1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Joost Veerkamp, tekenaar: “De DS is geen auto”
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 28 juli 2011 11:57 PM

van de voorpagina

Het woord is aan Joost Veerkamp, tekenaar met een bijzondere interesse in architectuur en in de Citroën DS. Als grafisch kunstenaar is Joost een goede waarnemer. Bekijk de DS door de ogen van Joost en je zult haar nooit meer als een gewone auto zien!

Joost Veerkamp, tekenaar
Joost Veerkamp (Diemen, 1953) is een bekende grafische kunstenaar die woont en werkt in Heemstede. Hij studeerde grafiek aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Het belangrijkste thema in het werk van Joost Veerkamp is architectuur, modernististische architectuur. Door zijn zekere beheersing van de techniek lijken zijn gebouwen bij de eerste kennismaking koud en hard, maar bij nadere beschouwing tonen zij op een bijna mysterieuze wijze hun persoonlijkheid.  Zo ook de tekening van het Citroën-Gebouw aan het Stadionplein die wij eerder plaatsten. Op die tekening zijn ook Citroëns te zien. Wanneer je door zijn mooie internetsite veerkamp.nl browst, valt op dat DS’sen vaker voorkomen in zijn werk. Hier kun je lezen hoe Joost Veerkamp naar de DS kijkt. Kijk mee naar de DS door de ogen van Joost en je waarneming zal voor altijd onder zijn invloed staan!

De varende DS
“De DS is geen auto. Het is een schip, gemaakt om mee te cruisen. Met ingebouwde deining. Dat het dek aan de onderkant zit, doet daar niets aan af. De basisvorm, een torpedo met opbouw, is klassiek. Geleend van de Spitfire, van de onderzeeër van Kuifje, van de Volkswagen en de Porsche, maar het fraaiste voorbeeld is wellicht de Jaguar E-type. Een motorkap als een glooiend gazon, zover het oog reikt. De DS duwt zijn eigen boeggolf voor zich uit, dubbel uitgevoerd, uiteraard van roestvrij staal, de Pallas-versie heeft zelfs een waterlijn langszij. Wie beweert dat de DS een snoek is omdat er van voren snoektanden uitsteken, heeft nog nooit een snoek gezien. Het is duidelijk dat het de rubberen puntschoenen zijn van een surfer die zijn waterskies heeft verloren.”

De schildpad
“Roland Barthes noemde de DS een kathedraal van licht. Tja, vergeleken met een Volvo wel, maar echt licht wordt het in een DS toch pas als je het dak eraf haalt. Laat dat nu juist het aardigste onderdeel zijn: de eierschaal op het het hoofd van het kuiken.  Maar wacht: had de DS eigenlijk niet “De Schildpad” moeten heten, al was het alleen al om het intrekken van haar ronde poten? Om begrijpelijke reden werd deze bijnaam afgekeurd. De DS is daarvoor te snel, met name in het wegroesten.”

De zwemmende DS
“Nee, de vergelijking met een snoek heb ik nooit begrepen. De enige auto’s met vinnen zijn Tatra’s of Amerikaanse sleeën. De vergelijking met een platvis is logischer, in de laagste stand begraaft de DS zich bijna in het wegdek, met ruitensproeieroogjes die rogachtig uit de motorkap omhoog steken en nog echt clownachtig kunnen huilen ook.”

De kwade DS
“Valt er dan wat te huilen? Zeker wel, van woede. De DS is permanent kwaad. Welke andere auto heeft zijn oren zo plat naar achteren? Bij de ID zijn ze zelfs rood van drift. Ik kan me dat wel voorstellen. De rest van de auto’s, zeker de huidige generatie, is zo lelijk dat het voelt als een aanval.”

tekst en illustratie: Joost Veerkamp, veerkamp.nl

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 juli 2011 12:45 AM
  [ # 1 ]

Als je zo’n plaatje ziet wordt het weer erg duidelijk dat de eerste en tweede neus de mooisten zijn. Brigitte past er ook goed bij, al is die nu wel wat verschoten van kleur.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 29 juli 2011 12:53 AM
  [ # 2 ]

Ik vind BB juist minstens even mooi als de DS’sen en geloof dat ze hier binnenkort aan de muur zal hangen. Natuurlijk met de DS’sen!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 29 juli 2011 12:54 AM
  [ # 3 ]

Ik vind dit zo ontzettend mooi!  Die plaat van het Citroëngebouw moet gewoon boven mijn bed!

bravo

 

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 29 juli 2011 12:57 AM
  [ # 4 ]

Als je de tekeningen in hun oorspronkelijke formaten ziet, dan zijn ze nog veel indrukwekkender dan deze kleine afbeeldingen. Echt een aanrader!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 juli 2011 01:52 AM
  [ # 5 ]
René schreef:

Ik vind dit zo ontzettend mooi!  Die plaat van het Citroëngebouw moet gewoon boven mijn bed!

bravo

Ik heb de plaat van Joost boven mijn bed die hij De Ideale Man heeft genoemd. Minstens even mooi als de rest van zijn werk. Respect!
Volgens hem heb ik nummer 63 van de slechts 250 bestaande Ideale Mannen.

Mooi verhaal weer. Dank daarvoor!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 juli 2011 10:48 AM
  [ # 6 ]
RensKorevaar schreef:

Ik vind BB juist minstens even mooi als de DS’sen en geloof dat ze hier binnenkort aan de muur zal hangen. Natuurlijk met de DS’sen!

Ik heb het over Brigitte anno 2011, ten tijde van de eerste DS was BB een buitengewoon mooie dame.

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 30 juli 2011 11:32 PM
  [ # 7 ]

Ik probeer die beste Joost Veerkamp een mailtje te sturen (zoals hij ook op zijn website aangeeft). Nu kan het aan mij liggen maar ik vind geen e-mailadres op de site. Iemand anders wel?

Jeroen.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 30 juli 2011 11:47 PM
  [ # 8 ]

Staat in het menu “introductie”  in het linker hoofdmenu. Bij de pagina van ” introductie” staat het emailadress onderin.


.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)


Succes

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 31 juli 2011 12:00 AM
  [ # 9 ]

very good

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 01 augustus 2011 06:56 PM
  [ # 10 ]
wendela schreef:

Ik heb de plaat van Joost boven mijn bed die hij De Ideale Man heeft genoemd. Minstens even mooi als de rest van zijn werk. Respect!
Volgens hem heb ik nummer 63 van de slechts 250 bestaande Ideale Mannen.

Toch fijn dat er nog 250 ideale mannen op de wereld zijn…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 augustus 2011 08:29 PM
  [ # 11 ]

Nu nog 250 ideale vrouwen!  haha

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 augustus 2011 08:40 PM
  [ # 12 ]
RensKorevaar schreef:
wendela schreef:

Ik heb de plaat van Joost boven mijn bed die hij De Ideale Man heeft genoemd. Minstens even mooi als de rest van zijn werk. Respect!
Volgens hem heb ik nummer 63 van de slechts 250 bestaande Ideale Mannen.

Toch fijn dat er nog 250 ideale mannen op de wereld zijn…

Dat zijn wij toch?  Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 02 augustus 2011 08:44 PM
  [ # 13 ]

Misschien niet direct zichtbaar, maar de tekening van BB en de DS’sen is vervangen. De eerdere versie werd door Joost te rood gevonden, dus nu staat er een versie waarvan de kleur beter overeenkomt met de echte tekening. Hier is iemand aan het werk die oog voor detail heeft, maar dat wisten we natuurlijk al! Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 02 augustus 2011 08:51 PM
  [ # 14 ]

Nog iets: eigenlijk willen we op de voorpagina alleen foto’s in 4:3 landschapsformaat plaatsen, maar in deze tekening durfden we niet snijden. Gelukkig maar, want ik heb juist ontdekt dat zij zo precies als desktop-achtergrond kan dienen. Bij mijn portable PC kloppen de verhoudingen in ieder geval precies. Een tip!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 29 augustus 2011 08:55 PM
  [ # 15 ]

Sinds gister hangen de 3 godinnen op mijn werkkamer. Het is nu een stuk leuker om er te zitten…..

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook