1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koelwater uit uitlaatspruitstuk
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 09 oktober 2011 09:41 PM

Hoi, kan iemand mij helpen?

Sinds een paar weken is de pakking van de tweede cilinder lek. Tijdens het rijden gaf de auto daardoor veel herrie. Bij het clubmagazijn nieuwe pakkingen opgehaald en vandaag gemonteerd. Eén van de boutjes van het uitlaatspruitstuk was vervangen door een dikkere bout. Toen ik alles loshad en ik een koelwaterslang indrukte spoot er koelwater uit het gat waar die dikke bout inzat!

Waarschijnlijk is ooit het originele tapeind afgebroken en uitgeboord waarbij een koelwaterkanaal in de motor is geraakt. Ik heb zelf 50.000 km met de auto gereden en nooit een druppel koelwater verloren, dus op de een of andere manier was het schoefgat met bout waterdicht.

Echter, na montage van de nieuwe pakkingen en het uitlaatspruitstuk lekte er veel koelwater uit de schroefdraad, met veel stoom tot gevolg. Ik heb de bout er toen weer uitgedraaid en omwikkeld met teflon-tape. De lekkage is wel minder maar niet weg.

Heeft iemand een idee hoe ik die lekkage kan stoppen? Ik heb nog wel vloeibare pakking die ik ter plaatse van het schroefgat tussen de pakking kan smeren, maar kan die vloeibare pakking de temperaturen aan aan de zijde van de uitlaat? Of is er nog een manier om het schroefgat te dichten?

Alvast bedankt Mario

DS!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 oktober 2011 10:29 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij moeten er standaard een aantal tapeinden met vloeibare pakking gemonteerd worden. Gewoon op de schroefdraad smeren en aandraaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 09 oktober 2011 10:38 PM
  [ # 2 ]

Dus dat er koelvloeistof uit zo’n gat komt is normaal? Bij de andere uitlaatgaten kwamen ook een paar draadeinden los, en daar kwam geen koelvloeistof uit. Maar goed, ik ga morgen eerst maar eens monteren met vloeibare pakking. Moet dat nog drogen of kan ik meteen daarna starten?

DS!

Profiel  
 
van-eend-naar-snoek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-02-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 09 oktober 2011 10:46 PM
  [ # 3 ]

Zelfde heb je met tapeinden van de bevestiging van de waterpomp en pomphuis. Monteren met wat vloeibare pakking op de schroefdraad van het tapeind, dan komt de schroefdraad mooi vol met pakking.
Temperatuur van de kop aan uitlaatzijde zal wel hoger zijn, maar de pakking smeert zich uit door het hele tap en kan best wel wat hebben.
In de loop van tijd zal wat aanslag uit de KVS de afdichting verder dichtmaken in de kop.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 oktober 2011 10:49 PM
  [ # 4 ]
jantje1948 schreef:

Volgens mij moeten er standaard een aantal tapeinden met vloeibare pakking gemonteerd worden. Gewoon op de schroefdraad smeren en aandraaien.

dit is nieuw voor mij…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 oktober 2011 10:54 PM
  [ # 5 ]

Je bent nooit te oud om iets te ....

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gijs de Jonge
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 09 oktober 2011 11:16 PM
  [ # 6 ]

Lang geleden heb ik hetzelfde aan de hand gehad.
De tapeinden heb ik geplaatst met Loctite 586 ( andere lijm-typen zijn ook mogelijk )
Later bleek dat er meer aan de hand met de cilinderkop, maar de tapeinden bleven in de kop.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 oktober 2011 11:20 PM
  [ # 7 ]
jantje1948 schreef:

Je bent nooit te oud om iets te ....

ik zal het opzoeken maar ik denk dat het onzin is. Heb dat nooit gedaan en nooit lekkage uit tapeinden gehad. Ook wel eens een motor gestart met water erin zonder uitlaat…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 oktober 2011 11:22 PM
  [ # 8 ]

Het is onzin, sorry Jan. Geen van de gaten is zo ver doorgeboort dat er koelwater uit kan komen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 oktober 2011 11:29 PM
  [ # 9 ]

Dan klopt de veronderstelling van de TS, dat er te ver is geboord. In de RTA staat voor de 23 dat de tapeinden voor de uitlaat gemonteerd dienen te worden met loctite…., maar daar kan natuurlijk een andere reden voor zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 10 oktober 2011 02:44 PM
  [ # 10 ]

Tijdens het rijden gaf de auto daardoor veel herrie.

En is de herrie verminderd sinds de nieuwe pakking erin zit ?

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 10 oktober 2011 02:45 PM
  [ # 11 ]

hierboven zie je in de kop (groene cirkel) hoe het gat van het waterpompdraadeind is vormgegeven. Zo zijn de alle draadeinden afgewerkt, dus ook de draadeinden van de uitlaatpoorten (rode cirkel)

Bij meerdere koppen blijkt van dit voorste/eerste draadeind (uitlaatpoort) de draad in de kop beschadigd waardoor je veel overmaatse (M10, zoals bij mij) draadeinden gemonteerd. Lekker lastig om met een sleutel/dop maat 17 hier bij te komen….

Bij TS is te ver geboord zoals eerder geopperd, maar ik zou hier loctite gebruiken om af te dichten.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 10 oktober 2011 04:01 PM
  [ # 12 ]

De pakkingen werken perfect, het geluid is weer ‘back to normal’. Ik heb nu afgedicht met vloeibare pakking. Ga zo de kinderen van school halen, kijken of het werkt, zo niet dan haal ik loctite. Bedankt voor de reacties zover!

DS!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 10 oktober 2011 04:02 PM
  [ # 13 ]

En o ja, voor die overmaatse bout is bij mij gebruik gemaakt van een bout met inbuskop. Da’s dan wel weer handig Smile

DS!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 10 oktober 2011 04:52 PM
  [ # 14 ]

En het lek is gedicht! (met vloeibare pakking dus, loctite was natuurlijk niet handig want het ie een bout en geen draadeind). Trouwens, stel ik zet een bout wel vast met loctite, draai je die dan wel weer los?

DS!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 oktober 2011 05:01 PM
  [ # 15 ]

ja dat kan gewoon.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook