ik ben klaar met ontluchten :)
captkok2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-01-2011

Gepost: 01 augustus 2011 11:01 AM

Goedemorgen,

ik vond de dame niet meer zo lekker veren en heb de ontluchtingsbout van de hogedrukregelaar in de laagste stand opengedraaid. Een lange fluittoon van een seconde of vijf en klaar is klara, dacht ik.
Vervolgens even gymmen, weer laagste stand; weer minstens 5 sec fluittoon.
Niet meer gymmen, auto in laagste stand en telkens als ik de ontluchtingsbout opendraai ontsnapt er lucht.
De aanzuigslang is een jaar oud en soepel, het hydrauliekniveau is goed, aanzuigfilter schoon en afdichtring van het vat in orde. De pomp staat niet constant te pompen.
Doe ik iets niet goed met de ontluchting, of zijn er nog andere tips om naar te kijken?
Voor zover ik kan nagaan is zoveel lucht bij de hogedrukregelaar afkomstig van het aanzuigcircuit.

Alvast bedankt voor het meedenken..

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 augustus 2011 11:12 AM
  [ # 1 ]

Dat is normaal. Het is namelijk helemaal geen ontluchtings-schroef zoals de halve beunwereld denkt. Die schroef is de ONTLAST schroef en dient er voor het systeem drukloos te maken en er voor te zorgen dat je het systeem op gang kan brengen als het drukloos geweest is. Het hele hydraulisch systeem is ZELF-ontluchtend, op de remmen na.

Slechte veren wordt niet veroorzaakt door lucht maar door iets anders: gare veerbollen, verkeerde afstellingen van de rijhoogtes, vervuilde hoogteregelaars of een gare wielophanging. Maar niet door lucht.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
captkok2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-01-2011

Gepost: 01 augustus 2011 11:27 AM
  [ # 2 ]

Kijk, weer wat geleerd!
Het heet inderdaad ontlastschroef, en dat is dus niet voor niets!

Ik heb wel meegemaakt dat de vering werd beinvloed door een lekke aanzuigslang, maar dan heeft het systeem er blijkbaar ff moeite mee de lucht kwijt te raken. De vering voelde nu hetzelfde en ik werd dus op het verkeerde been gezet.

Dank je wel,

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 01 augustus 2011 11:35 PM
  [ # 3 ]

Naar aanleiding van de tips/reactie van Waterman, als eerste vanmiddag maar de voorste veerbollen getest….
Beide veerbollen hadden een druk van 41 bar, dus die worden morgen in het magazijn weer gevuld..

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 01 augustus 2011 11:42 PM
  [ # 4 ]

Hier heb ik een vraag bij:  als het systeem vol met lucht zit, dan is toch de methode laten draaien met de schroef open, in hoogste rijstand ?
In “afwerking Dsuper5, waar is mijn vering?”  kreeg ik deze tip .  De auto had enorm veel olie verloren en kwam vandaag niet meer omhoog.  LHM toevoegen hielp niet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 augustus 2011 11:47 PM
  [ # 5 ]

Ja jeff, zoals ik beschreef. Het doel van de schroef is het drukloos maken van het systeem en het weer op gang helpen van het systeem.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 augustus 2011 10:24 AM
  [ # 6 ]

Met de schroef open hoeft de pomp geen druk te bouwen en spoelt LHM uit je vat via de regelaar en treiterslang terug je vat in. Als de straal die je in je vat ziet nu netjes groen is (geen bellen) kan de schroef dicht en komt ze op druk en dus omhoog.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 24 januari 2015 07:20 PM
  [ # 7 ]

Hi
Ontluchten…. natuurlijk al veel over geschreven op het forum, maar om mijn 23 ie BVH te ontluchten moet de lucht tunnel eruit , en die dwarsbalkjes etc. Is er niet een eenvoudigere manier om bij die ontlastschroef te komen??

grt

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 januari 2015 07:32 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij moet je er bij kunnen zonder dat allemaal te slopen. Wat overigens niet inhoudt dat het makkelijk is….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 24 januari 2015 08:14 PM
  [ # 9 ]

Volgens mij moet je er bij kunnen zonder dat allemaal te slopen. Wat overigens niet inhoudt dat het makkelijk is….

Ja dat zou je toch wel denken maar ik heb het nog niet uitgevonden tot nu toe…..

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 januari 2015 08:21 PM
  [ # 10 ]

Op de tast met een klein sleuteltje 12.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 24 januari 2015 10:02 PM
  [ # 11 ]

Toevallig vanavond net de boel ontlucht.
De tunnel losgemaakt en een 3 a 4 cm op kunnen schuiven en hierdoor kon ik
er net bij met een sleuteltje 9. Slangetje erop en het andere eind van de slang
in het hydrauliekvat.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 januari 2015 11:59 AM
  [ # 12 ]
joostie62 schreef:

Hi
Ontluchten…. natuurlijk al veel over geschreven op het forum, maar om mijn 23 ie BVH te ontluchten moet de lucht tunnel eruit , en die dwarsbalkjes etc. Is er niet een eenvoudigere manier om bij die ontlastschroef te komen??

grt

BTW de HD regelaar hoef je niet te ontluchten. Als hem hoort afslaan is ie ontlucht..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook