2 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Reilen en zeilen Xantia 20I 16V break aut4 (niet meer in bezit)
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 29 oktober 2011 06:59 PM
  [ # 16 ]

Lekker in de N, anders blijf je (met name ‘s nachts) je eventuele achterbuurman verblinden met je remlichten. En bovendien voorkomt staionair staan in N extra slijtage aan de transmissie.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 oktober 2011 07:18 PM
  [ # 17 ]

Dat is niet helemaal waar. In “N” draait de vloeistofpomp in de bak ook niet en daarmee loopt de temperatuur van de bakolie veel hoger op. In D draait de pomp wel en juist DAT voorkomt slijtage!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2433
Geregistreerd: 02-08-2007

Gepost: 29 oktober 2011 08:04 PM
  [ # 18 ]

Gezien de kilometerstand zou ik toch de beruchte AL4 automaat goed bestuderen ik weet niet of er garantie op zit maar probeer binnen die termijn erachter te komen of er überhaupt onderhoud aan is gepleegd of dat er storingen hebben plaats gevonden.

Otten trekker ca 1960.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 29 oktober 2011 10:16 PM
  [ # 19 ]

Er is geen garantietermijn, maar volgens de verkoper (dealer) is het nog niet zo lang geleden dat de bak goed onder handen is genomen.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 31 oktober 2011 05:24 PM
  [ # 20 ]

Wat denk je:

Vanmorgen merkte ik dat de sneeuw- en sportlampjes tegelijkertijd begonnen te knipperen, nadat ik van N naar D schakelde. Na 2 honderd meter ging de julste verlichting weer branden. Was toen bijna op het werk gearriveerd. Ik merkte verder niets onder het rijden, maar reed op dat moment niet harder dan 60.
Hoop dat het 1-malig is geweest. Zo niet, dan lijkt het erop dat ik verkeerd ben geinformeerd door de verkoper. Maar het kan sowieso toeval zijn, want ik heb de oude (2e)eigenaar ook nog gesproken, die heeft de auto tussen 2003 tm 2011 in zijn bezit gehad. Hij heeft in 2003, bij 129.000 km, de sensoren vervangen, daarna heeft de bak nooit problemen opgeleverd. De km stand is nu 223.000 km

Als de lampjes weer gaan branden, zal ik toch een rondje garages afbellen om te vragen wat het vervangen van de sensoren ongeveer gaat kosten.

Nog geen paniek, ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2433
Geregistreerd: 02-08-2007

Gepost: 31 oktober 2011 06:51 PM
  [ # 21 ]

Sensoren zijn rond de 600 euro het monteren en opnieuw inlezen van de bak kost ook zoiets.
Bakrevisie kost ca 2500 euro.

Maar goed dat is niet relevant nu

dat lampjes gaan branden is de zgn noodloop wel een indicatie dat er iets aan de hand kan zijn, ik meen dat op het Xantia forum hier e.e.a over geschreven is.

succes ermee

Otten trekker ca 1960.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 31 oktober 2011 08:13 PM
  [ # 22 ]

Kun je mij iets meer uitleggen over de noodloop?
Wat is dat en wat moet ik er van merken (tijdens het rijden en visueel op het dashboard)

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2433
Geregistreerd: 02-08-2007

Gepost: 31 oktober 2011 08:44 PM
  [ # 23 ]

je hebt pb

Otten trekker ca 1960.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 01 november 2011 09:25 AM
  [ # 24 ]

bedankt voor je telefonische uitleg.
Gisteravond heeft mijn meisje en vanmorgen ik zelf niets geks geconstateerd.
Geen knipperende lampjes, geen raar schakelgedrag, niets van dat. Zegt vast niet alles, maar toch..!

Ik ga wel de bakolie checken, peil en kleur.
Bij twijfels zal ik het laten vervangen. En zal de auto vast ook aan de computer worden gehangen om eventuele andere storingen uit te sluiten.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 19 december 2011 05:14 PM
  [ # 25 ]

Ik rij nu een kleine 2 maanden rond in de Xant.
Tot dusver bevalt de auto prima. Alles werkt naar behoren. Blijkt zelfs cruisecontrol op te zitten.
Dat werd mij verteld bij de winterinspectie die ik bij de citroendealer heb laten uitvoeren.
Daar was ben verbaasd over de staat waarin de auto verkeerde. Leuk om te horen.
Gelijk een goede mogelijkheid om de onderzijde van de auto te beoordelen.

Als aandachtpunten kwam naar voren, de stab stangen en de multiriem.
Daarvoor heb ik bij verschillende dealers een prijsopgave gevraagd.
De grootste verschillen zit in het uurtarief van arbeidsloon.

Inmiddels heb ik ook de Haynes in huis, besteld via Ebay in Engeland.
Weet ik gelijk hoe dat medium werkt, prima. Bespaarde € 10 t.o.v. de prijs bij bv Bol.com.

Het benzineverbruik ligt rond de 1:10. Met weinig snelwegkm’s is dat netjes, denk ik zo.

Kortom, ik ben een tevreden bezitter van een mooie Xantia.

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 19 december 2011 09:44 PM
  [ # 26 ]

mooi dat hij zo bevalt en dat de dealer zo posief was.
Die Stab stangen zijn echt heeeel goed zelf te vervangen voor een paar tientjes.
Ook die multiriem wel maar, als je stabbies al zelf doet heb je weer wat verdient.

Gr Harry

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 20 december 2011 09:45 AM
  [ # 27 ]

De stabstangen vervangen wil ik ook graag zelf doen. Ben Haynes al aan het “vertalen”
Jammer dat deze werkwijze nog niet ergens op het forum beschreven is, ik heb het in ieder geval nog niet kunnen vinden.
Maar misschien kan ik dat dan natuurlijk zelf doen, fototoestel maar bij de hand houden denk ik.

De multiriem wil ik laten vervangen, want, als ik het zelf doe, zal je altijd zien dat er ook een spanrol of iets dergelijks aan vervanging toe is.

Wordt de auto, na vervanging van de multiriem, ook aan een diagnosekast gehangen of wordt dat alleen gedaan als er motorische storingen zijn of problemen met de automatenbak?

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 20 december 2011 03:57 PM
  [ # 28 ]

het is echt zo simpel als het lijkt, wel even in de hoogste stand zetten om zo min mogelijk druk op stangen te hebben.

Inbusje in de bout tegenhouden en met steeksleutel de moeren los, wel eerst even inspuiten met iets van kruipolie.
Als dat niet lukt word vaak een slijptol gebruikt om de bout los te slijpen.
Zo heb ik het ook al een aantal keren moeten doen. Gebruik een niet al te grote schijf ivm met uitschieten.

Oude eraf en nieuwe erop bouten, klaar is kees

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 20 december 2011 11:00 PM
  [ # 29 ]

Inderdaad erg eenvoudig. Houd er rekening mee dat je de slijptol nodig hebt, heb het zelden niet nodig gehad. Is ook sneller, de oude gooi je toch weg.

Multiriem is ook echt eenvoudig, gewoon gelijk meenemen. Plastic beschermkap losmaken en je kunt zo bij het mechanisme. Wijst zich vanzelf hoe je dit lost, onderste bout en inbus.
Succes.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 21 december 2011 01:44 PM
  [ # 30 ]

Zit er verschil in werkwijze vervangen stab stangen bij de vroege en latere Xantia’s?
Mijn auto is van 2000, ik zag in de vraagbaak van de bouwjaren 93-95 een beschrijving die veeeeeeeeeeeeeeeeel omslachtiger is dan Harry beschreef.

Profiel  
 
 
2 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook