Winterbanden 16 inch. Aanpassen snelheidsmeter noodzakelijk?
christianvandenbergh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 17-06-2004

Gepost: 30 december 2011 11:24 PM

Voor mijn DS3 (VTI 120PK) ben ik op zoek naar winterbanden. Hoewel ik ze in Nederland voorlopig niet nodig ga hebben, zijn ze voor een retourtje wintersport in Oostenrijk wel noodzakelijk. Mijn zomerbanden zijn 17 inch, terwijl de meest logische keuze voor winterbanden 16 inch is. Volgens mij betekent dit ook dat de snelheidsmeter aangepast moet worden. Zal in de DS3 ongetwijfeld niet meer zijn dan het omzetten van een computer setting.

Kan de gemiddelde ‘bandenhandel’ dit ook, of is dat voorbehouden aan de citroendealer?

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 31 december 2011 12:43 AM
  [ # 1 ]

Niet als je de standaardmaat 195/55-16 neemt.

Aanpassen van de snelheidsmeter gaat volgens mij niet. Zeker niet bij een bandenboer.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Frosty85
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011

- DS 3 E-HDI Airdream
Gepost: 31 december 2011 12:49 AM
  [ # 2 ]

Het is ook niet nodig, de snelheidsmeter heeft zowiezo altijd al een afwijking van een paar procent, dit is wettelijk verplicht.
Ga jij 1 maatje kleiner, is er niets aan de hand. Je zult geen/nauwelijks verschil merken aangezien de auto op beide maten wordt geleverd..

Profiel  
 
Gepost: 31 december 2011 11:21 AM
  [ # 3 ]

Er zijn op het internet legio bandencalculators te vinden, maar ook een goeie bandenhandel zal je kunnen informeren welke bandenmaat in 16 inch het minste verschil met de nu gemonteerde 17 inch banden zal hebben. De combinatie breedte en wanghoogte is immers ook nog van belang. Er is hier op het forum en ver daarbuiten al ontzettend veel gediscussieerd over dit onderwerp, dus een goed en eenduidig antwoord moet makkelijk te vinden zijn. Het aanpassen van de kilometerteller is dan wel de meest onlogische keuze. Gewoon de juiste bandenmaat kiezen. Zoals gezegd, de DS3 wordt standaard op 16 inch geleverd, dus kijk eerst eens welke bandenmaat daar dan op zit.

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 31 december 2011 10:57 PM
  [ # 4 ]

Met mijn 17” velgen en bandenmaat (Breedte: 205, Hoogte: 40) gaf mijn snelheidsmeter altijd 127 aan, terwijl ik op mijn navigatie 120 reed. Nu rijd ik op winterbanden (195/55 R16 87H) en geeft mijn teller nog maar 122 aan als ik 120 op de navigatie rijd. Dus er zit mogelijk best wel verschil in. Ik heb me niet verdiept in alle discussies of omrekeningen, ik hou gewoon mijn navigatie aan Smile.

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 01 januari 2012 09:16 PM
  [ # 5 ]

16” en 17” zijn velgmaten, geen afrolmaten. Ik heb op mijn THP op ‘t moment ook winterbanden op 16” velgen liggen i.p.v. de 17” zomer-setup. De winterband is een flink stuk hoger dan de zomerband, de afrolmaat (en daarmee dus ook de afwijkingen in afstand en dus in snelheidsweergave) is daardoor vrijwel gelijk:

Bandenmaten worden aangegeven als B/H/R, waar B = bandbreedte (in mm), H = verhouding bandhoogte / bandbreedte (in procenten) en R is de velgmaat.

De 16” velgen krijgt banden 195/55/R16
Op 17” ligt normaliter 205/45/R17

De formule om de rolomtrek van een band te berekenen is:
Rolomtrek = (25,4 x R + B x H / 50) x PI
(dat heb ik ook niet zelf bedacht aangezien wikipedia dat kant en klaar heeft staan Smile)

Voor 16”: (25,4 x 16 + 195 x 55 / 50) x PI = 1951 mm
Voor 17”: (25,4 x 17 + 205 x 45 / 50) x PI = 1936 mm
De afwijking in de snelheidsmeter is daarmee ruim minder dan 1%.

Eventuele grotere afwijkingen zijn eerder het gevolg van slijtage en afnemende bandenspanning. Een nieuwe band heeft een profieldiepte van ca. 9mm. Helemaal afgesleten volgens APK eisen 1.6mm maar laten we zeggen dat we hem bij 2,8mm al vervangen (dat komt mooi uit in de berekening Very Happy). Verschil tussen een nieuwe band en een oude (alleen op basis van slijtage) is dan 9 - 2.8 = 6.2 mm. Op een straal van 310mm is dat dus al 2% afwijking. En dan hebben we nog niet eens meegenomen dat die nieuwe band vermoedelijk ook wel mooi op spanning zal zijn waar de oude band wellicht wat minder bandenspanning heeft.

Ergo, de afwijkingen als gevolg van de velgmaat zijn irrelevant.

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 01 januari 2012 09:33 PM
  [ # 6 ]
Frosty85 schreef:

de snelheidsmeter heeft zowiezo altijd al een afwijking van een paar procent, dit is wettelijk verplicht.

Sorry, maar dat is onzin. De snelheidsmeter dient de snelheid aan te geven en voor de typegoedkeuring geldt dat de meter maximaal 10%+4km/h te veel aan mag geven en 0 te weinig, zie richtlijn 75/443/EEG, bijlage II, punt 4.4:

4.4 . De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid . Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de wijzerplaat van de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan : 0 <= V1 - V2 <= V2/10 + 4km/h .

Dit wordt gemeten volgens een bepaald protocol tijdens de type-keuring. Daarna wordt er nooit meer naar gekeken. Zelfs voor de APK wordt er alleen “op het oog” gecontroleerd of de snelheidsmeter werkt, niet of die nog binnen de marges van de typegoedkeuring valt. Ook in de fabriek wordt echt niet ieder exemplaar gekalibreerd maar wellicht worden er zo nu en dan wat steekproeven gedaan. Het mooie van digitalisering is dat exemplarische afwijkingen minimaal zijn (alleen de afwijkingen in kloksnelheid van het meetsysteem en staat van banden zijn nog van invloed).

Er ervaring leert dat moderne snelheidsmeters behoorlijk nauwkeurig zijn. Een paar procent afwijking is normaal en meestal is dat tegenwoordig ook netjes lineair.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook