Je vous supplie de l’aide, mes amis!
Er schijnt ooit door iemand een sjabloon te zijn gemaakt van de hartmaten van de kamers van de “negencompartimentenbalk” (jawel, driedubbele woordwaarde) die tussen de benzinetank en de kofferbak loopt. Dit om aan de bovenzijde op de juiste plaats gaatjes te boren en de compartimenten inwendig te behandelen met een roestpreventiemiddel en/of roeststabilisatiemiddel. Voorwaar geen slecht idee, want deze balk wordt ook wel de ruggengraat van de ID/DS genoemd.
Ik wil dit ook graag doen bij mijn 62-er ID19. Wie-o-wie heeft een dergelijk sjabloon en/of kan mij de hartmaten van de compartimenten doorgeven? Er zitten overigens al wel enkele gaatjes af-fabriek in deze balk (aan de bovenzijde en benzinetankzijde) maar dat zijn er geen negen.
“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”
Ze zitten ook aan de onderzijde en bij de wielkasten..
Kijk anders even op mijn site.
http://www.SPAM/chassis_roestbestrijding.html
Daar zie je al dat “gatenspul” zitten
Klopt, en een prachtige fotoreportage! Complimenten daarvoor, daar hebben we allemaal wat aan. Hartelijk dank SPAM.
Echter, volgens mij kom je met de bestaande gaten niet in alle negen compartimenten. En de modellen voor oktober 1962 missen natuurlijk de boutgaten voor de gordels. Daarom circuleerde er in het verleden (ik meen o.a. in de Regio Arnhem) een ongeveer 130 cm lange papieren sjabloon met de juiste hartmaten voor de boorgaten, vervaardigd door iemand die bij een sloper deze balk had opengeslepen. Ik hoop eigenlijk dat iemand daar nog een kopietje van heeft, of de hartmaten kent.
“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”
Hier kun je het wel ongeveer zien.
Momenteel ben ik mijn break uit 71 aan het restaureren en ben nu met de bodem bezig. De break staat in een zogenaamde Liqui Kipp kantelbrug en is zo prima te bewerken. Het negenvakscompartiment ligt op dit moment open. Wanneer je in de buurt van Groningen woont moeten we even een afspraak maken en kun je de maten opnemen.
Tjonge, dat is geen project voor de teerhartigen. Maar wel een mooie gelegenheid om de hartmaten van de kamers op te nemen. Helaas woon ik niet echt in de buurt van Groningen (Apeldoorn).
Misschien zou je met een rolmaat vanaf de uiteinden van de balk de hartmaten van de kamers even willen opmeten? Ik zou er zeer mee geholpen zijn en het wordt enorm gewaardeerd. En geen haast natuurlijk.
Ik ben as woensdagavond weer bij mijn Break. Ik zal de hartmaten opnemen en donderdag een reactie plaatsen bij deze draad.
Trek een hartlijn op 7 cm vanaf de voorkant wielkast parallel aan de achteras. Gemeten vanaf de buitenkant van de longeron in mm zitten de vakken op: 170—-340—-420—-550—-690—-830—-970—-1006—-1022. Succes
Kijk, dat is nog eens een perfecte service! Heel erg bedankt voor de moeite! Ik ga er van het weekend meteen mee aan de slag.
Dat lijkt niet symmetrisch, dus dan zul je toch moeten weten aan welke kant begonnen is met meten.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Meting is vanaf de linker kokerbalk.
Als de maten (ongeveer) het midden van de kamers aangeven, dan komt het, lijkt mij, ook niet exact op de milimeter. Het gaat er slechts om dat de boorgaatjes in de kamers uitkomen, de spuitbus RX-5 met bijbehorend verstuivend slangetje doet immers de rest. Na een paar dagen blanke ML eroverheen, dan gebeurt er volgens mij de eerste jaren niks meer mee.