Beste citrofielen.
Ik ga zaterdag een CX 2500D uit 1979 bekijken/kopen. Ik heb al eerder CX-en gereden en weet waar ik naar moet kijken qua roest e.d.
Maar ik heb wel een vraag over de diesel:
het is een 2.5 (dus geen 2.2) en heeft een vierbak. Mijn andere diesels hadden altijd een 5-bak maar die waren van latere bouwdatum.
Hoe zit het met de distributieriem/tandwielen. Ik lees her en der dat die oude types niet echt goed zijn. Vanaf welk bouwjaar hebben ze de distributieriem en een 5-bak?
Ervanuitgaande dat bovenstaande auto dus de ‘slechte’ motor heeft, waar moet ik dan specifiek op letten?
Nog andere aanmerkingen ten aanzien van bj, 1979?
Groeten
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ikkelaurensz schreef:Ervanuitgaande dat bovenstaande auto dus de ‘slechte’ motor heeft, waar moet ik dan specifiek op letten?
Rammelende zuigers, slecht starten door verminderde compressie (DE kwaal van deze motoren), roken, olie verbranden en heetlopen. Een 4 bak is écht jammer: het zuipt meer boven de 100 km/h en de auto is er 10 km/h langzamer door. Met 5 bak loopt ie 160, met 4 bak max 150!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oké, dat is een duidelijke kwestie. Een 79-er heeft dus deze motor begrijp ik? Tja die vierbak is wel een minpuntje, dat vond ik ook al. Als de diesel gewoon netjes loopt en niet rookt als een gek, zou je hem dan toch kopen? Is dit blok evt. uit te wisselen met een nieuwer type (turbo)diesel met 5-bak? Of moet er dan van alles gemodificeerd worden? Het lijkt me dat een nette harde auto met technisch werk interessanter is dan een rotte met een goede motor (zoals mijn vorige CX )
In hoeverre is die oude motor betrouwbaar als ie niet bovenstaande kwalen lijkt te hebben? Beetje olieverbruik hoort er bij of moet ik echt denken aan snel stilstaan met zo’n blok?
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, je weet niet of dit blok het eerste blok is. De meeste tandwieldiesels gaan tussen de 100 en de 200.000 km wel een keer gaar. De zuigers zijn van mindere kwaliteit. Je kan er probleemloos een latere dieselmotor in leggen. Maar, als je een 5 bak wil plaatsen heb je ook de aandrijfassen nodig die bij een smalspoort-cx met een 5 bak horen. De assen van een 4 bak zijn anders. O ja, een turbodiesel heeft een 5 bak met een veel langere eindoverbrenging, dus zoek een motor met bijbehorende bak.
Stilstaan met een tandwieldiesel? tja, daar kan ik niet veel op zeggen. probleem is dat ze steeds minder compressie krijgen naar mate de zuigers en de zuigerveren minder worden. Op een bepaald moment gaat ie als het koud is heel erg beroerd starten. Dan wordt het tijd om compressie te meten….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Een vijf bak zoeken vergt enig geduld,kwam ik ook achter.
Succes
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bedankt! De auto heeft 275.000 gelopen dus óf hij loopt als een krant, óf er is een andere motor ingezet. Smalspoor vs breedspoor: ik neem aan dat dit met de spoorbreedte aan de voorkant te maken heeft? Heeft een 79’er dus een andere breedte dan een 85’er? En dan moet ik dus ook andere aandrijfassen hebben?
Dus: turbodiesel laat type (Turbo II) met bijbehorende vijfbak en de aandrijfassen van een smalspoor CX met 5-bak (kan ook van een benzine zijn?!?) Wanneer is de overgang smalspoor-breedspoor gedaan?
Heb ook eens wat gehoord over problemen met de cilinderbussen en koppen bij de TD? Is hier ook nog wat aan gemodificeerd door Citroën in de productie of potentieel ook een probleem?
Had ik m’n oude blokje maar bewaard! Aiaiaiai. Nu maar hopen dat die motor nog een beetje goed is van de 79-er. Alvast bedankt voor alle informatie…
Qua roest trouwens nog bijzondere aandachtspunten van deze bouwjaren?
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Serie 1 is roest gevoeliger dan serie 2
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Mijn 85-er was ook nog een Serie I, maar doelde dus meer op de smalspoortypes. Wat zijn de specifieke problemen daar?
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je kunt ook gewoon de gehele voor wiel ophanging erbij over zetten van een serie twee .
Krijg je breedspoor in een smalspoor kast.
Is qwa onderdelen makkelijker
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
ik rijd in een diesel smalspoor met turbo 2 diesel motor. de ombouw is niet zo’n probleem aangezien ik een 5 bak had. motor heeft zeker 4 ton gedraaid en draait nog met veel plezier. me broer heeft een breedspoor tandwieldistributie rijden en die heeft ook zoiets achter de kiezen denken we en doet het ook nog steeds vrolijk dus tja et is maar welke verhalen je hoort.ik zou je dus nog geen zorgen maken. als het blok gewoon netjes start dan gaat ie nog wel een tijdje mee denk ik.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Renko schreef:tja et is maar welke verhalen je hoort.ik zou je dus nog geen zorgen maken..
Ik vertel geen verhaaltjes, ik put uit 20 jaar citroën ervaring
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
et was ook niet als aanval bedoelt maar meer wat relativeren omdat niet elke slecht is. er zijn altijd 2 kanten en als men altijd de ene hoort dan denkt men et is een slecht blok terwijl er ook goede ervaringen zijn met deze blokken.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Klopt, de positieve kanten mogen best belicht worden, maar je moet de mensen toch vooral waarschuwen voor de (realistische) kans op problemen. Stel dat de aspirant koper zich gerustgesteld voelt door één goed ervaring, terwijl de praktijk toch anders uitwijst, dat zou veel zuurder zijn….
Maar inderdaad: op alles is wel een uitzondering, en gelukkig treft je broer die!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D