








Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Natuurlijk is een oude bak de dag dat je met je bloedende vingers weer eens klem zit en er een steeksleutel aan hebt hangen een verschikkelijke takke t@@f en als ze weer rijdt in de zon, veert als geen ander het goddelijkste wat er rond rijdt. Dat hoort bij de passie die oude auto’s heet.
Als iemand er alleen maar rooskleurig over doet kan het maar 2 dingen betekenen: hij of zij liegt / negeert of rijdt nooit.
Veel haat liefde gewenst. Het is en blijft geweldig
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
helemaal mee eens!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Het zal mij benieuwen wanneer de haat toe zal slaan
Wel heb ik alvast een vraagje. Ik geloof dat er water met antivries in mijn koelsysteem zit, maar van dit forum krijg ik de indruk dat het verstandig zou kunnen zijn om er koelvloeistof in te hebben (vanwege interne roestvorming bv). Is dat inderdaad zo?
Ik wacht nog op de bij de ds-club bestelde handboeken, dus ik ga ervan uit dat ik daar wel in zal kunnen vinden hoe eventueel aftappen en vervangen in z’n werk gaat.





























Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Altijd doen! Aftappen: kraantje achter op de radiateur, rechtsonder, en een bout in het motorblok, achter de startmotor. Bij Brezan kun je kiezen tussen kvs of (te verdunnen) antivries. Ik heb koppen gezien van dssen die in F altijd met water gereden hadden. Koelkanalen bijna tot aan de verbrandingsruimte weggevreten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ok, duidelijk (met dank). Is dat een kwestie van aftappen en bijvullen, of moet het systeem worden gespoeld? (Kvs is niet goed mengbaar met water meen ik?) Anders wacht ik nog even op de boeken, in het kader van rtfm












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat staat niet in de FM. helaas. Spoelen met de tuinslang en dan KVS erin. klaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dus de aftappunten open, en dan de tuinslang in de vulopening? Of denk ik te simpel?
Het heugt me uit een of ander topic hier dat er zo’n 10 of 11 liter in zou gaan, klopt dat ook?
Dan kan ik wat van die kvs in huis halen, zodat ik eerdaags een poging kan wagen.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die hoeveelheid staat dan weer wel in de FM. (Maar is inderdaad 10,6 liter)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Jup, die tien liter heb ik eens eronder uit zien lopen; nieuwe radiateur erop gezet maar vergeten de slang vast te maken… geeft een hoop rotzooi
Eens zien of ik een grotere ravage kan aanrichten… Ik haal voor de zekerheid wel wat meer dan 11 liter op.
Is alle kvs geschikt voor het oude beestje eigenlijk, of zijn er tegenwoordig dopes die je er niet in wilt hebben? In een topic uit 2008 lees is dat moderne kvs geen problemen geeft, maar je weet nooit.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Als eerste zou ik de radiator loshalen (water moet je toch aftappen) die apart met water schoonmaken. Er kwam bij mij namelijk behoorlijk wat troep uit de radiator. (Als je dit niet los doet, moet die troep eerst je blok door). Vervolgens met de tuinslang het blok doorspoelen. Bovendien kun je met de radiator los het blok makkeliker doorspoelen.
pavang schreef:Gefeliciteerd met je aankoop,heb net je draadje op het cx deel gelezen.
Leuk verhaal,ik heb ook zoiets meegemaakt, ik keek naar een CX en kwam met een Xm thuis.
Veel plezier met de auto!Peter.
:O mooi inderdaad.
C’est une voiture du ministre !






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Sun Face schreef:Dat lukt vooralsnog prima. Ik had gisteren wat tijd, en het was ook nog mooi weer, dus heb ik een paar uur in de snoek rondgereden. Wederom enthousiaste reacties. En hoe langer ik erin zit, des te leuker het wordt lijkt het wel. Ook een kwestie van gewenning misschien. Bovendien blijkt het inderdaad gewoon een heel fijne auto te zijn om langere tijd in door te brengen. Normaal gesproken wil ik na een uur of twee wel even uitstappen, maar met de snoek is dat op een bepaalde manier anders. Ik ga alvast nadenken over de volgende vakantie…
Tja, ik ben met de snoek van de Ardeche naar nijmegen gereden en dat was heerlijk. Geen centje pijn.






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
En gefeliciteerd met de Dspecial!















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
gjvdh schreef:Als eerste zou ik de radiator loshalen (water moet je toch aftappen) die apart met water schoonmaken. Er kwam bij mij namelijk behoorlijk wat troep uit de radiator. (Als je dit niet los doet, moet die troep eerst je blok door). Vervolgens met de tuinslang het blok doorspoelen. Bovendien kun je met de radiator los het blok makkeliker doorspoelen.
nog een tip als je toch de boel los hebt spoel dan ook de kachel radiator, een zwart vierkant doosje die je na het verwijderen van de slangetjes zo los kan halen. Deze is vaak verstopt en kan je met een soda oplossing of anti-kalk middeltje makkelijk spoelen, komt een hoop troep uit. De verwarming werkt daarna gegarandeerd een stuk beter en die is naar mijn mening toch al niet geweldig.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973