C3 e-HDI Selection (toch maar een proefrit gemaakt)
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 19 december 2011 04:31 PM

...het bloed kruipt waar het niet gaan kan…
Ondanks mijn eerdere afhaken bij de C3 (op papier), toch maar eens een proefrit ingepland. Ik vond bij nader inzien dat ik de Citroën toch eerlijk een kans moest geven om zich te bewijzen. Vandaag heb ik dan ook daadwerkelijk in een C3 e-HDI Selection gereden. Gelijk maar goed aan de tand gevoeld tijdens een rit van 2 1/2 uur die onder meer een snelwegrit omvatte van Rotterdam naar Breda en terug.

Voor wie het nog niet wist uit andere topics: ik heb mijn hele leven lang alleen maar Italiaanse bolides (Lancia en FIAT) gehad. Negen stuks op rij. Regelmatig heb ik ook naar Citroëns gekeken (want ik heb me toch altijd wel een beetje Citrofiel gevoeld), maar nooit kwam het zover. Sinds oktober 2010 rijd ik in een FIAT Punto Evo 1.3 MultiJet II 16V 85 pk. Net als de C3 e-HDI een “eco-diesel”.

De verschillende Franse automerken zijn natuurlijk absoluut niet inwisselbaar met elkaar (ondanks de gedeelde techniek van Citroën met Peugeot). Ervaringen met een Peugeot 307 HDI (2004), Renault Clio dCI (2007), en een Renault Mégane dCI (2010) maakten me weinig hoopvol wat betreft de C3, maar….dat was onterecht!

(zie verder volgende berichten, gezien de beperking van aantal tekens in een bericht)

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 19 december 2011 04:32 PM
  [ # 1 ]

De stoelen van de C3 zijn kleiner dan die van concurrent FIAT Punto Evo, hebben geen verstelbare lendensteun, en geven in het algemeen gewoon veel minder steun, maar comfortabel zijn ze wel, wat het verhaal voor een deel weer goed maakt. De zitpositie achter het stuur is prima. Het doet niet echt onder voor de Punto Evo, hoewel je wel iets meer rechtop zit. dat moet ook wel, want het stuur kan niet echt ver naar je toe versteld worden. Desondanks kon ik met mijn 1.90 m. goed zitten in de C3. Helaas blijft er dan voor de achterpassagiers totaal geen ruimte meer over. Dat viel echt behoorlijk tegen. Als ik normaal gesproken goed zit in de Punto Evo, kan er nog best iemand achter me gaan zitten (zolang die niet ook al te groot is), maar bij de C3 lijkt dat geen optie. Het is weer net alsof ik in mijn voormalige FIAT 500 zit. Maar goed, zo vaak zit er nu ook weer niet iemand achter me in de auto.

Het interieur van deze C3 had een wit gelakt dashboard en grijs/zwarte bekleding. Erg mooi. Helaas is dat inmiddels achterhaald. Hickory heeft zijn intrede gedaan en of het een verbetering is? Het hickory als kleur voor het dashboard vind ik geen optie. Echt, ik vind het niet mooi. Dan maar zwart (hoewel ik eigenlijk best wit zou willen). De bekleding is nu in ieder geval bij alle Selection modellen in de kleur hickory. Wat zal ik er van zeggen? Het viel me niet tegen in de praktijk, want ik heb de meest vreselijke foto’s gezien op internet, maar om te zeggen dat het mijn smaak is? Nee, niet echt. Bij FIAT kon je op de FIAT Punto kiezen uit 3 interieurkleuren (afhankelijk van de exterieurkleur): blauw, bordeauxrood, of grijs. Bij Citroën zit je wat dat betreft vast aan een eenheidsworst…beetje jammer.

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 19 december 2011 04:32 PM
  [ # 2 ]

De bediening vergt wat gewenning voor mij. Ik vind het wel flink teleurstellend dat de knoppen voor de audio in een stuurkolom satelliet zitten verstopt. Het zal best wennen, maar de knoppen echt óp het stuur blijft toch beter. De cruisecontrol werkt overigens erg netjes. Ik vind hem (wat betreft bediening en mogelijkheden) beter dan in de Punto Evo. De radio ziet er triest, saai en simpel uit, maar daar staat dan wel weer een mooie centrale display tegenover. Het geluid van de radio valt overigens niet tegen.

