48 van de 51
« Eerste  < Vorige 46 47 48 49 50 Volgende >  Laatste »
   
Ree’s bussie
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 25 augustus 2020 03:53 PM
  [ # 706 ]

IK denk dat mijn motor pingelt omdat mijn 123 niet goed staat. Dit zijn de keuzes die je hebt voor de 123:

Ik verwacht dat mijn 123 op E staat. HY met 78 motor zonder begrenzer. Die 78 motor heeft standaard platte zuigers. Ik heb bolle zuigers en dus een veel hogere compressieverhouding. Dat zou mijn pingelen kunnen verklaren. De vraag is dus: welke curve kan ik het beste selecteren?

Ik denk dat ik moet kiezen voor de laatste ID motor met lange slag. Ik neem aan dat daar ook al bolle zuigers op zaten? Kijkend naar dit overzicht: http://www.koolhaas.demon.nl/motoren.htm

Zie ik dat de motoren met code
“DS” een slag hebben van 100mm en een compressieverhouding van 1:7,5
“DA” een slag hebben van 100mm en een compressieverhouding van 1:8,5
“DY” en alle daarop volgende een slag hebben die korter is dan van 100mm.

Hieruit trek ik de conclusie dat ik het best de curve behorende bij een DA motor kan selecteren. De hogere compressieverhouding impliceert bolle zuigers. Maar deze code staat nu weer net niet in het bovenstaande rijtje. Ik denk dat ik mode 4 of 5 moet hebben. Kan iemand mij bevestigen dat deze ID en DE blokken lange slag blokken zijn? Met bolle zuigers?

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 augustus 2020 04:21 PM
  [ # 707 ]

Ik zou 3 nemen. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het lijkt me dat de motoren met bolle zuigers vanwege de hogere compressie iets meer vermogen hebben. Dat zou ik dan eerder bij een DS verwachten dan bij een ID, de uitgeklede versie. Bij mijn weten is de lange slagmotor gebruikt tot 1965.

Even nagekeken in de Lange: de vijfmaal gelagerde korteslagmotor kwam in september 1965, dus modeljaar 1966.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2020 04:30 PM
  [ # 708 ]

Ree, de ID motor uit je vraag (curve 4) is meen ik lange slag met bolle zuigers en enkelvoudige carb, de DE motor (curve 5) is zeker weten de lange slag motor met de dubbele Solex carburateur uit het allerlaatste modeljaar van de ID met lange slag motor. En voor Jan, de ID is een jaar langer met de lange slag motor geleverd dan de DS.

Mijn trax staat op curve 4 met bolle zuigers en de kleine carburateur. De reden dat ik hem met de dubbele carb nooit lekker lopend heb gekregen is ws dat ik destijds vergeten was de curve op 5 te zetten.

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2020 04:39 PM
  [ # 709 ]

Gekopieerd van de website van Daniel Querido zijn dit volgens mij respectievelijk de twee motoren die jij hebt opgenoemd.

ID19F-FR

bouwperiode: 9/1964-8/1965
boring: 78 mm
slag: 100 mm
inhoud: 1911 cc
kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, bolle zuigers, balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, typeplaatje aan de carburateurzijde
toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
gemonteerd in; ID19P
DM

bouwperiode: 9/1965-8/1966
boring: 78 mm
slag: 100 mm
inhoud: 1911 cc
kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, bolle zuigers, balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde carterontluchting, carterontluchting aan de onderzijde bij benzinepomp afgesloten, typeplaatje aan de carburateurzijde
toegepaste carburateurs: Solex SDID, dubbelpoorts met ovalen bovenzijde
door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
gemonteerd in; ID19P

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2020 04:40 PM
  [ # 710 ]

Jij hebt behalve de bolle zuigers ook een 34pbic carb gemonteerd toch?

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 25 augustus 2020 04:57 PM
  [ # 711 ]

Ja, ik heb de 34PBIC carburateur. Dat is volgens mij een enkeltraps carb. Dat pleit dus voor curve 4.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2020 05:01 PM
  [ # 712 ]

Dan heb je in principe dezelfde opzet als ik in mijn trax, dus ja, curve 4.

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2020 05:02 PM
  [ # 713 ]

Mocht je willen proberen of je met je bus de stenen uit de straat kan trekken met de tweetraps Solex SDID2 en curve 5, die heb ik hier nog liggen Smile

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 25 augustus 2020 05:14 PM
  [ # 714 ]

Ik ga de 123 op curve 4 zetten, de ontsteking met boortje en LEDje op tijd zetten, en dan kijken of het pingelen voorbij is. Dit weet ik waarschijnlijk pas zeker als ik er straks een tank 95 in kan gooien, maar ik heb geen haast.

De carburateur laat ik nog even zitten, want hier ben ik wel tevreden over. Het aansluiten van het gas en de choke zal ongetwijfeld een uitdaging worden, en daar pas ik even voor Smile

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2020 05:47 PM
  [ # 715 ]

Viel bij de trax heel erg mee, niet onlogisch, want komt wel van hetzelfde blok af. Waarom 95? Ik gooi er toch altijd nog liever 98 in dan die biozooi.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 25 augustus 2020 06:16 PM
  [ # 716 ]

Omdat ik op 98 niet kan horen of hij vlak tegen pingelen aan zit. Ik kan alleen horen dat hij te heet wordt als ik 95 tank.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 augustus 2020 09:10 PM
  [ # 717 ]
graddus schreef:

Mocht je willen proberen of je met je bus de stenen uit de straat kan trekken met de tweetraps Solex SDID2 en curve 5, die heb ik hier nog liggen Smile

Dat experiment heb ik in mn garagetijd al eens gedaan. Topsnelheid iets hoger, trekt vlotter op. Het verbruik steeg met 25%....

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 augustus 2020 09:13 PM
  [ # 718 ]

Eigenlijk geldt voor de lange slag motoren: Ds motor heeft bolle zuigers, de Id niet. Er is een uitzondering, de Id motor uit 1965 tot 66, de laatste lange slag in een D model dus. Dat is de 83/81 pk motor. En let op, in een ID break zat bijna altijd een ds-type motor dus met bolle zuigers.

Als ik jou was zou ik even uitzoeken hoe en hoeveel graden vervroeging de verschillende curves hebben bij welk toerental.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2020 09:37 PM
  [ # 719 ]

De beide motoren die ik noemde (en die bij curves 4 en 5 horen) hadden af fabriek bolle zuigers. Geloof me, ik heb er destijds ook alles over uitgepluist.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 augustus 2020 08:46 AM
  [ # 720 ]
graddus schreef:

bouwperiode: 9/1965-8/1966
boring: 78 mm
slag: 100 mm
inhoud: 1911 cc
kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, bolle zuigers, balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde carterontluchting, carterontluchting aan de onderzijde bij benzinepomp afgesloten, typeplaatje aan de carburateurzijde
toegepaste carburateurs: Solex SDID, dubbelpoorts met ovalen bovenzijde
door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
gemonteerd in; ID19P

dit klopt dus al niet, deze motor heeft 81/83 pk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
48 van de 51
« Eerste  < Vorige 46 47 48 49 50 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook