stekkertjes ziet het eruit als nieuw. Omdat ik toch bezig was heb ik ook een extra fan gemonteerd met een handmatige bediening vanaf de middenconsole.
Ook de kabels van accu naar startmotor, dynamo, motorblok, massa aan carrosserie maar vervangen vanwege gescheurde isolatie en corrosie.
Uiteraard met aangekrompen oogjes en een wat dikkere kabel dan standaard.
De startmotor werkte prima maar bij het vervangen van de kabel ontdekte ik een paar scheuren in het kunststof huis waar het startrelais op de elektromotor gemonteerd zit. Daar was geen hitteschild meer aanwezig en dat is dus wel nodig. Ik heb een nieuwe startmotor en een hitteschild gemonteerd. Dat gaat heel eenvoudig via de onderkant.
Een probleem (of is het karakter) dat ik nog niet heb opgelost is het resoneren van de uitlaat.
Experimenteren met verschillende ophangrubbers en het opnieuw bevestigen van de uitlaat helpt wel een beetje maar niet genoeg.
Het probleem zit in het uitlaat scharnierpunt bij het subframe. De motor moet kunnen kantelen zonder dat de uitlaat meekomt. Omdat de onderste motorsteun in slechte staat is gaat de motor anders bewegen zodat de uitlaat meebeweegt.
Dat is de theorie. Dus eerst de motorsteun en dan het uitlaatprobleem oplossen.
Een zgn donut pakking van een soort staalwol hoort er origineel niet tussen maar het werkt wel om het (resonantie)leed te verzachten.
Ik heb op een aantal plekken wat herstelwerk laten doen (Raamsdonksveer). Het subframe voor, uitloper subframe achter, en een paar puntjes aan de binnenkant dorpel. Het is heel mooi ingelast, geheel doorgelast en alleen zichtbaar aan de verse beschermlaag die eroverheen zit.
Op een avond reed ik op de kasseien in Geertruidenberg. Plotseling een enorme knal van achter. Aanrijding ?, Uitlaat eraf gevallen ? Wiel verloren ? Draagarm afgebroken ? of toch iets onschuldigs.
Het blijkt mee te vallen. Met het openen van de deur linksachter valt het deurpanelen spontaan op straat. Het blijkt dat de witte clipjes van de bevestiging allemaal zijn afgebroken. Niet essentieel maar je schrikt natuurlijk wel.
Ik heb de achterste deurpanelen op barbaarse wijze weer bevestigd. Dat wil zeggen dat de onderkant nu vastzit met 2 schoeven die door het deurpaneel gaan. Wel met een alu-strip zodat de schroefkoppen niet in het Fibrit materiaal verdwijnen.
Mijn kachelradiator had ik al vervangen maar is na 10 maanden lek gegaan. Productiefoutje ?
Met frisse moed de operatie opnieuw gedaan en dat gaat natuurlijk sneller omdat je precies weet wat je moet loshalen en wat er kan blijven zitten.
De meeste tijd gaat zitten in het drogen en schoonmaken. Het isolatiemateriaal is daarbij het grootste probleem omdat dit werkt als een spons.
Tot mijn verbazing heeft de handrem het een jaar uitgehouden. Wel moet ik de handrem iets verder aantrekken maar de auto blijft prima staan op een helling. Net voor de APK heb ik toch de handrem eens aangepakt door het hele mechanisme te demonteren, schoon te maken, te smeren en af te stellen. Het kost wat tijd maar ik heb nu een handrem die met 5 klikjes vast zit.
Na al dit werk is dan de beloning: APK in een keer goed zonder aandachtpunten of opmerkingen.
Het is een heel verhaal geworden en dan heb ik nog niet eens alles verteld.
Misschien wat vaker posten. . . . .
Nog een gewetensvraag: hoe slecht is het om een CX in de winter te gebruiken ?
Groeten,
Jaap

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hangt van de winter af. En de staat van en preventie aan je CX. Lijkt me.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
leuk positief verhaal! Je kan de CX zeker in de winter gebruiken maar goed vooraf beschermen en héél regelmatig schoonmaken, zeker van onderen en in de wielkasten. Natuurlijk is en blijft het een oude Franse dame die het liefst bespaart blijft tegen de pekel.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973


























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Tja - de latere CX-en kunnen heel veel meer hebben dan de vroege modellen. Hier in de buurt staat een prachtige Break te koop met een half miljoen kilometers op de teller - die heeft echt wel een paar winters meegemaakt. Dus ik ga met Mulder en mbender mee: als de staat goed is, de auto ooit nog een dinitrol of tectyl nabehandeling heeft gehad en je de auto na de vorst goed schoon maakt mag het geen echt probleem zijn. Van de andere kant: een lekker gepekelde auto die dagen aan een stuk vochtig is, is wel kwetsbaaar op alle kleine beschadigingen.
mooi verhaal hoor! En de voorvallen die je hebt gehad zijn peanuts! Carry-on!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
De CX toch maar de pekel bespaart de afgelopen dagen.
De auto goed schoongemaakt vooral aan de onderzijde waar de pekel zijn werk doet.
Als het een week goed regent en de strooiwagens binnen blijven is de pekel wel weg.
Helaas heb ik bij het schoonmaken met de hogedrukspuit een deel van de underbodycoating er af gespoten.
Die zal al wel een beetje los en ik was van plan de bodem de zomer opnieuw te behandelen.
Ik heb nu dus een goede manier gevonden om de oude coating er af te halen.
Alternatief vervoer is de CsiX. en dat is geen straf.
Toch mis je gelijk de bijzondere besturing en remmen van de CX.
Dit weekend de onderkant maar eens goed inspecteren.
Groeten,
Jaap