Het rijden in de C3 blijkt in de praktijk toch aardig overeen te komen met wat ik verwachtte van een Citroën. Het rijdt als een zonnetje. relatief stil en soepel gaat de C3 over de weg. Geluid van de motor en banden is zeker niet sterker aanwezig dan in mijn Punto Evo. In de stad lijkt de C3 (met 16” Michelin Energy Saver banden) zelfs stiller dan de Punto Evo (met 15” Fulda EcoControl banden). Zowel wat betreft motorgeluid als betreft geluiden vanaf het wegdek.
Hier en daar wordt er gezeurd over de zachte vering van de C3 en over de gevolgen daarvan voor wegligging, besturing etcetera. Ik ben het daar toch niet mee eens. Nou ben ik al wel gewend aan soepele vering, want de Punto Evo met “ecodiesel”-motor is in vergelijking tot andere FIAT’s en Lancia’s waar ik in heb gereden zacht en comfortabel geveerd. De C3 doet daar een klein schepje bovenop wat betreft zachtheid, maar dat geeft meteen ook een veel “relaxter” wegligging. De C3 nodigde meer uit voor rustig genieten dan voor doorrijden en gas geven. De besturing is aan de ene kant wat gevoelloos, maar toch stuurt de C3 op de een of andere manier strakker en evenwichtiger dan de Punto Evo. Mogelijk is dat te danken aan de bredere banden en grotere velgmaat van de C3. Dat bevalt in ieder geval wel. Een minpuntje heb ik wel gemerkt wat betreft de vering. In de snelweg A16 zitten diverse heuveltjes/glooiingen. Bij mijn FIAT heb je daar weinig last van. Die vangt het soepel op, zonder al te veel moeite. Bij de C3 vind de voortrein dat wat minder fijn. Het lijkt bij elke glooiing alsof de voortrein even het contact met de weg kwijt is en de wielen ineens als een blok beton naar beneden vallen. Heel vreemd voelt dat aan. Verder blijft de C3 wel goed op koers.

De remmen doen me denken aan de remmen die ik had in mijn eerdere FIAT Grande Punto’s. Die waren stevig bekrachtigd. Bij de C3 lijkt het ook net alsof er een anker uitgegooid wordt. Mijn huidige Punto heeft dat veel minder.

De 1.6 8v common rail doet het naar mijn mening goed. Het verschil met de 1.3 16V van FIAT is niet erg groot, maar de weegschaal slaat in algemene zin toch net iets door richting Citroën. De e-HDI gaat wel flink lopen brommen wanneer je een hoge versnelling kiest in stadsverkeer. Bij de FIAT kan ik namelijk soepel in de 4e versnelling door de stad. Bij de Citroën is echter de 3e versnelling te prefereren, want anders klinkt de motor in het vooronder als die van een oude vrachtwagen. De vibraties daarbij zijn echter wel minimaal; het is vooral te horen en niet te voelen dat je in een voor deze motor te hoge versnelling zit. Vibraties zijn toch al minimaal in de C3. De aandrijflijn loopt soepeler/rustiger dan in de Punto Evo.

De versnellingsbak doet zijn werk verder ook prima. Ik had in reviews wat klachten gelezen over de vermeende inferieure versnellingsbak (weet niet meer in welk artikel het was), maar ik vind de versnellingsbak prima. Hij schakelt duidelijk en soepel, zonder haken, of overdreven veel weerstand. Hij is zonder meer beter dan de bak in mijn huidige FIAT.

Na de rit heb ik bij de lokale Citroën-dealer nog een gesprekje gehad over met name de mogelijkheden wat betreft opties, acties en garantie. Wat me wel erg tegenvalt zijn optiekeuzes die je hebt als je een C3 e-HDI neemt. Je kunt een selection nemen en dat geeft een net pakket aan opties, maar verder is het naar mijn beleving minimaal. Je kunt wel een connecting-box nemen, maar krijgt dan niet de 2 extra speakers, zoals de website van Citroën vermeldde. Het betere HiFi-systeem is alleen maar mogelijk i.c.m. met het dure geïntegreerde navigatiesysteem, wat ik eigenlijk niet wil.

Al met al komt de C3 goed uit de bus. Ik vind het een fijne auto. De ruimte voor achterpassagiers is wel behoorlijk onder de norm. De voorstoelen bevielen nu goed, maar ga ik het gebrek aan steun missen op termijn (wanneer ik dagelijks 160 km af zou gaan leggen met de C3)? Ik weet het niet. De beperkte optiemogelijkheden blijven me ook een doorn in het oog, maar is het erg genoeg om de C3 helemaal te vergeten? Geen idee! Kan ik leven met hickory? Wie zal het zeggen…

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 19 december 2011 04:38 PM
  [ # 3 ]

Nog even wat plaatjes:

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 30 december 2011 10:59 PM
  [ # 4 ]

Een minpuntje heb ik wel gemerkt wat betreft de vering. In de snelweg A16 zitten diverse heuveltjes/glooiingen. Bij mijn FIAT heb je daar weinig last van. Die vangt het soepel op, zonder al te veel moeite. Bij de C3 vind de voortrein dat wat minder fijn. Het lijkt bij elke glooiing alsof de voortrein even het contact met de weg kwijt is en de wielen ineens als een blok beton naar beneden vallen. Heel vreemd voelt dat aan. Verder blijft de C3 wel goed op koers.

Herkent iemand dit overigens, of lag dat aan deze C3 in kwestie?

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
salon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 04 januari 2012 01:00 AM
  [ # 5 ]

De zachtheid is er niet meer naar mijn gevoel.
Mijn vorige Cit was een visa tonic, dat was comfort met een grote C.

Profiel  
 
Hyperluke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 10-01-2012

Gepost: 10 januari 2012 03:56 PM
  [ # 6 ]

Is dit de Selection 2 eHDi?

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 10 januari 2012 09:39 PM
  [ # 7 ]

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Zoals onder andere aan de interieurfoto te zien is (wit dashboard) Wink is dit een Selection I e-HDi .

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
salon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 11 januari 2012 12:51 AM
  [ # 8 ]

Wordt het niet tijd om je volledig te geven aan een Abarth of een DSIII

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 11 januari 2012 07:31 AM
  [ # 9 ]

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Nee, totaal niet….een Abarth scheurt vast goed, maar is wéér een Punto, en daar heb ik wel weer genoeg van (zit al aan mijn 3e). Bovendien denk ik niet dat het verbruik van een Abarth me blij zou maken met 160 km woon- werkverkeer per dag. (om het over de aanschafprijs maar helemaal niet te hebben.
DS3? nee, want het is een 3-deurs, is duur, en ik vind hem niet eens mooi (sorry DS3 liefhebbers).

Maar vanwaar deze opmerking?

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
Andre68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 11-01-2012

- C3 1.6 e-HDI Dynamique
- C1 Ambiance
Gepost: 11 januari 2012 09:39 PM
  [ # 10 ]

Ik moet je gelijk geven over de opties voor de eHdi, dit heeft te maken met de zogenaamde zuinigheid.
Iets over de radio, als je de radio met woofer en surround neemt dan heb je echt super geluid, mijn collega’s zijn erg onder indruk daarvan, dan ziet ook het display er beter uit. Ik heb MyWay erop zitten.

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 12 januari 2012 09:22 PM
  [ # 11 ]

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Welke zuinigheid bedoel je precies? Wink

Zou je misschien een foto kunnen maken van je kofferbak met subwoofer. Ik ben benieuwd hoe het precies gemonteerd zit. Scheelt het veel kofferruimte?

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 16 januari 2012 05:30 PM
  [ # 12 ]

Vandaag nogmaals een proefrit gemaakt in een C3 e-HDI. Dit maal geen Selection (of collection), maar vermoedelijk was het een Tendance (of was het nu een oude Dynamique? Ik heb eigenlijk niet op het kenteken gelet). Deze had een Zenith-ruit, My-way navigatie en het luxe Hifi-systeem.

Mijn eerste reactie bij instappen was dat de mate waarin het dak (t.g.v. de zenith-ruit) lager ligt dan standaard mee valt, MAAR…na een stukje rijden zat ik toch regelmatig even met mijn kruin tegen het dak. Oplossing: stoel iets lager zetten. Gevolg: na een paar minuten kreeg ik pijn in mijn rug. Ik zat helemaal niet lekker zo laag; de rijhouding was voor mij verre van optimaal. Tijdens de rit ben ik nog 2 keer gestopt om de stoel bij te stellen. Uiteindelijk bleek het ver naar achter zetten van de rugleuning wat soelaas te bieden, maar goed zat het niet (want het stuur kon dan weer net niet dicht genoeg naar me toe)....het was behelpen.

De My-way navigatie was redelijk eenvoudig te bedienen en werkte best goed. Alleen vond ik de leesbaarheid van de kaarten op de display niet al te best. Dat viel echt tegen. Het Hifi-systeem viel me ook erg tegen. Het klinkt best leuk met zo’n centrale speaker en een subwoofer, maar echt high-end? Nee, niet bepaald. Het Interscope/SIPE-systeem dat ik (af-fabriek) in mijn FIAT Punto Evo heb klinkt een stuk overtuigender. Ik heb 1 van mijn stops gebruikt om de mogelijkheden van het audiosysteem uit te proberen en de equalizer bij te stellen, maar het bleef me toch een beetje tegenvallen allemaal. De optie Myway Nav/Hifi valt dus zeker af.

Verder reed de C3 echter weer heerlijk. Motor draait als een zonnetje (alleen wel behoorlijk wat zwakker in de lage toeren dan de FIAT 1.3 16V, dat blijft opvallen). Versnellingsbak bevalt me heel goed en de wegligging is erg prettig. Wel weer de vreemde reactie van de voortrein bij de glooiingen in de A16, maar het leek nu iets minder abrupt dan bij de eerste proefrit (of voel ik het minder, nu ik er op voorbereid ben?).

Na de proefrit heb ik voor de zekerheid nog even in een C3 Selection plaats genomen zonder zenith-ruit en gelukkig bleek dat ik dan wél makkelijk een goede zitpositie kon vinden. Wel bijzonder overigens dat ik bij de C3 de stoel in de achterste stand moet zetten voor een goede zitpositie. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Zelfs bij mijn FIAT 500 was dat niet nodig. Maar goed, de achterste stand is ook een stand Wink .

...en nu? Ik heb een offerte laten maken, maar ik moet er nog eens goed over na denken. To be continued!

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 20 januari 2012 01:48 PM
  [ # 13 ]

Het vervolg staat hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215188/

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook