1 van de 35
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Allochteun’s BX 1.9 TRD 1985, Start niet/nauwelijks.
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 17 december 2011 04:17 PM

Hallo lezers, en lezeressen.

Al enige tijd begon het aan deze kant te kriebelen, om eens een Type 1 Diesel te gaan besturen.

Na een flinke periode leboncoin.fr in de gaten te hebben gehouden, ben ik afgelopen donderdag naar het zuiden van Frankrijk vertrokken.

Op het oog had ik een witte 1.9 TRD, uit 1984. Volgens de eigenaar was de auto in goede staat, en had slechts drie kleine roestplekjes. Klonk bijzonder aantrekkelijk, dus wij naar Lyon, afgelopen donderdag om 23:00 uur.
Uiteraard besloten de (weer)goden om de heenreis te voorzien van de eerste echte storm van de naderende winter. Na met de ambulance over een besneeuwd wegdek de Ardennen te hebben doorgestoken, werd het weer gelukkig beter. De regen kwam nog altijd met bakken uit de lucht, maar goed, het hield in ieder geval op met sneeuwen.

Met twee chauffeurs lukte het prima om afwisselend te rijden en wat te slapen, dus vrijdagochtend 10:00 uur arriveerden we in Montbrison, ten westen van Lyon. Daar aangekomen stond de eigenaar van deze 1.9 TRD “en Bon Etat General” ons al op te wachten. Vol enthousiasme volgden we de beste man de parkeerplaats op en vol van agressie stonden we 2 minuten later weer bij de eigen auto.

De 3 roestplekjes waar de man het over de telefoon over had gehad, waren er inderdaad maar drie. Het grote nadeel van deze plekjes, was dat ze elk een 30cm doorsnee waren. Beide achterdorpels waren volledig doorgerot, en met de wijsvinger trok je zo de splinters staal van de auto af. Iets minder erg was het doorgerotte rechterportier, dat is nog te vervangen, maar die dorpels waren een serieus probleem. Het open dak, dat volgens de beste man niet lekte of roestte, zat inderdaad nog in de lak. De lak zag er echter niet best uit, was flink gebobbeld en het dak was dus ook zo rot als wat.

Verder zijn we niet gekomen. Hebben de auto niet eens meer gestart, alles aan dat kreng was verrot. Dorpels, achterschermen, deuren, dak… Tja…

Goed over de zeik vertrokken we maar weer naar huis. Onderweg nog even gekeken of er wat interessants voorbij kwam, toen vervolgens de telefoon ging. Tja, bij Parijs bleek nog wel een 1985 diesel te staan, die er op de foto’s redelijk interessant uit zag.

Zo gezegd, zo gedaan, wij naar Parijs. 17:30 is een heerlijke tijd om binnen 5km van Parijs te zijn, dus met de nodige vertraging kwamen we uiteindelijk aan in Médin.

Daar stond een 1.9 TRD van “Grand Pêre” met 270.000 km op de teller. De auto was beslist niet moeders mooiste, en deze grappenmakers vroegen € 1.500,-. Ok…
Een stuk vrolijker werd ik echter van het chassis en de motor. Het ding liep als een zonnetje. De twee hadden een garage, en in 2010 hebben ze de auto voor opa flink onderhanden genomen. De enige roestpuntjes zijn 2 achterdorpels waar 1cm roest zat bij de aanhechting van het spatbord en de A stijl heeft wat plekjes. Optisch is de auto niet best. Afwijkende rechterdeuren, interieur matig, maar toch… Besloten dat de auto een kans verdiende. Een bod gedaan dat niet eens in de buurt kwam van de vraagprijs, en na wat heen en weer geschuif werd een akkoord bereikt.

Wat mankeert de auto:
-Rechter portieren zijn vervangen door portieren van een LEADER. Zelfde kleur, maar geen zwartgespoten stijlen.
-Beide dorpels vertonen een klein beetje roest, niet doorgerot.
-A stijl vertoond roest.
-Start moeizaam, maar loopt goed als ie het eenmaal doet.
-Wat butsen en schrammen her en der.
-Laat zo nu en dan een druppeltje LHM vallen.
-Lelijk interieur

Tevens meegekregen: De rest wat ze van de leader hadden afgesloopt, en wat in de auto paste. Nieuwe achterbumper, spiegels, lampen, volledig LHM systeem, enfin, noem maar op.


Foto’s:




Het wordt een projectje om de auto mooi te maken. Technisch deugt ie wel, en ik verwacht nauwelijks APK problemen, maar dat blijft afwachten. Al met al ben ik er wel content mee Smile

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 17 december 2011 04:20 PM
  [ # 1 ]

Gaaf, gelukkig kwam je niet met lege handen thuis.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2038
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 17 december 2011 05:47 PM
  [ # 2 ]

Mooi dat je een hebt kunnen vinden, ziet er verder wel goed uit very good

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 17 december 2011 05:51 PM
  [ # 3 ]

Fijn dat er toch 1 gevonden is. Ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Maar ik vind het ongehoord dat zo’n Fransoos je 1000 kilometer laat rijden om vervolgens een auto in geheel andere staat dan beloofd aan je te proberen te verkopen.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 17 december 2011 05:56 PM
  [ # 4 ]

Ow, ik heb ook staan koken kan ik je vertellen… Vooral omdat ik specifiek nog naar rotte dorpels, dakraam en wielkappen heb gevraagd. Mijn Frans is niet al te goed, maar had een maat van mijn pa laten bellen die vloeiend Frans spreekt. Allemaal geen probleem, de auto was in perfecte staat op een paar roestplekjes na.

Als je dan gewoon een verrot barrel aantreft die in de huidige staat in Nederland niet eens de weg op zou mogen, kun je maar beter meteen vertrekken, voordat je de huidige eigenaar wat aan doet… Heb ook de foto’s op leboncoin.fr er nog eens bij gepakt, en die kunnen gewoon niet actueel zijn. Dat je de rotte dorpels op de foto’s niet kunt zien kan ik inkomen, maar het portier rechtsachter was bijna tot het handvat bruin van de roest. Op de foto’s is rechtsachter geen roest te zien…

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 17 december 2011 06:35 PM
  [ # 5 ]

Ai, dat was me een avontuur als ik het zo lees!

Maarre leuke type gekocht, hoe zit het met de leidingwerk?

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 17 december 2011 06:51 PM
  [ # 6 ]

Leidingwerk wat ik zo kon zien, liggend onder de BX met een zaklampje, zag er aardig uit.

Dame moet echter nog voor een uitgebreide inspectie de brug op, dan zie je toch veel meer dan liggend op je rug Smile

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 december 2011 07:48 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 17 december 2011 08:46 PM
  [ # 8 ]

Gefeliciteerd met je aankoop inclusief mooi verhaal. Mooi in de zin dat je het later wat leuker kan navertellen, want als de auto zo verrot dan voel je je goed besodemieterd. Er wordt wel voor gewaarschuwd natuurlijk voor al te mooie verhalen, maar dit is wel heel bar.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 17 december 2011 08:55 PM
  [ # 9 ]

Cool  Cool  Cool

En dus toch maar niet zomaar op basis van een leuk verhaaltje en wat foto’s naar zuid Frankrijk rijden. Tres bon etat en etat de marche betekenen daar toch echt iets heel anders dan hier.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3706
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 17 december 2011 09:13 PM
  [ # 10 ]

Wat zij zeggen.

verder; gefeliciteerd met de diesel!

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 17 december 2011 10:34 PM
  [ # 11 ]
beerpeet schreef:

Cool  Cool  Cool

En dus toch maar niet zomaar op basis van een leuk verhaaltje en wat foto’s naar zuid Frankrijk rijden. Tres bon etat en etat de marche betekenen daar toch echt iets heel anders dan hier.

Tja, helemaal waar. Maar als je er vanuit moet gaan dat foto’s jaren oud zijn en iemand glashard liegt op directe vragen, wanneer kun je dan wel gaan kijken?

Maakt niet uit. We gaan gewoon van deze diesel wat leuks maken Smile


Eerste wat ik wil gaan doen is de rechterkant wat opknappen, want dat is geen gezicht. Voor hangt nu een Leader deur in dezelfde kleur, en voor achter heb ik die er ook bij gehad. Weet iemand toevallig of die tekst Leader een sticker is? Dan kan ik het er gewoon af föhnen namelijk. Als ik dan vervolgens de deurstijlen zwart spuit, wordt het al lastig om van buitenaf te zien dat het niet de originele deuren zijn :p

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3706
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 18 december 2011 11:01 PM
  [ # 12 ]

Ja, is sticker. Succes met fohnen.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 19 december 2011 01:32 AM
  [ # 13 ]

En over een poosje klaagt hier iemand met een Leader dat hij geen Leader-deuren/-stickers kan vinden, ik zie het zo gebeuren. Laughing

Maar goed, leuk, weer een BX erbij. Succes met het verwerken van de puntjes, dat gaat wel goed komen. Smile

@Beerpeet: Het kan ook wel goed gaan, weten wij. Wink

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 19 december 2011 11:05 AM
  [ # 14 ]

Ghehe, tja… Zo is het ook altijd wat he Wink.

Nog een vraag. De wagen heeft ontzettend veel moeite met starten.

Heb hem vanmorgen in de vrieskou even uitgeprobeerd, en ik kreeg hem aan de gang, maar daar was ook alles mee gezegd. Als ie eenmaal heeft gelopen, slaat ie direct aan, maar vanmorgen startte hij pas bij de 4e poging (4 keer 15-20 keer rondgooien) en sloeg vervolgens direct weer af. 5e poging sloeg hij weer meteen af, 6e poging bleef ie lopen.

Wat zijn de dingen die ik na kan lopen?

Eerste controle zullen de gloeispiralen zijn. Kan ik die op een eenvoudige manier testen op functioneren?

Wat kunnen verdere oorzaken zijn?

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 19 december 2011 05:09 PM
  [ # 15 ]

Hmm, kon geen wijziging meer opgeven in mijn vorige post…

Met betrekking tot de gloeispiralen, kan ik die gewoon losdraaien en dan simpelweg kijken of ze gloeien? Of doe ik dan heel gevaarlijke dingen…

Profiel  
 
 
1 van de 35
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook