Beste Allen,
Ik ben sedert enige tijd eigenaar van een Citroen DS21, met 2175cc motor (103pk), bouwjaar 1972.
Ik wil binnenkort bij het verversen van de motorolie ook graag de oliefilter wisselen.
Ik vraag daarom: Moet ik bij het uitvoeren rekening houden met zaken die niet voor de hand liggen ? Misschien heeft iemand meer info, tips, het type filter, stappenplan etc. Ik ben technisch niet zo sterk aangelegd, en geef de info ook door aan een plaatselijke mekanieker. Voor alle duidelijkheid, ik woon in Hongarije, dus moet het ook nog eens vertalen (wat op zichzelf dan weer géén probleem vormt)
Elk advies is welkom, alvast bedankt!
DS Hungaria
Bénye, Hongarije












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerste tip: Draai NOOIT de aftap plug los als die niet lekt!! Deze plug heeft zeer weinig vlees in het aluminium en als je de draad molt kan je je blok gaaan uitbouwen!
Vervang ook de rubber ringetjes die in het filterdeel zitten. om het asje horen 2 ringetjes die uitharden. je pomp gaat dan druk lekken
Vervang uiteraard de deksel pakking.
Bij momtage de twee driehoeken tegeover elkaar positioneren.! Zie je vanzelf.
Gaas filter eruit halen en schoonmaken.!
Goed in het gat kijken of alle filter rubberdelen mee zijn gekomen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Persoonlijk zie ik geen probleem in het losdraaien van de plug.
En mocht de draad toch nog sneuvelen: Helicoil.
Citroen!
DriverD schreef:Persoonlijk zie ik geen probleem in het losdraaien van de plug.
En mocht de draad toch nog sneuvelen: Helicoil.
En vergeet de koperen afsluitring niet te vervangen als je dit doet ! Ik haal altijd gewoon alles via het filterhuis los en gebruik uiteraard de dikke nieuwe dekselpakking.
Wat mij ook tegenwoordig opvalt is dat de rubberen afsluiters op de boven en onderzijden van het oliefilter vaak loslaten en blijven hangen. Goed schoonmaken na aftappen dan zie je of er niets is blijven plakken !
C’est une voiture du ministre !
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
en daar ook nieuwe van monteren natuurlijk!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Uiteraard, die zitten al op het nieuwe filter geplaatst.
Zit er nu wel of niet verschil in de hoeveelheid liters verse olie voor de verschillende blokken. In de 2300 ging net bijna vijf liter.
C’est une voiture du ministre !
bogaard77 schreef:Eerste tip: Draai NOOIT de aftap plug los als die niet lekt!! Deze plug heeft zeer weinig vlees in het aluminium en als je de draad molt kan je je blok gaaan uitbouwen!
Bogaard77 adviseert dit ook omdat de moer soms zo vast kan zitten dat de carterpan scheurt toch?
Maar als er keurig een koperen ringetje onder zit dan zou ik het toch gewoon met de aftapplug proberen.
Iets minder kans dat er dan een tsunami in de opvangbak plaatsvindt als je het deksel van het filter losmaakt.
Als het teveel kracht kost dan kan je altijd nog de andere manier toepassen.
En de plug weer terugzetten met een nieuwe koperen ring…
Ha ha wel grappig dit bericht is van oktober 2011, denk dat hij wel toe is aan een tweede filter wissel.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:bogaard77 schreef:Eerste tip: Draai NOOIT de aftap plug los als die niet lekt!! Deze plug heeft zeer weinig vlees in het aluminium en als je de draad molt kan je je blok gaaan uitbouwen!
Bogaard77 adviseert dit ook omdat de moer soms zo vast kan zitten dat de carterpan scheurt toch?
Maar als er keurig een koperen ringetje onder zit dan zou ik het toch gewoon met de aftapplug proberen.
Iets minder kans dat er dan een tsunami in de opvangbak plaatsvindt als je het deksel van het filter losmaakt.
Als het teveel kracht kost dan kan je altijd nog de andere manier toepassen.
En de plug weer terugzetten met een nieuwe koperen ring…
Er is geen verschil tussen de blokken.
En nee je moet het niet proberen! De aftap plug zit in een stk draad van alu die in 1 plek een uitsparing heeft om letterlijk alle olie eruit te krijgen. Daarom heeft ie daar maar 3 gangen draad…
Als je het deksel op alle 8 boutjes 2slagen los draait en dan aan een kant los wipt, krijg je geen tsunami ...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>