1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ID of DS
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 31 oktober 2011 09:39 PM

Ik zit met een vraag, sorry als dit topic verkeerd staat.

Laatst stond ik met mijn bx naast een ID of een DS geparkeerd in Rotterdam.

Nu is het mijn vraag of het nou een ID is of een DS.

En als we dan toch aan het vragen zijn, wat is het verschil tussen een ID en een DS?

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
trossie6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 31 oktober 2011 09:47 PM
  [ # 1 ]

Beste Marviin,

Daar gaan we voor de 10000000000ste keer. Een DS heeft geen blaadjes op de motorkap en een ID vaak wel. Wil je volgende keer je auto niet zo belachelijk strak tegen de ID parkeren. Jij kan wel uit je auto maar de ID rijder kan maar moeilijk in zijn/haar eigen auto.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 31 oktober 2011 09:54 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de uitleg.

Daar heb ik verder niet op gelet dus nu weet ik het nog niet haha.

Die auto stond al zeker een aantal weken stil, en naar mijn idee werd er vrij weinig in gereden.

Het was een beetje een zielig exemplaar, met roest op bijna elk stuk plaatwerk.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 31 oktober 2011 09:55 PM
  [ # 3 ]

Nou nou, iets vriendelijker mag ook wel. Als je goed kijkt staat hij niet eens in een parkeervak, en kan de ID niet eens weg. Je kunt er dus zo goed als vanuit gaan dat Marviin alleen zo staat voor de foto. Het is juist zeer netjes dat hij er tijdelijk zo dicht naast staat, zodat iemand eventueel nog kan passeren.

 

Profiel  
 
Zweefteef
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Gepost: 31 oktober 2011 10:05 PM
  [ # 4 ]

Volgende keer een beetje ruimte houden tussen jouw auto en de ID/DS. Als je dan onder het stuur doorkijkt en je ziet een pedaal als middelste trapper, dan is het een ID. Als er een ronde knop zit, dan is het een DS.

Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 31 oktober 2011 10:15 PM
  [ # 5 ]

Ik zal de volgende keer wat meer afstand houden, hoewel het alleen voor de foto was.

En bedankt voor de reacties, nu weet ik dus het verschil tussen een ID en een DS.

Wat een contrast op de foto, hoe in de jaren de auto’s veranderen, dat viel me toen ze zo naast elkaar stonden heel erg op.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 31 oktober 2011 10:26 PM
  [ # 6 ]

Achteraf kun je er niet meer in kijken - maar de auto op de foto lijkt een ID.

En alhoewel hier op het forum hele lijsten met kenmerken te vinden zijn - toch een beknopte poging.

De DS is de dure en complexe auto die ook altijd verkrijgbaar was met hydraulisch bediende vierbak. Daarvan zit de pook bovenop het dashboard en die is vaak goed te zien. Remmen gaat in de DS met een ronde knop.
De ID (later DSpecial of DSuper geheten) was goedkoper en technisch net iets minder complex en nooit voorzien van hydraulisch bediende bak. Remmen doe je met een rempedaal. De kaalste ID’s hadden een niet-gespoten polyester dak en kleine wieldopjes - vandaar dat ik denk dat jij een ID op de foto hebt gezet. Bij luxere ID’s is het lastiger te zien en zeker als de auto’s in de loop van de tijd met allerlei luxe DS (Pallas) delen zijn opgeleukt, is het rempedaal vaak nog het enige kenmerk waaraan dat te zien is.
Heel flauw: de ID Break heeft altijd de kenmerkende remknop van de DS en moet je toch een ID noemen. Zelfs als een break een exportversie met hydraulisch bediende bak is…

Profiel  
 
de zwevende hemel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 21-12-2006

Gepost: 31 oktober 2011 10:33 PM
  [ # 7 ]

Ook lijkt het er sterk op dat deze IDDS een zwart raamrubber heeft. Dit was bij deze jaargang (<67) nog altijd zwart bij een ID, en grijs bij een DS. Inmiddels kan er natuurlijk wel zoveel vervangen zijn dat ook dit rubber nieuw kan zijn en dan zou ook een DS per ongeluk een zwart rubber kunnen krijgen…
Remknop, dat is het veiligste DS ID-bewijs.

Groet, Jan

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 31 oktober 2011 10:35 PM
  [ # 8 ]

Om het nog interessanter te maken, het is een DSpecial uit 1971 volgens de kentekengegevens bij de RDW. Die uitvoering bestond vanaf 1970, datum eerste toelating van dit kenteken is uit 1971, dus de tweede neus (tot 67) is er waarschijnlijk later op gezet.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 01 november 2011 10:00 AM
  [ # 9 ]

Een makkelijk herkenbaar detailverschil (mits niet aangepast door de eigenaar natuurlijk) is dat een ID zilveren chevrons op de kofferklep heeft, en een DS gouden.

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 01 november 2011 10:34 AM
  [ # 10 ]

Behalve de ID break dan weer… Die heeft gouden chevrons.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 november 2011 10:51 AM
  [ # 11 ]

en een break heeft altijd een paddestoel…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 01 november 2011 11:07 AM
  [ # 12 ]

Maar een break is altijd een ID, dus dan hoef je niet op details te letten Razz

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 01 november 2011 01:29 PM
  [ # 13 ]

???
Je bedoelt: een break 2E NEUS is altijd een ID?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 november 2011 02:10 PM
  [ # 14 ]

Een break 1e, 2e en 3e neus is altijd een ID. Met paddestoel om te remmen. En zelfs als het een 21 of 23 is.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 01 november 2011 02:51 PM
  [ # 15 ]

Het blijft toch altijd weer leuk zo’n uitleg. Het lijkt een beetje op nederlandse grammatica;
Deze regel geldt altijd…tenzij….

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook