1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
InterClassics/Topmobiel, Maastricht
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 11 december 2011 05:47 PM

Van 13-15 januari vindt in Maastricht weer de beurs Interclassic / Topmobiel plaats. Citroën is altijd zwaar ondervertegenwoordigd, maar desontdanks is het een leuk dagje uit. Is er op dit forum animo? Kan iig leuke plaatjes op de parkeerplaats opleveren!

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 11 december 2011 08:54 PM
  [ # 1 ]

Ik geloof dat de vlaamse Citrosfeer club er een stand heeft… dus wie zoekt,die vindt… Citroëns Laughing

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 12 december 2011 11:27 AM
  [ # 2 ]

Citrosfeer was er vorig jaar wel, maar dit jaar zie ik ze niet in de deelnemerslijst. Het is ook niet op hun eigen website aangekondigd. Er zijn natuurlijk wel Citroëns te vinden: De trax club is er, en ook Burton is gewoontegetrouw aanwezig… Er zijn ook altijd één of twee DS-sen in concoursstaat te koop voor veel.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 januari 2012 08:31 PM
  [ # 3 ]

van de voorpagina

Hoe leuk is Interclassics-Topmobiel?

In december plaatste Lars ‘Kunstenvliegwerk’ op dit forum een oproep om de belangstelling te peilen voor de driedaagse beurs Interclassics - Topmobiel in Maastricht. Uit de hoeveelheid reacties viel al op te maken dat dit evenement onder de Citroën-gemeente niet als hoogmis wordt beschouwd. Maar was het wel leuk? Lars heeft dat zelf onderzocht en laat ons meegenieten van al het moois dat hij gezien heeft.

Interclassics - Topmobiel (IC-TM) is naar eigen zeggen het grootste klassiekerevenement van de Benelux, met een kleine 300 standhouders en paviljoens en dit jaar zo’n 20.000 bezoekers. Traditioneel is er veel aandacht voor Duitse en Italiaanse merken en dat laat zich aflezen aan het jaarlijks gekozen thema. Dit jaar ‘Porsche – Mille Miglia’, na ‘Mercedes Benz’ in 2011 en ‘Alfa Romeo’ in 2010. Daarnaast zijn er altijd stands met de nodige Amerikaanse bling-bling en de gebruikelijke miniatuurtjes en middeltjes. Maar was het toch leuk?

De liefhebber van ‘ons’ merk moet goed zoeken, maar komt toch op een score van 15 exemplaren (alle ‘gespot en gepost’), Burton niet meegerekend: een BX Biarritz, een eend, twee HY’s, waarvan een met verrijkt interieur, namelijk met twee flessen Ricard. Voorts twee SM’s, een trax in de verkoop en drie in de stand van de TA club Zuid Nederland. Vier Snoeken, waarvan een zonder dak, en een GSA zonder deuren. En zo ontbrak er wel meer. CX’en bijvoorbeeld. Of Amietjes om maar wat te noemen. Ook telde ik hooguit drie of vier Citroën-gerelateerde stands, altijd nog meer dan de andere Franse merken. Best een aardige verzameling Citroëns dus, maar niet een waarvan de geharnaste CitroMobile-bezoeker plat achterover slaat. Die GSA, een ‘cottage break’, schijnt niet veel voor te komen en een SM cabrio is natuurlijk ook geen alledaagse verschijning, maar verder waren de meest opzienbarende auto’s op de beurs niet van Franse makelij. Was het desondanks toch nog leuk?

IC-TM is een beurs van de buitenkant. Vier-, vijf-, misschien wel zeshonderd veelal mooie, dure en zeldzame exemplaren waren er te bewonderen, maar zelden stond de klep open. De oudste aanwezige was een Fisson uit 1898; de jongste - een Porsche, daar heb je het al - nog geen 10 jaar oud. Er viel veel te genieten, vaak van onbekende merken. Zo was er een Minerva met schuivenmotor uit 1925. Het Antwerpse merk kreeg in Europa geen poot aan de grond, maar gold in de VS als summum van luxe. Echt interessant was de De Soto Airflow, die al in 1936 experimenteerde met aerodynamica en is voorzien van ingekaste achterwielen. Waar kennen we dat van?  Het exemplaar op de beurs was parkietgroen in twee tinten en voorzien van een double chevron op de grille. Op zijn kop, dat dan weer wel…

Voor koopjes moet je niet op IC-TM zijn. Er was een handvol bruikbare klassiekers en youngtimers te koop vanaf enkele duizenden euro’s, maar daarna liep het snel op tot twee ton en meer. De beurs kenmerkt zich dan ook door veel aandacht voor het luxesegment en de bijbehorende lifestyle. Zo was er een speciaal paviljoen voor horloges, reistassen, wijn en zo meer. Maar ook de ‘ach gossie’-factor speelde zo nu en dan op. Zo’n Vespa 400 bijvoorbeeld, die zou je toch zo meenemen en thuis op de kast zetten? En is een VW Spijlbus of Renault Estafette niet bijna net zo charmant als een HY? Ook aardig: een ongerestaureerde Kever in sein Saft. Of – je moet er van houden, maar het valt wél op: een frambozenijskleurige Ford Thunderbird.

