











































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:Avalon schreef:maar ik ben tot een andere conclusie gekomen . Wanneer ik het toerental eerst flink op laat komen , gaat het lampje uit en werkt alles weer naar behoren.
Dat is geheel normaal dus.
Is bij vrijwel elke CX het geval. Als je hem start zonder veel gas geven/toeren maken, blijft het lampje altijd branden. Eventjes gas geven en hij floept uit.
Niets bijzonders aan de hand dus.
Léo
Dat mag misschien normaal zijn, dit is dat zeker niet:
Avalon schreef:Na het starten blijft het rode accu lampje branden. Zolang dit lampje brandt werkt mijn achterruit verwarming niet, geen klokje, geen radio en geen c.v.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Bij mijn CX werkt mijn airco, achterruitverwarming, de blower op de hoogste stand en enkele andere energieverslinders het pas nadat het dynamolampje uit is. CV en klokje werken wel.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Kan dan toch best logisch zijn: geen laadstroom en de boel gaat op de ‘spaarstand’.
De dingen die Ree noemt (en die bij de TS ook dienst weigeren) zijn allemaal zware stroomverbruikers.
Als de TS nu eventjes test of het probleem opgelost is als hij iets vlotter wegrijdt, zijn we er zo achter.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leo, het is een ouwe cx.. geen nieuwe pik-aso. Spaarstand? dat ding heeft niet eens een vertrager op de binnenverlichting
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
fluidphreak schreef:Het idee is denk ik om de motor niet direct (tijdens het starten) met de belasting van een werkende dynamo op te zadelen.
en waar zit die electronica die dat regelt dan ?
Er zit gewoon ergens een probleem in het circuit, dus accu testen, laadstroom meten en stekkers nalopen.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Als ik een beetje gas geef bij een CX +/-1500tpm dan gaat het lampje uit. Althans dat was vandaag het geval bij de CX waar ik in stapte vandaag. Als ik persoonlijk zelf rustig wegrijd, dan schakel ik bij 2500tpm. Bij 1500 is dat echt nog veel te vroeg…














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Autofan schreef:Als ik een beetje gas geef bij een CX +/-1500tpm dan gaat het lampje uit…
En zo hoort het ook. Niet meer dan 1500 toeren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mark Gielen schreef:en waar zit die electronica die dat regelt dan ?
Je hebt natuurlijk maar één relais nodig om dit te schakelen. Maar inderdaad, bij 1500 toeren moet het laadlampje uitgaan en alle verbruikers stroom krijgen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Leo, het is een ouwe cx.. geen nieuwe pik-aso. Spaarstand?
Bij wijze van spreken “Spaarstand” natuurlijk. Ik snap ook wel dat het geen Tesla is met allerlei geavanceerde elektronica en zelfdenkende circuits.
Maar zoals ik al zei: we kunnen theorieën bedenken tot we een ons wegen, pas als Avalon ons meer info geeft over bij welk toerental het lampje uitgaat, dan pas kunnen we vaststellen of er iets abnormaals aan de hand is.
Trouwens, als de V-riem te slap staat slipt hij door en dan is het dus alsnog logisch dat het lampje pas bij abnormaal hoge toeren uitgaat. Of er blijft een koolborsteltje ‘hangen’ dat pas bij een bepaald toerental de sleepring gaat raken. Welk toerental dat is, dát weten we niet; dat moet Avalon ons vertellen!!
Ik ben heel benieuwd….
By the way, er is uiteraard geen relais dat het aan/uitgaan van het laadstroomlampje regelt. Het moment wanneer de dynamo genoeg toeren maakt om het lampje uit te laten gaan wordt bepaald door de elfjes die in de spanningsregelaar wonen en die zetten dan het lampje uit.
Léo
P.s. waterman: ik weet heus wel dat er geen echte elfjes in de spanningsregelaar wonen, maar ik vind het een veel gezelliger gedachte dat dit wel zo is. ‘t Maakt het dagelijks werken aan levenloze objecten een stukje aangenamer.
Ja, misschien had ik chirurg moeten worden, maar ik kan niet goed tegen bloed etc.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Bij sommige dynamo’s (vooral Bosch) werkt het zo: aan de ene zijde van het lampje staat + (v.a. contact) aan de andere zijde van het lampje de D+. Als de auto gestart wordt, en stationair draait, is er te weinig magnetisch veld om D+ spanning te geven en ligt deze nog aan massa, gevolg lampje brand. Bij iets toeren verhogen wordt het magnetisch veld opgewekt en wordt de D+ ongeveer 10 volt, aan beide zijden van het lampje staat nu spanning en gaat het dus uit.
gr Mark





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mark Gielen schreef:fluidphreak schreef:Het idee is denk ik om de motor niet direct (tijdens het starten) met de belasting van een werkende dynamo op te zadelen.
en waar zit die electronica die dat regelt dan ?
In de dynamo natuurlijk (of in Leo’s termen: dat doen de elfjes in de spanningsregelaar).
Let wel: dat er een aantal stroomverbruikers niet werken voordat de dynamo “aangaat” vind ik ook vreemd. Maar dat er niet bijgeladen wordt totdat je eenmaal over de +/- 1500 toeren gaat is volstrekt normaal.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
eenmaal over de +/- 1500 toeren gaat is volstrekt normaal
Voor een CX dan…. ik heb geen enkele andere auto noch heb ik ooit een andere auto of motor gehad die dat ook deed….
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Ik heb dit fenomeen ook gehad nadat ik een turbo 2 blok met bijbehorende dynamo er in bouwde. de dynamo had maar 1 stekker aansluiting terwijl de oudere er 2 had. laatste was de dynamo stuk gegaan en er 1 met 2 pootjes van de stekker in gezet en had daar helemaal geen last van. maar ik had alleen last van dat het lampje bleef branden, rest deed het gewoon, misschien omdat er een dikke accu in staat
Volgens mij moet er via het lampje voldoende stroom gaan lopen om de dynamo te bekrachtigen. Als die stroom te laag is begint de dynamo pas te laden als er voldoende toeren gemaakt worden door de eerder genoemde zelfbekrachtiging.
Misschien is het lampje een keer vervangen door een exemplaar met een te laag vermogen, of is er teveel weerstand ergens in het circuit.
Het mag dan gebruikelijk zijn in een CX dat het lampje pas uit gaat na wat gas geven, maar zo hoort het in ieder geval niet…