1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hoe haal je een bendix van de as?
vlugt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-2011

Gepost: 22 oktober 2011 06:34 PM

Ik ben bezig de startmotor (Paris Rhone) te reviseren, lees: ligt uit elkaar op de eettafel… Vraag, hoe haal ik de bendix (tandwiel + rest) van de as? Ofwel, hoe krijg ik het ringetje van de as? Zie foto. Iemand een idee? Pully?

PS Op forum lees ik vooral over vernieuwen van de startmotor, niks over reviseren.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 oktober 2011 06:53 PM
  [ # 1 ]

Foto???

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlugt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-2011

Gepost: 22 oktober 2011 07:01 PM
  [ # 2 ]

excuus, formaat was net iets te groot. Hierbij de gekrimpte versie.

Afbeelding Bijlagen
IMAG0531.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 oktober 2011 07:24 PM
  [ # 3 ]

denk dat je beter op zoek moet gaan naar een oud revisie bedrijf. voor startmotoren en dynamo’s. vroeger werden die dingen alleen maar gereviseerd, enige wat niet werd vervangen was het huis.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 oktober 2011 07:27 PM
  [ # 4 ]

In elke wat grotere plaats zit wel een bedrijf dat dynamo’s, startmotoren enz. reviseert.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 oktober 2011 07:38 PM
  [ # 5 ]
vlugt schreef:

PS Op forum lees ik vooral over vernieuwen van de startmotor, niks over reviseren.

Dat komt omdat niemand zin heeft dat zelf te doen omdat revisie gewoon prima betaalbaar is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlugt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-2011

Gepost: 22 oktober 2011 08:03 PM
  [ # 6 ]

tja, was ik al bang voor… Afijn, ik zet m’n zoektocht toch nog eventjes voort. Bedankt iig voor de reacties!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 oktober 2011 08:04 PM
  [ # 7 ]

Maar goed. WAT zegt het werkplaatshandboek over de bendix?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlugt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-2011

Gepost: 22 oktober 2011 08:08 PM
  [ # 8 ]

oei, werkplaatshandboek zeg je. Er zat wel een Olieslager in mijn buideltje toen ik de DS kocht. Bedoel je die misschien? Krijg al enig schaamrood op de kaken, het zou toch niet he…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 oktober 2011 08:10 PM
  [ # 9 ]

Ok, let op: er bestaan werkplaatshandboeken. Dat is een 4-delige set, in 4 mooie grote mappen. Die koop je via de DS club ( toch wel lid hé..?) of via chyparse. ZONDER die boeken is sleutelen aan een DS een zoektocht. Je kan hier natuurlijk om raad en daad komen vragen, maar dat dient veelal ter ondersteuning van reeds zelf verkregen informatie uit…. jawel: Het werkplaatshandboek Wink

Dus: effe die boeken regelen Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlugt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-2011

Gepost: 22 oktober 2011 08:19 PM
  [ # 10 ]

kijk, da’s heel waardevolle informatie voor een nieuwkomer. Ik ben lid en ga de handboeken meteen aanschaffen. Dank!

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 22 oktober 2011 09:03 PM
  [ # 11 ]
vlugt schreef:

excuus, formaat was net iets te groot. Hierbij de gekrimpte versie.

dat voorste ringetje moet je richting bendix “tikken” met een holle pijp [ bijv. oude pijpsleutel]
die dus ruim over de as past en net klein genoeg om die ring mee te nemen

onder die ring zit een ring van veer-staal die de boel op z’n plaats houd

zowel in de as als in de te verschuiven- ring , zit een groef

je moet dus de veer-kracht van het veerstaal even overwinnen


als je het weet is het een eitje   Smile

Profiel  
 
vlugt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-2011

Gepost: 22 oktober 2011 09:31 PM
  [ # 12 ]

done, hele fijne tip! Nu nog even een nieuwe 10 tands bendix op de kop tikken en de film achteruit afspelen de auto in. Cheers!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 oktober 2011 10:54 AM
  [ # 13 ]

Check ook even het koperen contactplaatje in het relais en de koolborstels!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlugt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-2011

Gepost: 24 oktober 2011 12:57 PM
  [ # 14 ]

Die zien er nog goed uit maar zal ik toch vervangen. Ik heb alleen het boutje achterop naar de ratsmodee gedraaid, Engelse draad. Dat werd afslijpen. Wat m.i. zeker aan vernieuwing toe is, is de driver vork, en dan vooral de kunststof geleiders aan weerszijde die middels een boogveer worden ingeklemd. Enige uurtjes op het web zoeken heeft nog niks opgeleverd aan adressen waar ik dergelijke onderdelen van starters kan halen. Zal eens navragen of het clubmagazijn dergelijke snuisterijen bewaart…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 oktober 2011 08:22 PM
  [ # 15 ]

Klinkt bekend.
Vorige week mijn Valeo startmotor van 7 jr oud gerepareerd. Ook ik had niet door dat het boutje Li draad had en het daarom kapot gedraaid. En inderdaad op de manier van Alga die voorste ring er af getikt. Dan ben je blij met een draaibank en een nw boutje gemaakt. Bij mij was een borgveer van de bendix zelf verdwenen, waardoor de vork de bendix niet meer terugduwde en hij dus bleef meelopen als de motor eenmaal liep. Handel uitelkaar, nwe borgveer er op en hij doet het weer als een zonnetje.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook