



Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Bij een auto (DS3) zal het niet veel anders zijn dan bij een Vrachtwagen maar er mag affabriek een scheefstand van 2 a 3 graden in zitten.
de scheefstand die er in onze E-hdi zou ik als ik er nog mocht werken bij Scania zo goedkeuren en zo de fabriek uit sturen.
Ik had gisteravond dit topic gezien, ik heb er toen vanochtend eens goed op gelet hoe dat bij mijn DS3 is (afgelopen dinsdag opgehaald, dus zitten nog niet veel kilometers op). Maar ik heb hier dus geen last van, mijn stuur staat echt volledig recht.
Zal wel zijn wat Blue Dolphin hierboven post, een bepaalde marge waarin het allemaal wordt goedgekeurd.





Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Is volgens mij een bekend probleem, ook de C3 heeft daar wel eens wat last van (gelezen op een Franse forum).
Ik denk dat de uitlijning vrijwel altijd o.k. is maar het stuur enkel een beetje naar de één of de andere kant staat. Als je wagen geen abnormale banden slijtage heeft en niet scheeftrekt kan je er van uitgaan dat er niks mis is met de voortrein. En dan is de zaak echt simpel op te lossen beide spoorstangen zo bijstellen dat het stuurwiel recht komt te staan.
Stel dat je stuur lichtjes naar rechts staat en je wagen dus naar links gaat rijden als je het stuur recht houdt, dan moeten je spoorstangen een héél klein beetje (en héél belangrijk!!! net evenveel!!!) verdraaid worden om je wielen wat meer naar rechts te sturen. Voor de linkse spoorstang is dat uitdraaien van de spoorstang en voor de rechtse indraaien van deze.
Het is immers de naloop of het caster die de wielen in de rechtuitstand terug brengen en daar kan je voor zover ik weet niks aan wijzigen, en deze gaat dus ook je stuurstand bepalen.
Ik heb dit zelf al gedaan op mijn Activa V6 plus C3 en C5 lukt altijd perfect. Ik meet de sporing wel meestal eens na m.b.v. een sporingsmeetlat (de oude manier van werken om toespoor of openspoor te meten en mits goed uitgevoerd voldoende nauwkeurig).
Ik heb ook al ondervonden dat het idd wel kan verlopen door de montage van b.v. andere velgen/banden, en daar heb ik ook geen verklaring voor.
De uitlijngegevens van de DS 3 zijn natuurlijk sowieso bekend en al zeker bij de servicediensten van Citroën! (Ik zal het eens nakijken op Frans forum).












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
puffel schreef:Dat begrijp ik even niet. Je koopt toch ook geen fiets met het stuur scheef gemonteerd? Wielen moeten toch gewoon recht gemonteerd worden t.o.v. het stuur lijkt me? Recht is recht of mis ik hier iets?
Ja maar er moet ook toe dan wel uitspoor ingesteld worden. Dat kan je bewerktelligen door 1 stuurstang te verdraaien. dan gaat je stuur scheefstaan als je rechtuit rijdt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
bogaard77 schreef:puffel schreef:Dat begrijp ik even niet. Je koopt toch ook geen fiets met het stuur scheef gemonteerd? Wielen moeten toch gewoon recht gemonteerd worden t.o.v. het stuur lijkt me? Recht is recht of mis ik hier iets?
Ja maar er moet ook toe dan wel uitspoor ingesteld worden. Dat kan je bewerktelligen door 1 stuurstang te verdraaien. dan gaat je stuur scheefstaan als je rechtuit rijdt!
Idd, als je maar één spoorstang gaat verdraaien dan wijzig je je uitspoor (of toespoor). Net daarom moet je beide stangen evenveel (ik markeer ze met een kleefband en streepje erop) verdraaien zodat je wielen in de zelfde richting vergaan dan verander je de eigelijke uitlijning niets.
Het feit van een lichtjes scheef stuur komt trouwens bij zowat alle merken wel eens voor hoor! En zal ook wel in de loop van de levensduur van je wagen wel veranderen door slijtage of andere banden/velgen enz…
Uitlijngegevens van de DS3 vond ik niet direct terug, wel van de nieuwe C3 en die spoort lichtjes open (ong 0.10°) gemeten op referentiehoogte. Of ze in een gewone bandencentrale dit 100% juist kunnen doen betwijfel ik .
Dan betrouw ik liever mezelf, dus bij een nieuwe wagen (ik ga ervan uit dat deze het fabriek verlaat met de juiste toleranties) gewoon even nameten met meetstang en deze uitlijningswaarde tijdens zijn levensduur verder gebruiken.
De platte onderrand van het stuur en het rechthoekige DS3 logo zorgen dat het opvalt dat het stuur scheef staat. In mijn vorige auto’s heb ik zoiets als dit nooit gehad en dit waren allemaal tweedehands auto’s. Dus om het nu zomaar te pikken bij een nieuwe auto.
Ik moet er vanmiddag eens op letten. Volgens mij heb ik er geen last van. In andere auto’s waar ik in rijd valt het mij nl. altijd meteen op als het stuur niet recht staat….en daar stoor ik mij dan ook behoorlijk aan.
Mijn stuur staat gewoon recht.





Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Leon75 schreef:Mijn stuur staat gewoon recht.
Mooi hé







Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
het is heel simpel..
staat het stuur naar rechts, dan maak je de stuurstang rechts iets korter en links net
zoveel langer als dat je rechts korter hebt gemaakt.Zo verander je ook niks aan de sporing.
Dus bv een slag van de stuurstang.Hangt van de mate vanscheefstaan af.
Ja dan hoor ik jullie zeggen dan stuurt hij nog meer naar rechts,maar de wielen gaan vanzelf in de rechtuitstand tijdens het rijden en dan staat het stuur goed.
Het enige probleem wat zou kunne optreden is dat de stuurhoeksensor opnieuw gekalibreerd moet worden.
Suc6
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Nou ik heb ook geen problemen met het stuur, staat bij mij ook gewoon recht. Ik heb trouwens nog helemaal niets kunnen vinden, en dan ben ik echt een enorme zeikerd wat dat betreft. Misschien komt het nog, hoop het niet.
Als het nog komt, dan heeft het niks te maken met een instelling af-fabriek, maar omdat je een stoeprandje gepakt hebt.
Opvallend blijft het wel dat een hoop DS3 rijders af-fabriek een scheve stand van het stuurwiel heeft. Maar goed, zoals eerder aangegeven: men is er van op de hoogte en het probleem gaat op termijn opgelost worden.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Hoe scheef is scheef eigenlijk? Plaats eens een foto aub. En een weg is zelden recht. Een beetje tegensturen heb je al snel. Dat is natuurlijk geen scheefstand van het stuur.
Even uit me hoofd 1 a 1,5 cm over de breedte van het platte stuk onder. Bij gelegenheid zal ik even een foto maken en posten. En inderdaad er zijn weinig rechte wegen daarom duurde het ook even voordat het opviel. En als het je opgevallen is ga je er meer op letten en dan gaat het irriteren. Een stoepje het ik zelf nooit geraakt en dit had anders ook vast wel opgevallen door velg schade.
@ Leon75: een foto posten heeft weinig zin/voegt weinig toe. Immers: het gaat er enkel om dat wanneer je voorwielen recht staan, dat dan het stuurwiel niet rechtstaat, dat is het probleem.
Vele DS3’s hebben dit probleem vanaf oplevering, dus zonder tussendoor een stoeprande of ander onheil meegepakt te hebben. Als je er geen last van hebt: mooi. Heb je er wel last van: aankaarten bij dealer bij eerstvolgende beurt. Of tussendoor als het je stoort, zoals bij mij.
Zoals iemand anders al aangaf: bij een barrel van 10 jaar oud zou ik een scheve stand van het stuurwiel eerder pikken dan wanneer ik een auto opgeleverd krijg met 0 km op de teller.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.