Ik zit met een vraag, sorry als dit topic verkeerd staat.
Laatst stond ik met mijn bx naast een ID of een DS geparkeerd in Rotterdam.
Nu is het mijn vraag of het nou een ID is of een DS.
En als we dan toch aan het vragen zijn, wat is het verschil tussen een ID en een DS?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Beste Marviin,
Daar gaan we voor de 10000000000ste keer. Een DS heeft geen blaadjes op de motorkap en een ID vaak wel. Wil je volgende keer je auto niet zo belachelijk strak tegen de ID parkeren. Jij kan wel uit je auto maar de ID rijder kan maar moeilijk in zijn/haar eigen auto.
Bedankt voor de uitleg.
Daar heb ik verder niet op gelet dus nu weet ik het nog niet haha.
Die auto stond al zeker een aantal weken stil, en naar mijn idee werd er vrij weinig in gereden.
Het was een beetje een zielig exemplaar, met roest op bijna elk stuk plaatwerk.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Nou nou, iets vriendelijker mag ook wel. Als je goed kijkt staat hij niet eens in een parkeervak, en kan de ID niet eens weg. Je kunt er dus zo goed als vanuit gaan dat Marviin alleen zo staat voor de foto. Het is juist zeer netjes dat hij er tijdelijk zo dicht naast staat, zodat iemand eventueel nog kan passeren.



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004
- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Volgende keer een beetje ruimte houden tussen jouw auto en de ID/DS. Als je dan onder het stuur doorkijkt en je ziet een pedaal als middelste trapper, dan is het een ID. Als er een ronde knop zit, dan is het een DS.
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.
Ik zal de volgende keer wat meer afstand houden, hoewel het alleen voor de foto was.
En bedankt voor de reacties, nu weet ik dus het verschil tussen een ID en een DS.
Wat een contrast op de foto, hoe in de jaren de auto’s veranderen, dat viel me toen ze zo naast elkaar stonden heel erg op.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Achteraf kun je er niet meer in kijken - maar de auto op de foto lijkt een ID.
En alhoewel hier op het forum hele lijsten met kenmerken te vinden zijn - toch een beknopte poging.
De DS is de dure en complexe auto die ook altijd verkrijgbaar was met hydraulisch bediende vierbak. Daarvan zit de pook bovenop het dashboard en die is vaak goed te zien. Remmen gaat in de DS met een ronde knop.
De ID (later DSpecial of DSuper geheten) was goedkoper en technisch net iets minder complex en nooit voorzien van hydraulisch bediende bak. Remmen doe je met een rempedaal. De kaalste ID’s hadden een niet-gespoten polyester dak en kleine wieldopjes - vandaar dat ik denk dat jij een ID op de foto hebt gezet. Bij luxere ID’s is het lastiger te zien en zeker als de auto’s in de loop van de tijd met allerlei luxe DS (Pallas) delen zijn opgeleukt, is het rempedaal vaak nog het enige kenmerk waaraan dat te zien is.
Heel flauw: de ID Break heeft altijd de kenmerkende remknop van de DS en moet je toch een ID noemen. Zelfs als een break een exportversie met hydraulisch bediende bak is…
Ook lijkt het er sterk op dat deze IDDS een zwart raamrubber heeft. Dit was bij deze jaargang (<67) nog altijd zwart bij een ID, en grijs bij een DS. Inmiddels kan er natuurlijk wel zoveel vervangen zijn dat ook dit rubber nieuw kan zijn en dan zou ook een DS per ongeluk een zwart rubber kunnen krijgen…
Remknop, dat is het veiligste DS ID-bewijs.
Groet, Jan









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Om het nog interessanter te maken, het is een DSpecial uit 1971 volgens de kentekengegevens bij de RDW. Die uitvoering bestond vanaf 1970, datum eerste toelating van dit kenteken is uit 1971, dus de tweede neus (tot 67) is er waarschijnlijk later op gezet.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Een makkelijk herkenbaar detailverschil (mits niet aangepast door de eigenaar natuurlijk) is dat een ID zilveren chevrons op de kofferklep heeft, en een DS gouden.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Behalve de ID break dan weer… Die heeft gouden chevrons.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en een break heeft altijd een paddestoel…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar een break is altijd een ID, dus dan hoef je niet op details te letten
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
???
Je bedoelt: een break 2E NEUS is altijd een ID?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een break 1e, 2e en 3e neus is altijd een ID. Met paddestoel om te remmen. En zelfs als het een 21 of 23 is.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het blijft toch altijd weer leuk zo’n uitleg. Het lijkt een beetje op nederlandse grammatica;
Deze regel geldt altijd…tenzij….