











































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja dat klopt! teken het maar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb het laatst op de Egbert methode gedaan. Een paar weken later was ik bij Matterhorn in Hilversum om m’n banden te laten balanceren en heb gelijk het toespoor laten controleren en dit was netjes binnen spec.
Ik had zelf de aanpassing gedaan omdat m’n binnenkant van m’n voorbanden weg was gesleten (geen goede sporing) Dus het werkt goed met deze methode!
lucky schreef:Egbert schreef:Meet de afstand( breedte ) tussen de achterste 2 streepjes en tussen de voorste 2 streepjes. Het verschil in cm is de toespoor in mm, moet 2 a 4 mm toepsoor zijn.
Klopt dat wel ??.
Omdat je met de oude uitlijn apparatuur , zoals op de foto, de ene kant gelijk zet en de lamp naar de andere kant zet en afleest.
Op het gevaar af dat ik je iets vertel wat je al lang weet: heb je je wel eens afgevraagd hoe men weet hoe hoog een berg is? Of hoe vliegtuigen weten waar ze zich bevinden toen ze nog op radiobakens vlogen?
Als je een driehoek honderd keer zo groot maakt zullen de verhoudingen tussen de drie zijden niet veranderen.
En dat is het principe van Egbert’s methode. Hij maakt het wiel tien keer zo groot met een lat en dus wordt het aantal mm toe of uitspoor ook tien keer zo groot.
bogaard77 schreef:ja dat klopt! teken het maar!
In Autocad uitgezet , zie foto,
Ik heb de voorwielen 4 mm toespoor gegeven.
Egbert schreef:Meet de afstand( breedte ) tussen de achterste 2 streepjes en tussen de voorste 2 streepjes. Het verschil in cm is de toespoor in mm, moet 2 a 4 mm toepsoor zijn.
Dus achter 154 cm en voor 146 cm, het verschil is dus 8 cm.
Wat volgens de omschrijving van Egbert, een toespoor van 8 mm zou zijn,
Volgens mij moet het totale toespoor 2-4 mm zijn, dus de helft van de waarde die je nu hebt aangehouden.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Ik denk dat de fout die je maakt is dat je de hartmaat van het wiel neemt en dan de voorkant 4 mm minder. Maar volgens mij moet die vier mm het verschil zijn tussen de voor en de achterkant van het wiel. Op jouw manier verdubbel je de waarde.





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een toespoor van 4mm betekent dat het verschil afstand voor kant velgen en achterkant velegen 4mm is en dus niet zoals bij de tekening van Lucky het verschil voorkant velg en hart velg ( Dat is overingens in de praktijk ook niet te meten)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dat zeg ik.
Ik kom net terug van het uitlijnen van mijn DSuper5. Dat de binnenkant van beide banden extra sleet, was voor de monteur geen verrassing; de dame bleek flink ‘uitsporig’ te zijn. Dat is inmiddels omgebogen in 2 mm toespoor, volgens het boekje dus. En zo stuurt ze ook weer!
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mooi!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ook de ervaring op sleuteldagen, als ik mijn uitlijn stok mee neem, is dat heel veel DS-en uitspoor hebben!! Dat komt doordat uitlijn bedrijven niet altijd rekening houden met de kleinere wielbasis achter terwijl ze de achterwielen als referentie gebruiken.
Dus ( laat ) de sporing goed controleren !! Zonde van die banden van € 250,- per stuk.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
En € 45 uitlijnen…
Zonde van die banden van € 250,- per stuk.
Mijn Vredestein Sprint Clasic banden kostten me exact 150 euro per stuk….! Tikfoutje?
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Lijkt me geen ‘tikfoutje’ hoor. Voor een standaard Michelin-band ben dat je tegenwoordig zomaar kwijt. Goedkoper kan wel, maar dan boet je fors in op grip (Vredesteijn), Comfort (bussjesband) of the looks (moderne /65’er).