Voor de monomane Citrofiel van het slag ‘Citroën parking only’ is IC-TM geen logische keuze. Hij of zij (kom op dames, op de beurs was alweer 95% man!) kan beter op het Vrijthof gaan zitten. Dat is ook gastronomisch interessanter. Maar wie een bredere belangstelling heeft voor klassiekers en automobielgeschiedenis, of wie wil weten wat er buiten Frankrijk zoal voor fraais en vrolijks is gemaakt, heeft aan IC-TM beslist een leuke dag. Zullen we er volgend jaar eens met een grotere groep gaan kijken? Mag ik hier alvast jullie belangstelling peilen?

tekst en foto: Kunstenvliegwerk, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 januari 2012 08:49 PM
  [ # 4 ]

Leuk verslag, Kunstenvliegwerk! Ik heb wel belangstelling om er volgend jaar eens te gaan kijken Very Happy.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 17 januari 2012 09:20 PM
  [ # 5 ]

Leuke beurs en duidelijk anders dan de meeste Nederlandse oldtimerbeurzen. Dit lijkt meer op Retromobile in Parijs, ook sjiek en duurdere prijzen. Toch nog wel leuke dingen te vinden zoals een origineel Citroen garagebord (die nu in mijn garage hangt)

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5908
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 18 januari 2012 12:28 AM
  [ # 6 ]

Voor de monomane Citrofiel van het slag ‘Citroën parking only’


Haha, treffende beschrijving. Very Happy

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 18 januari 2012 05:39 PM
  [ # 7 ]

Leuk verslag, Lars!

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 19 januari 2012 10:02 PM
  [ # 8 ]

En de knalgele auto..!! nauw ja auto, op de foto is een Panhard en Levassor van 1898.

Al heel lang in het bezit van dezelfde familie. Is vast een hele leuke beurs.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 23 december 2012 05:12 PM
  [ # 9 ]

Van 11 tot 13 januari (dat is al over drie weken!) vindt in het MECC in Maastricht weer de jaarlijkse beautycontest van klassiekerminnend Nederland plaats. Hoewel Franse merken beslist niet de boventoon voeren is het toch een aardig dagje uit. Tot nu waren het de As-mogendheden die de dienst uitmaakten, met hun bejaarde Mercedessen, Ferrari’s en Bugatti’s maar dit jaar is het accent verschoven naar de geallieerden. Het thema dit jaar: Aston Martin.
Omdat de beurs met minstens 500 auto’s erg groot is, is er hoe dan ook voor elk wat wils. Ik kon me in ieder geval ieder jaar een volle dag amuseren. Bij voldoende belangstelling kunnen we misschien verzamelen op de beurs voor een ‘Citroën-café’?  dance
Voor een impressie van IC-TM 2012 zie hier

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 23 december 2012 09:13 PM
  [ # 10 ]

ik heb al 2 kaarten besteld heb er zin in!

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 23 december 2012 10:31 PM
  [ # 11 ]

That’s the spirit! Voor zaterdag of zondag?

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 23 december 2012 10:45 PM
  [ # 12 ]

moet ik nog even kijken waneer ik ga ik krijg de kaartjes van een kenis die bij de oltimer club zit

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 15 januari 2013 07:54 PM
  [ # 13 ]

van de voorpagina

DS Décapotable, topmobiel tussen klatergoud

Het Nederlandse oldtimerjaar opent traditiegetrouw in Maastricht, op de beurs Interclassics-Topmobiel. Lars “Kunstenvliegwerk” speelt een thuiswedstrijd. Hij mengt zich tussen de mannen van een zekere leeftijd in driedelig grijs en verslaat deze beurs voor ons. Lars vindt er Citroëns, maar veel zijn het er niet. De topless DS geldt er wel als een topmobiel tussen auto’s die nog duurder zijn en toch niet altijd getuigen van nog meer smaak.

Tjonge, wat heb ik een hoop Porsches en Bugatti’s gezien dit weekend! Dat zit zo: het Maastrichtse Expositie- en Congrescentrum bood onderdak aan de beurs Interclassics-Topmobiel (IC-TM). Deze is het resultaat van een enkele jaren oude fusie tussen – u raadt het al – de vroegere beurzen Topmobiel en Interclassics. Op de laatste beurs was Citroën nog wel eens goed vertegenwoordigd. In 2006 won de Ami-vereniging zelfs een prijs voor de clubstand. Tegenwoordig blaast Citroën via aanwezige clubs en bedrijven nog maar een heel bescheiden partijtje mee. Zeker ten opzichte van de omvang: vier secties met honderden auto’s en verwante zaken. IC-TM is zelfs een van de grootste autobeurzen van de Benelux, met dit jaar ruim 20.000 bezoekers. Wel deden deze bezoekers me een beetje denken aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Er was bijna geen vrouw te bekennen.

Het accent van IC-TM ligt op het luxesegment, wat nog eens extra wordt benadrukt door het paviljoen ‘Topshops’. Er staan auto’s van een paar ton, waaronder een DS Décapotable. Zij dienen als decorstukken voor mooie meiden en dure wijnen. De regionale omroep L1 begon zijn verslag van de eerste beursdag als volgt: “Verslaggever Tim Op het Broek werd ontvangen door lange blonde dames en sprak met mannen van een zekere leeftijd in strak driedelig grijs over hun liefde voor de snelle wagen.” Hier was dus ook de tentoonstelling ‘100 jaar Aston Martin’ ingericht. Shaken, not stirred… Need I say more?

Dit jaar werd op IC-TM het bekende imago van Citroën weer zo’n beetje bevestigd door de bekendste, zo niet iconische modellen. Er waren 3 HY’s, nog een DS-zonder-dak, een SM en een gerestaureerde Eend. Oh ja, en een heel mooie Traction en bovendien vier kitcars. Allemaal fraai spul natuurlijk, maar getalsmatig beduidend minder dan vorig jaar en ook toen was het al bescheiden. Hoewel de beurs door het onderdeel ‘Topmobiel’ nadrukkelijk ruimte laat voor recente luxe modellen, bleef een requiem voor de C6 uit. Jammer.

Maar niet te lang getreurd, er was echt voldoende te beleven, al weet ik zo snel niet de echte highlights eruit te lichten. Er waren zeker 20 van die Amerikaanse rockabilly-auto’s-met-vleugels. Ik vind dat leuk, maar dat zou je ook een afwijking kunnen noemen. Klassiekers van de jaren ’50 tot ’80 voerden de boventoon en mijn subjectieve indruk was dat er veel minder vooroorlogse modellen waren dan de voorgaande jaren.

Wat ook opviel tussen al het genietbare spul: lelijke auto’s. Je zou het bijna vergeten, maar tussen al het fraais bevond zich zo nu en dan een gevaarte dat pijn deed aan je ogen. Zo stond er een witte Mercedes 560 SEC uit 1989 in Amerikaanse uitvoering. Daar zit standaard al veel plastic omheen, maar in de VS-versie steekt dit echt te ver uit. De lelijkste auto van IC-TM 2013, een Rolls Royce Phantom Black, bood een nog duidelijker bewijs dat geld en goede smaak niet altijd samengaan: 21 duims verchroomde velgen…

“Tjongejonge”, denkt de lezer die nog niet is afgehaakt, “wat een zuur stukje!” Was het wel leuk? Nou: ja! Ik heb bijna een volle beursdag met veel plezier rondgelopen en de beperkte aanwezigheid van Citroën doet daar weinig aan af. Ik heb een hoop leuk oud spul gezien en mijn volstrekt pretentieloze Citroën-modelletjesverzameling nog wat kunnen aanvullen. Bij de clubstands viel die van de Maestrichtse Oldtimer Club het meeste op. Niet vanwege de auto’s, maar vanwege de stand zelf: een replica van de oudste kroeg van Maastricht (1309) en de enige met een tap. IC-TM is wel degelijk een evenement, maar helaas geen groot Citroën-evenement. Wij zouden dat er volgend jaar samen van kunnen gaan maken, dat wel. Misschien beginnen we hier vast met plannen smeden?

tekst en foto: Kunstenvliegwerk, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 17 januari 2013 11:26 PM
  [ # 14 ]

Ik ben er afgelopen weekend ook even geweest.
Op Citroen-gebied was er weinig te beleven, maar die echte oude (1920 tot 1940) bugatti’s waren toch wel echt mooi.
Vooral omdat alle oude techniek zo zichtbaar is.

Verder vooral veel mannen van middelbare leeftijd die iets moesten compenseren Wink
Maar wat verwacht je op een beurs waar de gemiddelde verkoopprijs van een auto rond de 80k ligt.

Wat ook opvallend was dit jaar, dat er weinig echte exclusieve auto’s waren zoals ferrari (4 a 5 stuks), lamborghini(1), dikke porsche’s enz enz.

Al blijft de aanwezige jaguar xj220 toch ook wel erg mooi.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 13 januari 2014 02:36 PM
  [ # 15 ]

Interclassics-Topmobiel 2014 komt er weer aan. Vrijdag 17 - zondag 19 januari in het MECC in Maastricht. Wie gaat? Mijn verslag van de edities van 2012 en 2013 staan hierboven. Dit jaar is Maserati een van de thema’s dus ook een heel ietsiepietsie Citroën, eigenlijk. Toch?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook