C6 2.7d en 3.0d: corrosie koelvloeistofpijp tussen radiator en kachel
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 november 2011 01:26 AM

Doordat ik op de e-maillijst van het C6 Genootschap sta, heb ik een interessant bericht gekregen dat ik het forum niet wil onthouden.

De Technische Commissie waarschuwt de leden voor een probleem met de 2.7d- en de 3.0d-motoren. Deze hebben een metalen verbindingspijp tussen radiator en kachel die door de linker voorwielkast loopt. De pijp is uitgevoerd in blank metaal en dus erg gevoelig voor corrosie, onder andere door pekel. Roest de pijp door, dan verlies je veel koelvloeistof en wordt verder rijden onmogelijk. Doorroesten zou al geconstateerd zijn bij auto’s van slechts twee jaar oud. De leiding zelf kost rond 100 euro, maar de vervanging vergt 6 à 7 uur werk!

De TC raadt dus aan om de leiding te (laten) controleren. Is zij nog goed, dan kun je haar beschermen met tectyl. Is zij al aangetast, dan is vervangen noodzakelijk. Omdat nieuwe leidingen van hetzelfde materiaal zijn gemaakt als oude, wordt aanbevolen deze voor montage te laten coaten.

Op zaterdag 26 november organiseert het C6 Genootschap in Aalsmeer een controle- en preventie-actie. Controle kost 20 euro en als de pijp nog goed is, kan hij voor 60 euro geconserveerd worden. Aanmelden is noodzakelijk, een formulier daarvoor kun je aanvragen via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

Overigens vermeldt het bericht ook dat de 2.2d- en de benzineversies geen last van dit euvel hebben, omdat de betreffende verbinding bij deze motoren niet met een pijp, maar met een slang gemaakt is. Als leek vraag ik mij dan af of deze slang ook op de V6-diesels gemonteerd zou kunnen worden?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ericlecaddy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 12-04-2010

- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
- ID/DS DS21 Cabrio Le Caddy
Gepost: 18 november 2011 05:52 PM
  [ # 1 ]

De slang bij de 2.2 diesel en bij de benzine versie blijven binnen de bak van de motor en zijn daardoor beschermd. Bij de grote diesel is daarvoor vermoedelijk geen ruimte genoeg; zodat er een stukje “buitenom"gaat. Een kwetsbare constructie die met een slang misschien nog meer problemen zou kunnen geven.

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 19 november 2011 08:36 PM
  [ # 2 ]

Bevestigd. Vandaag gecontroleerd op mijn 2.7 Hdi uit 2006 door JO op de veiligheidsdag.
Zie centraal op de foto: Dikke roest die er met een vijl wat is afgehaald. Daarna ingespoten met roestwerendmiddel.
´Maar deze buis houdt het geen 12 maanden meer´. Doordat ik de auto recentelijk gekocht heb bij en C-dealer met 12 maanden garantie zal het wel goed komen.
Voor auto´s buiten garantie is het afwachten. Wel naar laten kijken!

Gr. Ronald

Afbeelding Bijlagen
800 19112011003.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 februari 2013 07:43 PM
  [ # 3 ]

Die roestige leiding zet mij aan het denken.
Het ding botweg vervangen lijkt heilloos als je er geen RVS van maakt. De originele kost zoveel meer dan redelijk voor zo’n inferieur, dom stukje goed roestende pijp dat ik dat geen optie vind.


Het gaat om item 11.

De tekening overziend zijn ook de pijpjes 1 en 6 verdacht, maar daar hoor ik niemand over. Misschien zitten ze zodanig buiten beeld dat het niet opvalt tot het te laat is.
Ik zit er aan te denken om het hele ding te vervangen door een hoogwaardig stuk koelwaterslang.
Ik ben moed aan het verzamelen om de kar op een brug te zetten, linkervoorwiel er af, ik denk wielkuipkappen en dan eens bekijken of ik bij die twee aansluitpunten kan komen, bij die dingen die er uitzien als koelertjes of zo iets.
De resten van het roestige ding mogen dan wat mij betreft blijven zitten.

Benieuwd of iemand in het C6 walhalla hier al ervaring mee heeft.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
huuskev6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 05-02-2007

Gepost: 22 februari 2013 07:37 PM
  [ # 4 ]

Hallo JanSr.

Dat is niet de betreffende leiding.
Je moet zoeken bij verwarming/airconditioning, de leiding die jij aangeeft is van
de warmtewisselaar egr.
Heb al een paar keer zo’n leiding vervangen.

Groeten André

Citroen ds3 thp (2013)
Citroen zx 16v rfs (cross)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 februari 2013 12:10 PM
  [ # 5 ]

Welke het ook is, het ding dat ik zie zitten met een hoop roest moet vervangen worden.
Hoeveel uur was je daar mee bezig en is dat te bekorten door er een slang voor in de plaats te zetten?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
huuskev6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 05-02-2007

Gepost: 23 februari 2013 04:56 PM
  [ # 6 ]

Hallo,

Een goede stevig slang in plaats zou moeten gaan, het punt is je kunt er niet zo makkelijk bij.
Het vervangen van die leiding heeft mij 3 a 4 uurtjes werk gekost.

Groeten, André

Citroen ds3 thp (2013)
Citroen zx 16v rfs (cross)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 februari 2013 08:56 PM
  [ # 7 ]

Dat is nou juist zo spannend.
Kan je aangeven wat je allemaal los en weer vast moet maken in pakweg 4 uur?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citroenuden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-09-2015

Gepost: 21 februari 2017 09:41 PM
  [ # 8 ]

Jammer dat het topic hier stopt ......... confused

Ik ben ook op zoek naar de volgorde van / uit inbouw…

Don’t fix it, if it ain’t broken!

C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...

Profiel  
 
FGR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 14-01-2020

- C6 (2005-2012) Exclusive 2.7 HDiF automaat
Gepost: 17 februari 2020 12:15 AM
  [ # 9 ]

Motor even uitbouwen en je kan er zo bij.bleh

Life is a race, enjoy iT!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook