Ik ben bezig de startmotor (Paris Rhone) te reviseren, lees: ligt uit elkaar op de eettafel… Vraag, hoe haal ik de bendix (tandwiel + rest) van de as? Ofwel, hoe krijg ik het ringetje van de as? Zie foto. Iemand een idee? Pully?
PS Op forum lees ik vooral over vernieuwen van de startmotor, niks over reviseren.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Foto???
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
denk dat je beter op zoek moet gaan naar een oud revisie bedrijf. voor startmotoren en dynamo’s. vroeger werden die dingen alleen maar gereviseerd, enige wat niet werd vervangen was het huis.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In elke wat grotere plaats zit wel een bedrijf dat dynamo’s, startmotoren enz. reviseert.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vlugt schreef:PS Op forum lees ik vooral over vernieuwen van de startmotor, niks over reviseren.
Dat komt omdat niemand zin heeft dat zelf te doen omdat revisie gewoon prima betaalbaar is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
tja, was ik al bang voor… Afijn, ik zet m’n zoektocht toch nog eventjes voort. Bedankt iig voor de reacties!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar goed. WAT zegt het werkplaatshandboek over de bendix?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
oei, werkplaatshandboek zeg je. Er zat wel een Olieslager in mijn buideltje toen ik de DS kocht. Bedoel je die misschien? Krijg al enig schaamrood op de kaken, het zou toch niet he…














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, let op: er bestaan werkplaatshandboeken. Dat is een 4-delige set, in 4 mooie grote mappen. Die koop je via de DS club ( toch wel lid hé..?) of via chyparse. ZONDER die boeken is sleutelen aan een DS een zoektocht. Je kan hier natuurlijk om raad en daad komen vragen, maar dat dient veelal ter ondersteuning van reeds zelf verkregen informatie uit…. jawel: Het werkplaatshandboek
Dus: effe die boeken regelen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
kijk, da’s heel waardevolle informatie voor een nieuwkomer. Ik ben lid en ga de handboeken meteen aanschaffen. Dank!
vlugt schreef:excuus, formaat was net iets te groot. Hierbij de gekrimpte versie.
dat voorste ringetje moet je richting bendix “tikken” met een holle pijp [ bijv. oude pijpsleutel]
die dus ruim over de as past en net klein genoeg om die ring mee te nemen
onder die ring zit een ring van veer-staal die de boel op z’n plaats houd
zowel in de as als in de te verschuiven- ring , zit een groef
je moet dus de veer-kracht van het veerstaal even overwinnen
als je het weet is het een eitje
done, hele fijne tip! Nu nog even een nieuwe 10 tands bendix op de kop tikken en de film achteruit afspelen de auto in. Cheers!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check ook even het koperen contactplaatje in het relais en de koolborstels!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die zien er nog goed uit maar zal ik toch vervangen. Ik heb alleen het boutje achterop naar de ratsmodee gedraaid, Engelse draad. Dat werd afslijpen. Wat m.i. zeker aan vernieuwing toe is, is de driver vork, en dan vooral de kunststof geleiders aan weerszijde die middels een boogveer worden ingeklemd. Enige uurtjes op het web zoeken heeft nog niks opgeleverd aan adressen waar ik dergelijke onderdelen van starters kan halen. Zal eens navragen of het clubmagazijn dergelijke snuisterijen bewaart…
Klinkt bekend.
Vorige week mijn Valeo startmotor van 7 jr oud gerepareerd. Ook ik had niet door dat het boutje Li draad had en het daarom kapot gedraaid. En inderdaad op de manier van Alga die voorste ring er af getikt. Dan ben je blij met een draaibank en een nw boutje gemaakt. Bij mij was een borgveer van de bendix zelf verdwenen, waardoor de vork de bendix niet meer terugduwde en hij dus bleef meelopen als de motor eenmaal liep. Handel uitelkaar, nwe borgveer er op en hij doet het weer als een zonnetje.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper