antivervuilingssysteem werkt onvoldoende icm esp asr defect
Pebone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 25-08-2011

Gepost: 25 augustus 2011 06:38 PM

Ik heb een C5 2.2 HDI uit 2002. Prima, tot de volgende foutmeldingen verschenen 2 maanden geleden: antivervuilingssysteem werkt onvoldoende icm esp asr defect.

Intussen is gedaan: nieuw roetfilter, reinigen drukleiding, bijvullen eolys, vervangen luchtmassameter. Steeds als ik van de garage kom lijkt ie lekkerder te rijden, dat wel, maar zodra ik boven de 100 kom komen de meldingen weer terug. Eerst antivervuiling enz, daarna esp asr defect.
De storingscode is p0245,
gemeten turbodruk bij 2249 t/min is 1694 mbar ,
voorgeschreven laaddruk 1529 mbar,
werkelijke opbrengst 35 mm3/slag,
duty cycle elektroklep turbo : 4%

Wie heeft ook dezelfde ervaringen en kan mij (en de garage) op het juiste spoor krijgen.
De tactiek is nu om eerst het meest voor de hand liggende te doen; resetten en dan afwachten. Als het niet werkt onderdeel er weer uit halen (luchtmassameter) en het volgende proberen. Maar als er meerdere onderdelen stuk zijn? Of, misschien heel raar, kan de esp zelf kapot zijn?

Ben benieuwd naar jullie reactie(s)

Pebone

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 30 augustus 2011 11:19 AM
  [ # 1 ]

De esp en asr zijn niet defect maar uitgeschakeld. Dat gebeurt altijd als de auto vanwege een motor probleem in “noodloop” gaat. Het gaat dus om de anti vervuilingsmelding.

Ik zou zeggen dat je garage maar eens met de lexia aangekoppeld een proefrit moet maken (boven de 100 km/u), zodat ze de juiste oorzaak kunnen achterhalen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Pebone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 25-08-2011

Gepost: 30 augustus 2011 12:02 PM
  [ # 2 ]

Dankjewel Exroosje, Vond het al een beetjes vreemd dat ze er niet mee gingen rijden, terwijl bij mij de foutmelding meteen terug komt.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 31 augustus 2011 09:50 PM
  [ # 3 ]

Ik ga niet met andermans veren pronken maar het is waarschijnlijk een vacuum probleem.
Neem contact op met garage johan oldenhage. Die lossen het voor je op.
Thx

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
Gepost: 21 januari 2014 02:35 PM
  [ # 4 ]

Goede middag,

Mijn C5 heeft ook de melding antivervuilingssysteem werkt onvoldoende. Hij gaat in de noodloop. Heb naar aanleiding van een eerder topic alle vacuumslangen gecontroleerd. Na de reparatie van enkele twijfelachtige verbindingen, was de storing even weg maar kwam na 30 minuten weer terug.
Wie heeft er nog tips.
Als de storing weg is, is er ruim voldoende vermogen aanwezig.

Groet Robert

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
Pebone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 25-08-2011

Gepost: 22 januari 2014 12:47 PM
  [ # 5 ]

[edit mod] quote gewist. quoten op het laatste bericht is niet toegestaan [/edit mod]

Dag Robert,

Bij mij is uiteindelijk een draadbreuk in de aansturing van de tweede turboklep hersteld.
Nadat (waarschijnlijk vergeefs) de vaccuummeter en het roetfilter zijn vervangen.
Toen was eindelijk het probleem opgelost. Later , na een grote beurt heeft het probleem zich nog één keer voorgedaan, waarschijnlijk ook veroorzaakt door een slecht contact ergens in de buurt van het luchtfilter. Even ‘rommelen’ met de bedrading door de monteur en het was weer ‘opgelost’.

Succes, groet, Pebone

Profiel  
 
Gepost: 22 januari 2014 03:17 PM
  [ # 6 ]

okay bedankt voor je reactie. Tegen mij roepen ze ook dat het roetfilter vervangen moet worden. Maar als de storing weg is, rijdt hij perfect zonder inhouden of verlies van vermogen.

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
Gepost: 22 januari 2014 05:57 PM
  [ # 7 ]

Even nog ter leer en vermaak;

Allen,

Vanmiddag rij ik naar huis en storing weg. Trap hem flink op zijn staart en binnen 5 minuten kom de melding terug en compleet vermogensverlies.
Voor het eerste stoplicht motor uit, na starten vermogen terug maar lampje blijft aan;
Bij tweede stoplicht zelfde procedure, vermogen blijft ook lampje;
Bij het derde stoplicht gaat na starten ook het lampje weer uit en vermogen blijft normaal.

Het lijkt een valse sensorindicatie die af en toe opduikt.
Kan het bijvoorbeeld de turbo overdruk sensor zijn?
Is mijn aloys olie op de reageert de computer hierop?
Is het een vacuüm schakelaar?

Kan iemand vervolgens iets vertellen over de werking van de drie vacuüm schakelkaars rechts op het schutboard (paravane). Als er eentje defect zou zijn, veroorzaakt dat mogelijk deze storing?

In de laatste weken dat deze C5 nog bij ons is geeft zij deze kuren. De volgende C5 2.0 HDI staat klaar en wordt as zaterdag gehaald. Maar toch wil ik perse deze storing achterhalen.

Groet Robert

In the sky, there is no limit.

Profiel  
 
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 22 januari 2014 06:59 PM
  [ # 8 ]

Dit probleem heb ik nu al 1,5 maand, garage weet ook niet wat het is dus mocht iemand hier achterkomen graag, het ergste is als de motor koud is lijkt wel of ik een een auto zonder turbo rijd.

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  
 
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 30 april 2014 02:34 PM
  [ # 9 ]

Gisteren is mijn probleem opgelost, de luchtmassameter was zwaar geoxideerd en is vervangen voor de rest was alles droog ik heb de auto zelf nog geen jaar maar dit moet in de lop der jaren er zijn ingeslopen volgens de dealer. ik hou het nog even in de gaten mischien komt het mankemend terug maar wat me wel opviel dat ze vanmotgen lekkerder weg rijd als anders.

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook