1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
HELP laadspanning tussen 14 en 20 volt
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 01 november 2011 06:42 PM

Na een lekkere afstand rijden met mijn CX 2000 hoorde ik een plop en de geur van ruitensproeiervloeistof vulde mijn auto, ik was in de veronderstelling dat het die geur was.
Ik heb toch nog een afstand van 20 km afgelegd zonder problemen.
Toen ik voor de deur stond hoorde ik een sissend geluid van onder de kap komen en de lucht was zuurder die ik nu rook. Motorkap open en jahoor de accu aan de kook.
De regelaar zal het wel niet meer doen, dfacht ik.
Na wat zoeken een regelaar gevonden, zelfs een instelbare, maar de spanning loopt op van 14 V naar wel 20 V bij 2000 rpm. De indicator op het dashboard stond ook in het rood. ( nooit gedacht dat die goed zou werken )
Wat is er kapot, de ( nieuwe ) regelaar of de dynamo of ....???
Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft, ik sta open voor elke suggestie.

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2433
Geregistreerd: 02-08-2007

Gepost: 01 november 2011 06:59 PM
  [ # 1 ]

Dat is sowieso je spanningsregelaar (zwarte kastje boven de accu maar dat wist je al)

die van bv een 2cv zijn ook bruikbaar trouwens mooiste oplossing is een electronische spanningsregelaar te gebruiken

en vergeet niet het boeltje direct schoon te maken

Otten trekker ca 1960.

Profiel  
 
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 01 november 2011 07:07 PM
  [ # 2 ]

Het opgekookte accuzuur heb ik al weggespoeld.

Ik heb de regelaar al vervangen, maar dit brengt geen uitkomst.
Bij de automaterialenzaken hier in de buurt hebben ze alleen regelaar die aan de dynamo zelf bevestigd.
Waar zou ik dan een electronische regelaar kunnen kopen???

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 november 2011 07:08 PM
  [ # 3 ]

Bij een 2cv specialist

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 01 november 2011 07:51 PM
  [ # 4 ]

Chyparse heeft ze ook Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 01 november 2011 07:55 PM
  [ # 5 ]

Van Hella zijn er universele externe regelaars die moeten ze toch wel overal kunnen bestellen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 01 november 2011 08:45 PM
  [ # 6 ]

Begrijp ik het nu goed : is de regelaar die ik heb gekocht nu ook kapot?
Of is de regelaar door een eventueel ander defect kapot gegaan?

Is het niet mogelijk om een dynamo met ingebouwde regelaar te plaatsen??

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 november 2011 08:47 PM
  [ # 7 ]

Dat kan ook, maar dat vergt wat meer aanpassingen. Dat is niet effe 1,2,3 bij zo’n oud model cx.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 01 november 2011 08:51 PM
  [ # 8 ]
waterman schreef:

Dat kan ook, maar dat vergt wat meer aanpassingen. Dat is niet effe 1,2,3 bij zo’n oud model cx.

Staat ergens omschreven wat er aangepast moet worden, ik heb niets kunnen vinden ( of ik gebruik geen goede zoektermen )

Kan het zijn dat er iets mis is met de dynamo? wat zijn de spanningen die je moet meten op een dynamo?

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 november 2011 08:57 PM
  [ # 9 ]

Het staat niet beschreven, het is geen eenvoudig klusje omdat de draadbundel van zo’n ouwe cx nogal anders is. Je moet dus van alles gaan veranderen.

Ik denk niet dat je dynamo stuk is. Die kan wel tot 20-25 volt geven. Het is de regelaar die de boel moet aftoppen op max 14 volt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 01 november 2011 09:03 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor de snelle reacties.
Dan ga ik de komende dagen op zoek naar een adres waar ze een electronische regelaar kunnen leveren.

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 01 november 2011 10:33 PM
  [ # 11 ]

Heb je een aparte spannings regelaar?
Kun je dan niet makkelijker een dynamo met spannings regelaar er onder zetten?
Als je dat doet, de buitenste twee draden van de oude regelaar aan elkaar maken en klaar toch?

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 november 2011 10:59 PM
  [ # 12 ]

Lezen Frank, lezen. Zo eenvoudig is het namelijk niet!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 01 november 2011 11:23 PM
  [ # 13 ]
waterman schreef:

Lezen Frank, lezen. Zo eenvoudig is het namelijk niet!

Heb wel gelezen ,maar ik schrijf vaak in de vragende vorm ( denk om bevestiging voor mezelf )
Maar als je de oude regelaar laat vervallen (buitenste twee draden aan elkaar) en dan een dynamo met spannings regelaar .
Klaar toch?
Stel je hebt dus een andere dynamo met spannings regelaar. Dan pak je de draad die vanaf je dashbord komt en die verbind je met de draad die van de dynamo komt dan moet het goed zijn.
Zo zat het bij mij ook en alles functioneerde.
Dus?

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 01 november 2011 11:37 PM
  [ # 14 ]

Ja Frank, maar hij heeft geen ‘laadstroomlampje’ maar een verticaal metertje dat globaal aangeeft hoeveel er bijgeladen wordt (een schaal met een wit, zwart en rood vlak).
Je kunt dat niet zomaar met een paar draadjes veranderen. Was het maar zo’n feest!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 01 november 2011 11:44 PM
  [ # 15 ]

Frank,

bij een CX met externe spanningsregelaar heb je geen laadstroomlampje op je dashbord en dus ook geen kabel vanaf het dashbord.

En je kunt niet zomaar het ding op de plus en de min aansluiten, de laadspanning van een dynamo wordt geregeld door de veldsterkete te varieren en dit is wat die externe regelaar doet.

Je moet bij de interne ook een geschakelde plus op de regelaar zetten zodat ie een referentie heeft en waat wat ie moet regelen en bij de externe zit deze referentie op de regelaar.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook