15 van de 15
« Eerste  < Vorige 13 14 15
   
De geschiedenis van Citroën
Marinus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 29 juli 2016 12:09 PM
  [ # 211 ]

Mijn moeder heeft een C2, ik vind het prachtige wagentjes, juist dat zijraam vind ik geweldig.
Rij er zelf ook regelmatig mee.

Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 02 december 2016 06:07 PM
  [ # 212 ]

van de voorpagina

2004 – C4

Met de C4 begint een nieuw, zelfbewuster hoofdstuk in de geschiedenis van Citroën. Het stoere front met in de grille geïntegreerde chevrons laat zien wat het voor een auto betekent om Citroën te zijn. Dat biedt houvast in een roerig jaar.

Van de generatie XM, Xantia en Xsara was de Xsara de kleinste en de elegantste. Toch werd deze compacte middenklasser ook verweten dat hij niet genoeg persoonlijkheid toonde. Wanneer Jean-Pierre Ploué en Donato Cocco aan zijn opvolger gaan tekenen, zetten zij duidelijk markantere lijnen op het papier. Net als van de Xsara moet er van de C4 zowel een berline als een coupé komen. Zoals het duo C2-C3 zullen ze sterk verwant zijn, maar toch een heel verschillend publiek aanspreken. Van de C4 Coupé wordt het prototype C4 Volcane voor de beurs van Parijs in 1998 voorbereid, dat daar echter niet getoond wordt en pas tijdens EuroCitro 2009 zijn première beleeft. De C4 berline en coupé worden beide in hun definitieve vormen onthuld op de beurs van Parijs in september 2004.

Het front van de C4 combineert in de grille geïntegreerde chevrons met horizontale koplampunits. Deze combinatie zal tot de introductie van de C4 Cactus in 2014 het belangrijkste designkenmerk van het Citroën-gamma blijven. In 2004 wordt dit front geprezen om de kracht waarmee het uitdrukking verleent aan de Citroën-merkidentiteit. Ook de vaste naaf van het multifunctionele stuurwiel baart opzien. De C4 is verder volgepakt met allerlei technische snufjes die in 2004 nog bijzonder zijn voor het C-segment. Op de lijst met de specificaties staan onder meer ESP, LDWS, meedraaiende koplampen en een asymmetrische airbag. De vaak bekroonde reclamecampagne met dansende en schaatsende robots brengt de boodschap The new Citroën C4 - alive with technology indringend onder de aandacht van de autokopers. Meer over de modelgeschiedenis van de C4 vind je in het topic C4 – geschiedenis.

We kunnen wel stellen dat met de C4 een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Citroën begint. Het jaar 2004 zal ons ook om andere redenen in herinnering blijven. In januari breekt in Zuidoost-Azië de vogelpest uit, wat tot wereldwijde paniek voert. In maart voert het Koninkrijk der Belgen eindelijk zijn strafproces tegen Marc Dutroux, dat eindigt met een veroordeling tot levenslange gevangenisstraf. Het Koninkrijk der Nederlanden verliest een staatshoofd: de 94-jarige Koningin Juliana overlijdt op 20 maart in Soestdijk. Haar één jaar jongere Prins-Gemaal Bernhard zal op 1 december in Utrecht overlijden. Per 1 mei treden tien landen tot de Europese Unie toe. Iedereen kan op Wikipedia nazoeken welke dat zijn, maar wie kan ze alle tien spontaan opnoemen? Wie had er voor 2004 al van drones gehoord? In juni wordt bekendgemaakt dat met een Amerikaanse drone een Pakistaanse verzetsleider – of in de Amerikaanse retoriek uit die tijd: een internationale terrorist – geliquideerd is. Dichter bij huis, namelijk in Amsterdam, wordt op 2 november de filmregisseur Theo van Gogh omgebracht; een gebeurtenis die een verrechtsing van het politieke klimaat in Nederland inluidt. In Vlaanderen maakt rechts zich salonfähiger door het Vlaams Blok op te heffen en als Vlaams Belang verder te gaan.

