Ik regel mijn koppelingsregelaar af op de volgende manier.
*Stelschroef zo ver los draaien tot hij naar buiten gedrukt word (+20 slagen) , STELSCHROEF NIET VERWIJDEREN!
*Pen in gat plaatsen voor stationaire stand.
*Rechter opening (aanvoer/retour vanaf bloc hydraulique) onder druk zetten (luchtdruk)
*Stelschroef rechtsom draaien tot drukverlies nihil is.
*Rochtsom doordraaien tot drukverlies weer toeneemt
*Linksom terug draaien tot drukverlies minimaal is.
Dit is de basisafstelling. Wanneer ik vind dat dit niet het gewenste resultaat heeft hoe stel ik dan de koppelingregelaar verder af? Door de stelchroef in (rechtsom) of uit (linksom) te draaien, of maakt dit geen verschil?
Hierboven staat tot drukverlies nihil is, betekend dit dat er ook een instelling is waarbij geen drukverlies is?
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik loop nou toch al een poosje mee, maar van bovenstaande procedure heb ik nog nooit gehoord.
Ik zeg niet dat het niet op één of andere manier zou kunnen werken, maar het lijkt me nogal omslachtig.
Misschien nodig als de regelaar los van de auto gesteld moet worden?
Als het losdraaien van de schroef ca 20 slagen beslaat, zou je dan niet gewoon met 20 slagen ingedraaid beginnen?
Je kan natuurlijk ook gewoon de procedure uit het WPHB gebruiken: slinger in gat van versnellingsbak, motor stationair, slinger moet nét mee willen draaien maar je moet hem goed tegen kunnen houden.
Daarna gewoon testen: schroef indraaien betekent hoger aangrijp-toerental.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé