69 van de 111
« Eerste  < Vorige 67 68 69 70 71 Volgende >  Laatste »
   
Project ID(ylle): klaar, rijden maar!!
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 04 juni 2018 10:02 PM
  [ # 1021 ]
AZ schreef:

Wanneer kom je mijn chassis doen?


Bij deze hier ben je ook uitgenodigd tzt

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 04 juni 2018 10:04 PM
  [ # 1022 ]

Count me in Frank!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 14 juni 2018 10:37 PM
  [ # 1023 ]

Ben bezig geweest met schoonmaken stabilisatorstang voorzijde. Laten controleren door Herman Jansen. Conclusie: wel bruikbaar maar een betere zou fraaier zijn op deze auto. Hij is behoorlijk ingelopen.

Vraag: heeft iemand nog een nette stabilisatorstang liggen?

Tevens: heeft iemand nog een goede veercilinder voor een break achter liggen? Een van beide heeft 1 uitgepitte plek. Daar vind ik de wanddikte te gering geworden.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 juni 2018 08:25 AM
  [ # 1024 ]

Waar let hij dan op? Puurslijtage plekken?

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 15 juni 2018 10:25 AM
  [ # 1025 ]

Hij let op de mate van slijtage, dus hoeveel is er van het loopvlak dat in het kunststof lager ligt afgesleten. Je krijgt dan dus een rand en het gedeelte waar het vet in het kunststof lagerschaal wordt verdeeld wordt dan dus een klein opstaand randje. Dat is op zich niet erg, mits binnen marges. Ten tweede let hij op het oppervlak dat in het kunststof lager ligt: is dit mooi glad of ingepit. Bij mij was hji zowel erg ingesleten als ingepit. Die optelsom leidde tot zijn oordeel: jouw auto verdient een betere. Op zich kan hij nog prima op een DS hoor.Nieuwe lagerschalen, nieuwe aangepaste stelplaatjes ertussen en dan is hij best weer op de juiste rolweerstand in te stellen, maar dat lager zal dan toch versneld weer slijten. Aan mijn DS is nooit gelast, maar wel heel veel gesleuteld, kan ik zien. Hij heeft 5 jaar voordat hij is weggezet een enorme beurt gehad met nieuwe HR’s, nieuwe lagerkappen op de stab stang, nieuwe kunststof lagerschalen, nieuwe lekzakken, draagarmen voorzijde doorgesmeerd etc etc.
Wel leuk dat hij met die onderdelen niet heel lang meer heeft gereden en dat die onderdelen allemaal origineel Citroen waren. Dat levert veel goede onderdelen op die weer gebruikt konden worden. De HR’s staan nu op de rol om te reinigen, maar zien er nog vrijwel nieuw uit. De membranen zijn nog heel gaaf. Herman Jansen: vooral hergebruiken! De nieuwe zijn allemaal minder…

Intussen kreeg ik vanochtend al een stab stang van Egbert (DSTT) aangeboden die mogelijk goed is. Wie weet, zou mooi zijn!!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 24 juni 2018 10:17 PM
  [ # 1026 ]

De eerste HR gedemonteerd, gereinigd en weer gemonteerd met alleen nieuwe stofkappen (NOS). De membranen waren nog perfect en volgens Jansen mag je dan blij zijn want de nieuwe die worden gemaakt zijn heel veel minder duurzaam dan de originele.

Demontage:

Untitled by , on Flickr

Daar zit dus best wel veel troep in:

Untitled by , on Flickr

Dan de demper eruit:

Untitled by , on Flickr

Met deze zelfgemaakte sleutel:

Untitled by , on Flickr

Daar komt dit uit:

Untitled by , on Flickr

De flinterdunne plaatjes (met in het midden een minuscuul klein gaatje waar LHM doorheen stroomt) waaien echt weg als je hoest of niest, dus met beleid sorteren en schoonmaken. Ik gebruik een magneetknopje en een wattenstaafje (met remmenreiniger).

Untitled by , on Flickr

In omgekeerde volgorde weer monteren en dat doe ik dan met een pincet. Even tikken tegen het huis vd HR om ervoor te zorgen dat het hele stapeltje plaatjes en ringetjes om en om op hun plek vallen. Vooral niet erin duwen…. Borgboutje er met de speciale sleutel weer op en de rest in omgekeerde volgorde weer in elkaar.

Van het resultaat heb ik dan nog geen foto gemaakt… morgen op de auto monteren en het belendende leidingwerk erop aansluiten. En oja, de gaffel in de juiste positie gedraaid voordat ik de klemringen over de membranen monteerde. En ook oja: niet het spulletje in een bakje LHM onderdompelen bij montage -zoals het WPB ons voorschrijft- maar gewoon de beide kamers achter de membraan met een injectiespuit vullen met LHM (door aan bovenzijde even een lipje los te trekken vh membraan en dan vol te laten lopen. Als je licht in knijpt vloeit de LHM dan uit het terugvoerleidingkje waar de retourslang op komt. Deze methode heb ik van Herman.

Even kort off topic mbt het WPB: vaak van een aandoenlijk pseudo-academisch gehalte. Heb gisteren van mijn andere break een lekzak en meteen ook maar de veerstang vervangen (door de beste van de 2 op mijn IDylle (waarvoor ik 2 NOS heb liggen). Want de veerstang klakte elke keer. Irritant. Was ook raar ingesleten en ooit de kop afgeslepen op een rare manier die ver van het origineel af staat. Vervelend klusje maar het handeltje zit er met ligarex en klemband op en lekt niet meer (oude zaten 2 schereun van 1 cm in…). Dus meteen ook maar even de remmen achter bij gesteld, met het speciaalgereedschap dat ik zelf heb gemaakt. Nou…laat het WPB maar dicht. Wat een geneuzel met die 0,15 en 0,25 mm. Deze nauwkeurigheid wekt de schijn dat de stelmogelijkheden op de honderdste mm zijn. Natuurlijk niet. Als je kijkt hoe grof die stelnokken (bij mij goed gangbaar) zijn gefabriceerd… Dus gewoon visueel de breedte vd lichtspleet tussen de stelpasser en de remvoering aan boven en onderzijde bepaald. Onder wat minder dan boven Soit. Remt fantastisch. Het WPB is op dit punt net als veel managementrapportages: veel mooie cijfers met veel decimalen achter de komma, terwijl de input door iemand met de natte vinger is aangeleverd. Ik heb er helemaal niks mee.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 29 juni 2018 10:19 PM
  [ # 1027 ]

Dinsdagavond bij het clubmagazijn van de IDDS Club geweest. Was alweer ruim een half jaartje geleden en het wordt er steeds mooier!

Daar had een Albert-Jan een nette stabilisatorstang voor mij gevonden, twee, waarvan ik de ogenschijnlijk beste heb meegenomen. Pas na een grondige krab en schraapklus gevolgd door een douchebeurtje in de ontvetterbak weet je wat je in handen hebt.

Dat vanavond gedaan: hij is netjes. Met digitale schuifmaat op diverse punten gemeten en deze is aanzienlijk dikker (in honderdsten gemeten dan) dan de stang die ervan af komt. Bovendien is hij wat gelijkmatiger ingelopen dan de oude. Met 2 nieuwe veertjes voor de kogels maken we daar weer een nette stang van. De boel hangt nu uit te lekken.

Naar een veercilinder voor de achterzijde wordt nog gezocht…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 30 juni 2018 10:27 PM
  [ # 1028 ]

Vraagje: ik wil de stab stang monteren en heb dat bij mijn nadere break ook gedaan, volgens het WPB. Maarrrrr…. ik kan de passage waarin wordt beschreven hoe je de draadeinden en moffen tussen de kogel op de stab stang en die aan de gaffel vd bovenste draagarm moet verbinden, alsmede hun onderlinge afstand, niet vinden. Heb alle delen doorgespit. Deze verwijzen voor deze klus heel leuk naar elkaar, maar ik kan de betreffende passage niet vinden. Er is hier vast iemand aan het meelezen die het hoofdstuk zo uit z’n mouw schudt… Smile

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 01 juli 2018 12:21 AM
  [ # 1029 ]

410 bedoel je denk ik

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 juli 2018 10:00 PM
  [ # 1030 ]

Ja, maar daarin wordt er alleen naar verwezen: ‘zie bijbehorende handeling’

Ik heb nog een Duits wpb staan, daar eens in kijken. Het is net of er in mijn Nederlandse versie wat ontbreekt. Het liefst had ik de Franse. Mijn (technisch) Frans is perfect, en ik lees het liefst manuscripten zo dicht mogelijk bij de bron. Iemand ruilen? Smile

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 01 juli 2018 11:06 PM
  [ # 1031 ]

Ik heb ze digitaal. Staat iets over een afstand van 199mm bij dépose et posé, bedoel je dat?

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 02 juli 2018 09:29 AM
  [ # 1032 ]

Bij 410-1 van montages demontages in mijn nl handboek (583) staat ook vanaf stap 22 uitgelegd hoe het moet.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 juli 2018 10:28 PM
  [ # 1033 ]

Aha, dan denk ik dat dat bij mij ontbreekt!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 juli 2018 07:03 PM
  [ # 1034 ]

Het laatste beetje leidingwerk. Alles is nu gebogen en aangesloten. Nu alleen nog vastzetten met klembeugeltjes, rubbers, ligarex, tiewraps etc.

Untitled by , on Flickr

Wat zijn hier de heersende opvattingen over het vastsnoeren van de leidingbundel in de dorpel links? Deze Cuni leidingen laten zich op de korte afstand prachtig in elke vorm plooien, nadeel op de lange baan is dat ze ze krom als een hoepel zijn en zich als wokkels om elkaar heen draaien. De originele rubberblokjes ertussen tussen is leuk maar heeft niet veel om het lijf. Mijn idee is om om de zoveel cm 4 stukjes rubberslang om de leidingen heen te zetten en deze bij elkaar te binden. Jansen doet dat ook als aanvulling op de bestaande blokjes.

Ben benieuwd.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 juli 2018 10:26 PM
  [ # 1035 ]

Nog even een foto-update:

Gereinigde onderdelen van een verder hele goede HR (ex het dempertje, is andere foto). Ook de membranen in perfecte staat en dan luidt het advies: vooral niet vernieuwen, de niewue die geleverd worden zijn rommel.

Untitled by , on Flickr

Weer gemonteerd voordat de klemringen en nieuwe (NOS) stofhoezen er weer op gaan. Even opletten dat de hevel in de juiste positie staat (had ik vooraf bepaald) en niet ingewikkeld in een bakje LHM de kamer achter de membraan vullen maar gewoon afvullen met een injectiespuit).

Untitled by , on Flickr

Opgefrist lagerhuis:

Untitled by , on Flickr

Nieuwe lagerschalen uit het clubmagazijn:

Untitled by , on Flickr

Klaar voor montage op de voorbrug, met stelplaatjes en dan kan ik gaan uit shimmen met het unster. Die plaatjes volgen.

Untitled by , on Flickr

De stabilisatorstang komt ook uit het clubmagazijn, opgefrist, nieuwe (NOS) veertjes in de kogels gemonteerd, schoon vet erin.

Overigens hoor ik graag nog reacties op mijn vraag mbt heersende opvattingen mbt montage leidingbundel voor-achter. Zie hierboven.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
69 van de 111
« Eerste  < Vorige 67 68 69 70 71 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook