Beste mensen,
Na nog wat goede tips vergaard te hebben op dit forum ging ik zaterdag op pad naar het zuiden van Wallonië om daar een CX te bekijken.
De auto is alleszins meegevallen en ik heb haar gekocht. Bodem, kokerbalken, langsdragers, subframes: alles knetterhard en ongelast! Linkervoorportier heeft roestvorming aan de binnenkant en de rechtdeur heeft een deukje.
Na een goede poetsbeurt is er een mooie CX tevoorschijn gekomen. Het originele verfje glanst nog best en afgezien van een paar kleine roestplekjes is de auto erg gaaf.
Het oude dieseltje waar iedereen mij voor waarschuwde start prima, loopt lekker, rookt niet al te erg en lijkt het naar z’n zin te hebben. Afwachten wat het olieverbruik is natuurlijk…
Bak kraakt een beetje op de 3e versnelling, maar bij rustig schakelen heb je er geen last van.
Ook hydraulisch lijkt het allemaal aardig: de bollen zijn niet al te best meer natuurlijk, maar de leidingen zien er goed uit en de pomp tikt in ruststand ongeveer 1 x per 40 sec. Veren en remmen gaat prima, MAAR de stuurbekrachtiging valt af en toe uit.
Stationair toerental, net geremd, haaks bochtje in of ergens parkeren en ineens geen stuurbekrachtiging meer….rara hoe kan dit. Gewoon rijdend doet de DIRAVI het prima en voelt ook normaal aan. Iemand een idee waar dit aan ligt?
De deurpanelen van de auto zijn in draconische staat, dat is een typische CX kwaal volgens mij. Iemand een idee of er nog ergens fatsoenlijke deurpanelen zijn of heeft iemand ervaring met het zelf bekleden van deze dingen?
Achterbandjes zijn ver heen…iemand een goed adresje hiervoor?
Kortom : voor een aanschafprijs van 450 euro mogen we niet echt zeuren geloof ik
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Proficiat.
FOTO’S
Denk dat je voorraad bol niet goed meer is?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dank je, voorraadbol vervangen zou het probleem dus op kunnen lossen?!?
Ik zal fotootjes maken morgen en ze posten zodat jullie het schatje ook kunnen bewonderen…
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gefeliciteerd met je aankoop,
ik zou beginnen en een partij onderhoud want dit is zo te lezen waarschijnlijk achterwege gebleven de laatste jaren dus,
een doos nieuwe bollen incl voorraadbol en nieuwe LHM en dan is je probleem met je diravi mischien als opgelost en verder kun je bij iedere bandenboer wel terecht voor nieuwe banden.
en die deurpanelen blijft lastig tot bijna onmogeloijk om goede te vinden.
Mark
ps: we willen foto’s
CX 2000 pallas ‘78
Goed plan van dat onderhoud…was al het idee inderdaad. Voor dit prijsje kunnen we nog wel wat sleutelen natuurlijk he. Zou fraai zijn als de bolletjes vervangen het verschil al maakt met de besturing. Foto’s komen eraan zoals gezegd
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Adviseren jullie trouwens dan nieuwe bollen, of zou op druk brengen al voldoende moeten zijn? Achter veert ie boterzacht, vóór is ie wel wat stugger dus daar zijn de bolletjes minder en de voorraadbol zou dus niet geweldig zijn gezien de DIRAVI problemen…op druk brengen proberen of gewoon 5 x nieuw? En waar dan te bestellen?
Comfortbollen/standaarbollen? Wat is een goed adres?
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Voor bollen heb ik altijd begrepen van Chyparse in Almere een topper is! Overigens heb ik hier zelf (nog) geen ervaring mee. Misschien is Hydraulique in Raamsdonskveer wat voor jou?
Way out in the water, see it swimming.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zo te lezen in je ander topic woon je in omgeving Nijmegen,
dus Wil Wijnhoven Boxmeer of van Gompel Eindhoven en in Elst zit er volgens mij ook nog een maar weet ff niet hoe die heet.
verder gewoon de standaard bollen doen want al dat comfort gebol tast het hele veergedrag van de auto aan op een door het ontwerp onbedoelde manier, niet doen dus
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor bollen naar chyparse. Eerlijk, goed en geen verhaaltjes zoals anderen die wel vaak vertellen. Gewoon een ok tent voor je bollen.
Originele bollen zijn prima opnieuw op druk te brengen mits er nog minimaal 5 bar restdruk in de bol zit, dus nieuw kopen is vaak onnodig. Bollen slijten NIET, dit geheel in tegenstelling tot wat vele “specialisten” graag roepen.. Comfortbollen? Troep. Ver van wegblijven. En, voor de overige onderdeeltjes: hydraulique bellen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Proficiat met je nieuwe aanwinst Laurens, leuk weer eentje erbij!
Er is inderdaad, zoals Mark al noemde, een zeer reële kans dat je CX wel wat achterstallig onderhoud heeft, aangezien ze uit Frankrijk in dit geval of Wallonië komt. Dit is echter vrijwel standaard het geval, dus don’t worry.
Dus als je echt goed bezig wilt zijn, zou ik de CX eerst bij een specialist op een brug geheel en kritisch laten nazien. En dan dus niet alleen op roest, wat je zelf al gedaan hebt, maar meer op bijv. (doch niet uitsluitend)
- speling aan wielophanging/aandrijflijn
- toestand van de bedrading en originaliteit hiervan (‘knutselwerk’)
- toestand van de accu en laadvermogen van de dynamo
- koppakkingtest
- koelsysteemtest (zuiverheid koelvloeistof, lekkage, thermostaat, werking fans)
- onjuist gemonteerde onderdelen (zoals dikwijls uitlaatdelen)
- gare motorsteunen
- achterste draagarmlagers
etc. etc.
Lang niet al deze dingen komen namelijk bij een APK aan het licht, simpelweg omdat sommige dingen geen APK-afkeur zijn en/of omdat een keurmeester op die manier niet naar een CX kijkt.
Maar het kan wel serieus de rijkwaliteiten, veiligheid en op termijn de levensduur van je CX beïnvloeden als je deze zaken al dan niet meteen goed aanpakt.
Dan weet je vóór je begint veel beter wáár je aan begint.
En ja: je aanschafprijs is inderdaad extreem gunstig, da’s een feit!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Bedankt voor alle goede tips en reacties. De auto goed onderhouden en op alle punten checken is natuurlijk een puik idee! Een aantal dingen zoals koppakking test, laadvermogen elektriek e.d. heb ik al gedaan en gelukkig is er niet met de bedrading geknoeid. Wel werken er een paar dingen niet zoals de sigarettenaansteker.
ADALS zijn goed en ook de wielophanging is mooi stil en hij stuurt strak. Wel mist er aan één kant het rubber van de aandrijfas wielzijde.
Plan is nu om de meest accute technische zaken in orde te maken en dan ook optisch aan de gang te gaan. Voorportieren, deurpanelen en vooral heel veel poetsen, tectylverwijderen en opnieuw aanbrengen en een paar puntjes spuitwerk en dan staat er weer een fraaie CX. Ik zal deze winter dus wel wat tijd in m’n schuur doorbrengen.
Dan gaan we het voorjaar eens lekker tuffen en zien wat er verder aan het licht komt…stiekem is het plan natuurlijk wel om er een turbodiesel II met 5-bak in te leggen, want dat rijdt wel een stuk beter.
Maar: eerst maar eens bollen, v-snaren, bandjes, filters, vloeistofwissel en apk!
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt de auto dus al op een brug kunnen checken? Heb je het veersysteem voor controle van de ophanging wel eventjes drukloos gemaakt? Als er nog druk op de veercilinders staat wordt de speling er namelijk voor een heel groot deel uit uitgedrukt Maar goed: het lijkt er dus op dat je een knappe wagen hebt gekocht qua techniek? Zit er een belgische technische controle op? Blanco?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad. Geen gemopper bij de laatste Belgische keuring (2007, 4000 km geleden)...heb haar op de brug gezien en ziet er verbluffend puik uit voor een CX van dit bouwjaar waar nog nooit aan gelast is. Er is wel wat gesmeerd aan de hoekjes bij de achterruit heb ik inmiddels gezien en tja…die voorportieren en de deurpanelen maken hem nu wel scharrig,maar dat krijg ik wel weer goed.
Goede tip van het drukloos maken van de wielophanging, daar had ik nog niet aan gedacht! Ga ik zeker even doen.
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja en als je de glijlagers/silent-blocs van de onderste draagarm gaat testen: wielen nog even op de auto laten zitten, stevig op de handrem trekken (als die werkt en anders eerst werkend maken) en dan elke voorband stevig beetpakken en het wiel trachten vooruit en achteruit te draaien. Als je dan geen speling voelt, zijn de onderste draagarmen oké. Als je “dok-dok-dok” hoort en het wiel dan toch makkelijk een beetje heen en weer kunt bewegen, zit er speling op en moeten de silent-blocs in de draagarm vervangen worden.
Edit: en als die buitenste ashoes totaal ontbreekt check dan voordat je ‘m vervangt wel even heel goed de speling op de homokineet, want als de auto dan zonder vet heeft rondgereden slijt dit logischerwijs veel harder.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D