Naast binnen- en buitenlandse politiek biedt 2004 ook ontspanning. Harry Potter betovert de boekenwinkels en de bioscopen. In de platenzaak kopen Nederlanders vooral singles van smartlappenzangers André Hazes en Marco Borsato. Bij de bestverkochte albums overheersen de mierzoete klanken van Norah Jones, Dido en Alicia Keys, terwijl Anastacia een scherper geluid laat horen.

tekst: RensKorevaar, foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1871
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 03 december 2016 01:04 PM
  [ # 213 ]

Ben nog steeds tevreden, van mijn New C4 II (2011) met ‘t kleine pookje halfautomaat. (zie laatste foto)

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 07 december 2016 05:51 PM
  [ # 214 ]

Mooi stuk.
De eerste Citroën c4 coupé is nog een moderne verschijning in het straatbeeld ook al is het model al is de modellenreeks alweer vernieuwd. Hopelijk wordt er ooit nog een station aan toegevoegd. Dat is nog wel een missende in de serie.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 december 2016 08:21 PM
  [ # 215 ]

2005: Groots in groot en klein

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Niemand heeft dat de bazen van Citroën kennelijk verteld. Waar de kleine C1 een doorslaand succes in de verkoopstatistieken wordt, haalt de grote C6 over zeven jaar nauwelijks de geplande productie voor het eerste jaar. Maar dat weten we allemaal nog niet in 2005!

Buiten dat Citroën twee belangrijke modellen uitbrengt, gebeurt er heel wat in 2005.  In januari ontdekken wetenschappers de dwergplaneet Eris, waarmee de jacht open is naar nieuwe hemellichamen in onze eigen interplanetaire achtertuin. Om onze eigen planeet te beschermen treedt het Kyoto Protocol in werking, waarbij overigens de VS en Australië belangrijke industriële landen zijn die niet meedoen. De Airbus 380 vliegt in april voor het eerst. In dezelfde maand gaat MG Rover als laatste zelfstandige Britse autofabrikant ten onder. Een openbaring op journalistiek gebied volgt als we 31 jaar na het Watergate schandaal de naam leren van Deep Throat: het is FBI-functionaris Mark Felt. In Duitsland treedt Angela Merkel als eerste vrouwelijke bondskanselier aan. Onze planeet wordt verlaten door Paus Johannes-Paulus II, die na een conclaaf van slechts anderhalve dag wordt opgevolgd door Benedictus XVI. Ook vertrekken de voetbaltrainer Rinus Michels en autobouwer John Z. DeLorean en verliezen we journalist/schrijver Hunter S. Thompson, die treffend verslag deed van de presidentiële verkiezingen van 1972. 2005 zelf verlaat ons een seconde later dan normaal: voor het eerst sinds 1998 wordt de tijd op 31 december om 23:59:60 met één seconde gecorrigeerd.

2005 is ook het jaar waarin Citroën de C1 presenteert, deel van een drieling samen met de Peugeot 107 en de Toyota Aygo. De ontwikkeling start in 2002 onder de codenaam Citybug. Bij de presentatie wordt de aandacht gevestigd op z’n styling, z’n bouwkwaliteit en z’n gunstige kilometerprijs. Met z’n éénliter driecilinder benzinemotor van Daihatsu haalt de C1 een top van 157 en is hij iets zuiniger dan 1:20. Met de 1,4-liter viercilinder PSA diesel is de C1 met een verbruik van bijna 1:25 nog een stuk zuiniger. De C1 mag dan klein zijn, maar z’n daden zijn groot: al in 2008 rolt de éénmiljoenste C1 van de band. Meer over de geschiedenis van de Citroën C1 vind je in het topic dat we daarover hebben.

Wat is er in 2005 in de bioscoop? We kijken onder andere naar Sin City, een vrij grimmige neo-noir film op basis van de graphic novels van Frank Miller. Ook kijken we naar Johnny Depp in de rol van Willy Wonka: Charlie and the Chocolate Factory beleeft een remake. Stephen Fry legt ons uit hoe de dingen werken in het universum in The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy. Daarin zien we verder nog Martin Freeman, Mos Def, Zooey Deschanel en Sam Rockwell. Spoiler: het antwoord is 42. Don’t panic: er is nog meer. The Curse of the Were-Rabbit bijvoorbeeld, rond animatiehelden Wallace en Gromit. Nog meer animatie krijgen we voorgeschoteld met Tim Burton’s Corpse Bride. We gaan voor het eerst op zoek naar Narnia in The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and the Wardrobe. De Star Wars saga gaat verder met Revenge of the Sith, de tweede sequel in de prequel-reeks. Belangrijke rollen zijn er voor Ewan McGregor, Natalie Portman en Frank Oz. In de CD-speler of op de MP3-speler hebben we bijvoorbeeld Racoon’s Love You More. Katie Melua komt uit met Nine Million Bicycles. Coldplay scoort met Speed of Sound. Madonna brengt Hung Up uit. Ook krijgen we in 2005 te maken met Das Kleine Krokodil oftewel Schnappi.

Behalve Citroëns kleinste debuteert ook Citroëns grootste in 2005. Het is de Citroën C6, die sterk is geïnspireerd op het studiemodel C6 Lignage uit 1999. Na het verscheiden van de XM in 2000 heeft het vijf jaar geduurd voordat Citroën weer een premium-model op de markt zet. De bijzondere lijnen en inventieve techniek van het nieuwe topmodel maakten dat de wagen meteen geroemd werd als een echte Citroën. Citroën beoogt ongeveer 20.000 exemplaren per jaar te bouwen, maar dat aantal wordt bij lange niet gehaald. 2006 en 2007 zijn de beste jaren met elk ruim 7.000 stuks, maar het totaal zal in 2012 blijven steken op 23.384. Een tweede model C6 komt er wel, maar dat is pas in 2016. Bovendien moeten we het er in de Europese markt zonder doen. Meer details over de geschiedenis en de modelontwikkeling van de C6 zijn te vinden in het draadje daarover.

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication, Citroën UK

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 mei 2017 12:10 AM
  [ # 216 ]

2007: Ten years after…

Deze keer heeft dat niet veel met de band van Alvin Lee te maken. Meer met het feit dat 2007 toch ook alweer een vol decennium geleden is. Is het dan alweer zó lang geleden dat we kennis maakten met de Citroëns C4 Picasso, C-Crosser en Nemo?

Zo lang geleden is dat alweer. Een tienjarig jubileum voor drie Citroën-modellen. Of twee en een beetje? De C-Crosser is in feite een Mitsubishi met een ander smoeltje. Dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Chevrons zijn chevrons. De Nemo is er ook als Peugeot Bipper én als Fiat Fiorino en daar heeft niemand het over!

Wat hield ons tien jaar geleden zoal bezig? Op 1 januari worden Roemenië en Bulgarije lid van de Europese Unie. Op dezelfde dag verdwijnt een Boeing 737-400 van Adam Air van de radar; er zijn 102 mensenlevens te betreuren. Mensenlevens die te betreuren zijn, is het grote thema van februari: Gian Carlo Menotti (componist), Barbara McNair (zangeres en actrice), Pieter Stolk (musicus en dirigent), Thijs Roks (wielrenner) en Alan McDiarmid (scheikundige en nobelprijswinnaar) gaan al in de eerste week… KPN stopt in dezelfde maand met de telex dienstverlening. Maar wie gebruikte er in 2007 nog een teleprinter? Sterker nog, wie kan zich überhaupt nog zo’n bericht op een lintje herinneren? 2007 is het Michiel de Ruyter jaar. In Vlissingen is er daarom een grote vlootschouw. Op alle zeven continenten vinden concerten plaats van Live Earth, een initiatief van Al Gore.

Muziek, ook zoiets: waar luisteren we naar in 2007? Mika bijvoorbeeld. Met Grace Kelly wordt hij een ‘household name’.  Rihanna (ft. Jay-Z) komt met Umbrella. James Blunt gaat terug naar 1973. Bløf brengt Donker Hart. Do It, vindt Nelly Furtado. K3 heeft Kusjesdag. En films? Waar kijken we naar in 2007? In ieder geval naar de briljante actie-spoof Hot Fuzz met Simon Pegg en Nick Frost. Disney verblijdt de Citroën-gemeenschap met Ratatouille, dat zich afpeelt in Parijs en dientengevolge propvol DSsen en 2CV’s zit. De antagonist, Skinner, rijdt in een Facel-Vega HK500. Er is veel automobiel genot in de decors verstopt! De vijfde film van rond tovenaarsleerling Harry Potter draait in de bioscoop. Expecto successum: de zalen zitten propvol en het succes van de franchise is nog steeds niet tanende. Automobiel genot brengt ook Quentin Tarantino in Death Proof, een film rond een geflipte stuntman en met veel verwijzingen naar Vanishing Point, de cultfilm uit de jaren ’70 waarin een witte Dodge Charger een belangrijke rol speelde. De Transformers franchise wordt in 2007 door Michael Bay onder handen genomen. Dat zal leiden tot een reeks films met plotjes zo dun als de deuren van een 2CV, meer met geweldige grafische effecten. Citrofielen kenden het kunstje al: de reclame van de C4 was immers in 2004 al op basis van een Transformer.

2007 is het jaar waarin Citroën nogal van zich laat horen door maar liefst drie nieuwer modellen in de markt te zetten. De belangrijkste is misschien wel de C4 Picasso. Het is de vijfzitsversie van ‘Het Bussie’, de Grand C4 Picasso. Toch is de koets, naar een ontwerp van Donato Coco, van een heel andere, scherpere snit. Onderhuids is de C4 Picasso een vertrouwd ding: de Citroën C4 en de Peugeot 307 staan op hetzelfde platform. Platforms delen gebeurt natuurlijk in 2007 al jarenlang bij de bestelwagens. Dat de Citroën Nemo en de Peugeot Bipper een ééneiige tweeling zijn is dan ook niet bijzonder. Dat er ook een Fiat-versie van is, is ook volledig volgens verwachting. Sterker nog: de Nemo staat op het platform van de Fiat Grande Punto en is daarom misschien wel meer Italiaans dan Frans. Hoewel? De drie kleine bestellertjes worden bij Tofaş in Turkije gebouwd. Een personenversie komt er ook: de Nemo Multispace. De Citroën C-Crosser maakt het rijtje van 3 af. Deze keer gaat het om een Japans ontwerp, dat als Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser op de markt verschijnt. De C-Crosser zou gebouwd worden bij Nedcar in Born, maar die plannen werden tot in het oneindige verschoven. Oorspronkelijk werd de C-Crosser in Japan gebouwd, maar in 2011 verhuisde de productie naar Kaluga in Rusland. In 2012 was het gedaan met de C-Crosser. Met een kleine 45.000 eenheden over vijf jaar was de grote SUV van Citroën niet bepaald een knalsucces.

2007 dus. Een decennium geleden en een bewogen jaar. Zeker voor Citroën! Wat deed jij in 2007? Laat het ons hier weten!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 26 mei 2017 11:00 AM
  [ # 217 ]

Op 13 november 2007 ruilde ik mijn ZX in voor de Walvis. De C5-break die ruim 9 jaar en ruim 280.000 km mijn auto zou blijven en die ik in zou ruilen op een C4GP uit 2007.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5823
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 26 mei 2017 11:32 AM
  [ # 218 ]

In 2007 kocht ik een CX en kwam ik voorgoed vast te zitten in dit forum.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1871
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 26 mei 2017 08:00 PM
  [ # 219 ]

In 2007 kocht ik de eerste auto voor mijn zoon, Peugeot 307 1400 HDI BWJ 2003 met 64000km op de teller, om in 2008 onze Xsara 19D Break te vervangen voor een Peugeot 307 1400 HDI, BWJ 2004 met 68000km op de teller voor mezelf en de vrouw.
Beide leeuwen zijn ondertussen weer vervangen door 2 citroen’s en een Skoda.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Jeroencitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-06-2017

Gepost: 28 juni 2017 01:20 PM
  [ # 220 ]

Ik heb recent de oude citroen Xantia 2.1 L 12 valve turbodiesel I4 geërfd/gekregen van mijn ouders. Hulde aan de Franse auto’s! Ben zo blij dat ik eindelijk in dit monster mag rijden Smile

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 28 juni 2017 05:49 PM
  [ # 221 ]

In 2007 nam ik mijn lease Multispace 2.0 HDi over van de lease-mij.
Sindsdien heb ik er tot grote tevredenheid 200.000 km in gereden en hoop hier nog lang mee door te gaan.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1871
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 24 november 2019 09:30 PM
  [ # 222 ]
vtske schreef:

De Visa was mijn start van het autorijden, officieel met rijbewijs. Waar ik in die jaren van bestaan met veel Citroen plezier 5 verschillende types mocht - kon rijden.

1979:Visa Club 2x, 1981:Visa 2 Super X 1x, 1982:Visa 2 11RE 1x, 1984:Visa Crono 1x.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
 
15 van de 15
« Eerste  < Vorige 13 14 15
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook