1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS3: 16” velgen of 17” velgen.
Renga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 24 oktober 2011 11:06 AM

Heren en Dames,

Ik heb een oprechte vraag met betrekking tot de velg maat voor een DS3.

Ik heb pasgeleden m’n DS3 besteld en heb hier 16” velgen bij genomen (Ashara?). Nu begin ik echter een beetje te twijfelen of ik niet missschien 17” had moeten nemen.

Misschien dat mensen hier ervaring hebben met bovenstaande (ik zelf namelijk niet echt… heb jaren op 15” stalen velgen gereden:)). Ik ben benieuwd naar wat nou het wezenlijke verschil zal zijn tussen deze velgen + banden. Ik weet dat de 16” 195/55R15 bandjes zijn en de 17” 205/45R17. Nou snap ik dat de band dus wat breder is en ongeveer een 1,5cm minder hoog is. Maar wat zal ik daar van merken als ik in de auto rijd?

En dan als 2e vraag, zouden jullie dit verschil zo’n 15 - 20 euro per maand waard vinden? (het is een lease auto en dat zou het me effectief kosten).

Alvast vriendelijk bedankt!

-Renga

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 24 oktober 2011 01:49 PM
  [ # 1 ]

Het kost je wat comfort, maar de wegligging met de 205/45/17 banden is ook een stuk beter. De 195/55/16 banden hebben een wat hogere want en gaan hierdoor iets meer rollen.

Ik vond persoonlijk het verlies aan comfort niet echt merkbaar, maar de verbeterde wegligging wel. En dan heb ik nog niet over de looks gehad.

Dat bedrag waar je het over hebt is zeker bruto? Dan zeker doen!

Profiel  
 
Renga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 24 oktober 2011 02:00 PM
  [ # 2 ]

Het gaat hier wel om een netto bedrag als ik me niet vergis.

Maar ik was ook al bang dat het echt een merkbaar iets zou zijn (ik vind overigens dat de looks even buitenwege moeten worden gelaten, ik vind de Ashera velgen namelijk mooier om te zien dan de Bellone).

Ik ga eens kijken of ik het nog kan wijzigen, ik denk namelijk dat ik er spijt van krijg als ik nu kies voor de 16” velgen, het is namelijk een leaseduur van 4 jaar (4 jaar lang 14%!). En ik ben gewoon echt bang dat ik er gewoon echt spijt van zal hebben omdat de wegligging gewoon niet zou zijn wat het zou kunnen zijn.

-Renga

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 24 oktober 2011 02:07 PM
  [ # 3 ]

Ik zou zeggen: probeer het eens uit. Als je geen gebruik maakt van de extra wegligging lijkt me het niet gek om gewoon voor de Ashera velgen te gaan. Bovendien scheelt je dat geld.

Profiel  
 
Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 02-01-2011

Gepost: 24 oktober 2011 02:31 PM
  [ # 4 ]

Ik heb de Ashera’s onder m’n leasedieseltje en ben blij dat de auto niet nog stugger is. (waarschijnlijk wel met 17Inch)
De auto stuurt gewoon goed. Als je de grens opzoekt, grijpt de ESP vrolijk in. Maar menig rijder van een DS3 heeft volgens mij geen flauw idee waar die grens zit. Oftwel, ik zou kopen wat je mooi vind en te besteden hebt. Voor dagelijks gebruik en een stukje stevig sportief sturen, geen enkel probleem.

Oke, persoonlijk vind ik een 17 Inch met een lagere band mooier staan. (soms moet de auto dan nog wel verlaagd worden)
Maar als je van een Citroen of Peugeot afkomt… is de DS3 al een behoorlijk stug kreng Smile

Mijn keuze was om de standaard velgen te gebruiken voor winterbanden (zitten in de lease inbegrepen) en dan de Ashera te voorzien van de ECO band.


Overigens is de hoogte/omtrek van het wiel nauwelijks anders. Enige verschil is de looks en de 205 is 1cm breder.
De rubber samenstelling van de band bepaald uiteindelijk hoeveel grip er is bij verschillende weersomstandigheden.
Breder wil niet altijd meer grip geven.

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  
 
Renga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 24 oktober 2011 03:44 PM
  [ # 5 ]

Het is jammer dat ik het niet kan testen Sad Alle DS3s hier in de buurt (e-hdi) waar proefritten in gemaakt kunnen worden beschikken over de 16” stalen velg of de Lichtmetalen velg. Geen 17” gezien helaas.

En het feit dat de auto 1 november geleverd wordt maakt het ook niet makkelijker erop haha (tijdsdruk).

De winterbanden worden bij mij overigens sowieso op de velg geleverd, dus als ik overschakel naar de 17” dan komen ook mijn winterbanden daarop. Wat dan ook meteen verklaart waarom het me 20 euro extra kost per maand, duurdere zomerband en duurdere winterband. Plus het feit dat ze eerder aan vervanging toe zijn dan de 16” variant.

Ik vind het jammer dat ik niet kan ondervinden hoeveel stugger de auto er van wordt. Ik denk dat dat de keus een heel stuk makkelijker had gemaakt meteen.

-Renga

Profiel  
 
jasper85
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 10-05-2011

Gepost: 24 oktober 2011 04:06 PM
  [ # 6 ]

Als je de Ashera’s mooier vindt zou ik lekker die nemen, heb ook met een ds3 met 16’’ gereden en je kunt daar echt wel hard genoeg de bocht mee door hoor. Bovendien, als je eraan gewend bent maakt het toch niet uit.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 24 oktober 2011 05:05 PM
  [ # 7 ]

Zelf wel mogen vergelijken tussen 16 en 17 inch. Vond zelf de 17 inch teveel comfort wegnemen, alhoewel dat natuurlijk a) persoonlijk is, b) pas echt vervelend wordt als je met meer dan 1 persoon in de auto zit.

Wat ik wel weet is dat drempels soepeler te pakken zijn met de 16 inch velgen. Ook een groot verschil bij het b.v. rotonde verlaten waarbij je schuin op een verhoging komt (bij fietspad naast rotonde: dan schud je bij een 17 inch velg sneller door elkaar dan bij 16 inch.

Idd is wegligging beter bij 17 inch, maar dan alleen bij droog wegdek! Bij regen wil je zoveel mogelijk druk per m2 cm contactoppervlak hebben.

Als je dan ook nog eens 16 inch fraaier vind, tsja, dan lijkt me de keuze simpel Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 24 oktober 2011 05:18 PM
  [ # 8 ]
Renga schreef:

Het is jammer dat ik het niet kan testen Sad Alle DS3s hier in de buurt (e-hdi) waar proefritten in gemaakt kunnen worden beschikken over de 16” stalen velg of de Lichtmetalen velg. Geen 17” gezien helaas.

En het feit dat de auto 1 november geleverd wordt maakt het ook niet makkelijker erop haha (tijdsdruk).

De winterbanden worden bij mij overigens sowieso op de velg geleverd, dus als ik overschakel naar de 17” dan komen ook mijn winterbanden daarop. Wat dan ook meteen verklaart waarom het me 20 euro extra kost per maand, duurdere zomerband en duurdere winterband. Plus het feit dat ze eerder aan vervanging toe zijn dan de 16” variant.

Ik vind het jammer dat ik niet kan ondervinden hoeveel stugger de auto er van wordt. Ik denk dat dat de keus een heel stuk makkelijker had gemaakt meteen.

-Renga

Tip: maak een proefrit in een willekeurige DS3 met 17 inch velgen. Ik heb bijvoorbeeld in een VTi 120 met Bellone velgen gereden, dat was voor mij de bevestiging dat ik die moest hebben. Nu heb ik ook een E-HDI.

Profiel  
 
Renga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 25 oktober 2011 10:50 AM
  [ # 9 ]

Na veel wikken en wegen heb ik besloten dat ik toch de 17” ga bestellen. Ik heb naast de voor en nadelen ook nog eens de plaatjes erbij gezocht. En ondanks dat ik de 16” Ashera velg er mooier uit vind zien, geeft de 17” Bellone wel een veel completere uitstraling (ook omdat de band er gewoon een stuk fraaier op zit).

Ik denk dat ik hier de verstandige keuze heb gemaakt, kan dan ook niet wachten tot hij geleverd wordt haha.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 25 oktober 2011 11:08 AM
  [ # 10 ]

Je zult er geen spijt van krijgen!

Profiel  
 
Renga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 02 november 2011 02:30 PM
  [ # 11 ]

Nou, gister was het dan zover! Ik heb hem opgehaald. En oh wat ben ik blij dat ik toch heb gekozen voor de 17” velgen. Het comfortverlies is merkbaar, maar lang niet zo erg als dat ik had gedacht. Maar wat een betere wegligging zeg!

Super, ben er echt heel erg blij mee. En uiteindelijk is het toch ook qua uiterlijk wel een verbetering, het ziet er gewoon een stukje completer uit. Al om al, een hele goede keus geweest.

Profiel  
 
Nitro+
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011

- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Gepost: 02 november 2011 11:17 PM
  [ # 12 ]

Ahum, waar zijn de foto’s?! Laughing

Profiel  
 
Renga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 03 november 2011 09:24 AM
  [ # 13 ]
Nitro+ schreef:

Ahum, waar zijn de foto’s?! Laughing

Ik zie een foto in je avatar Smile

Maar zodra het een beetje weer is en ik hem ook eens mag bewonderen bij daglicht, dan zal ik eens kijken of ik wat foto’s kan maken ervan.

Profiel  
 
adirem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 01-01-2012

Gepost: 12 januari 2012 03:14 PM
  [ # 14 ]

Wel grappig dat iedereen het over comfort en looks heeft, maar het brandstofverbruik is met de 17 inch ook weer hoger dan de 16 inch.
Ook is communicatie met het wegdek belangrijk, en dat is met een bredere, lagere band niet per definitie beter dan met een smallere en hogere band. Des te beter de communicatie, des te beter het rijgenot.(voor mij dan)

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 13 januari 2012 05:29 PM
  [ # 15 ]

Tja, uiteindelijk is het heel persoonlijk. Ik rijd zelf op de 16” Ashera’s, en naar mijn ervaring is de DS3 al stug genoeg. Heb pas in een Audi A1 meegereden en moest zeggen dat ik dat kleine beetje extra comfort toch wel kon waarderen. Dit komt van iemand die toch echt wel graag naar de Nürburgring gaat om een daagje te kijken en vervolgens in de omgeving daar eens hard rond te gaan. Ik vond de 16” ook mooier, eerlijk gezegd.

Achteraf heb ik nog getwijfeld, de 17” worden namelijk met Bridgestone Potenza’s afgeleverd, zo goed als de beste band in z’n klasse. De 16” wordt met Michelin Energy Savers afgeleverd, niet de slechtste band, er is immers ook nog Chinese rommel te krijgen, maar verder gewoon een band die grip op de laagste prioriteit zet en dus ook relatief hard is. Ik denk dat dáár het grootste verschil vandaan komt.

De Michelins zijn verder op zich best wel vrij van rollen, dat merk je vooral als je op winterbanden over gaat, want dat is wel echt slappe hap en funest voor je grip. Als je winterbanden wilt dan zal je bij 17” waarschijnlijk ook een extra setje velgen aan moeten schaffen, omdat winterbanden in dat formaat slecht verkrijgbaar zijn, of erg duur zijn. Bij 16” is dat geen probleem, ik rijd nu dus het hele jaar met Ashera’s rond, ook in de winter.

Uiteindelijk blijft het een persoonlijke afweging. Als m’n Michelins op zijn ga ik in ieder geval proberen om er betere banden onder te krijgen die qua kwaliteit in de buurt komen van de Potenza’s, dan heb ik best of both worlds Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook