1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Battle Short’s Xsara Ligne Prestige 1.6i: In de mottenballen
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 02 januari 2012 11:15 PM

Hallo mede-Citroëners.
Na veel meelezen heb ik eindelijk de moeite genomen eens te posten op dit forum. Ik ben David, woonachtig in het oosten van het land en inmiddels al weer bijna 3 jaar in het bezit van deze Xsara uit 2000.
Ik heb de auto gekocht met 120000 op de teller. Inmiddels is daar zo’n 40000 bijgekomen.

Het uitrustingniveau van deze auto’s blijft me toch wel verbazen met o.a. climate control, ABS, airbags enz.
Ondanks de leeftijd (12 jaar is in zicht) een heerlijke auto om in te rijden. De motor is redelijk zuinig en de kar wil best vlot vooruit.
Vrij snel na aankoop heb ik een aantal dingen gewijzigd:
-Tweeters in het dashboard
-Hakkelende Sony radio vervangen door iets moderners
-Klein subje in de achterbak
-Mistlampen voor ingebouwd

De buitenkant laat ik verder zoals die is, ik vind de lijnen nu mooi, verlagen is mijn ding niet.

De grootste kostenpost in deze 3 jaar is het vervangen van de koppeling geweest. Voor de rest eigenlijk normale dingen: Accu, remblokken, delen van de uitlaat en een kleine beurt.

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 03 januari 2012 11:54 AM
  [ # 1 ]

Mooie kar in originele staat!
Vanaf welke datum hebben PH1 Xsara’s eigenlijk ABS? In elk geval, een flinke uitrusting in jouw Xsara. Die climate control mis ik in mijn Xsara soms wel eens.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 03 januari 2012 11:57 PM
  [ # 2 ]

ABS is volgens mij vanaf augustus 1999 standaard? Mijne is helaas één van de laatste zonder ABS geweest (mei 1999).

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 09 februari 2012 02:04 PM
  [ # 3 ]

Bijna 4 weken op dienstreis geweest, waarbij de dame geduldig voor mijn huis heeft staan wachten. Natuurlijk was het in Nederland flink fris (understatement), dus had ik wat problemen verwacht met starten.
Deuren ontgrendeld, goed teken, zit nog sap in de accu. Stap 2, de sleutel omdraaien: Dashboardlampjes bijna uit, protesterende startmotor, maar bij de derde slag liep ze al. Goed stukje techniek toch. Ze zeggen wel dat Franse auto’s goed-weer auto’s zijn, dit exemplaar weigert mee te werken met deze stelling.
Nog 800 km tot de volgende kleine beurt. Dan gaat er gelijk een nieuwe thermostaat in en een nieuwe einddemper. De thermostaat blijft af en toe hangen. De demper is al twee jaar slecht, maar lijkt nu eindelijk door te zijn.
Nu nog even de tijd vinden om de auto op de brug te zetten.

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 01 maart 2012 06:32 PM
  [ # 4 ]

Vandaag dus de auto op de brug gezet. De PV van mijn werkgever heeft een aantal verenigingen, waaronder een autoclub. Daar dus even wat noodzakelijk onderhoud uitgevoerd.
-Nieuwe olie en filter
-Nieuw luchtfilter
-Nieuwe eind- en middendemper. (De oude waren zonder kracht van elkaar te scheiden, een wonder dat het er nog onder hing)
-Nieuwe thermostaat.

De uitlaat moet ik nog even naar kijken, er rammelt nog iets. Het vervangen van de thermostaat zag ik nogal tegenop, in verband met het ontluchten naderhand. Gelukkig lopen er mensen in de garage rond die flink verstand van auto’s hebben. De ontluchtingsnippel op het motorblok was namelijk slecht te bereiken, maar het tijdelijk verwijderen van een temperatuursensor is net zo effectief.
Binnenkort nog een keer kijken of alle lucht er echt uit is.
Alleen het interieurfilter moet nog, maar dat is een werkje van niets.
Hopelijk dus weer even zorgeloos rijden.

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 02 maart 2012 01:21 AM
  [ # 5 ]

Die rammel komt dat niet van het hitteschild?

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 02 maart 2012 09:36 PM
  [ # 6 ]

Nee, die brak ook al spontaan los. Met twee plaatjes weer vastgezet. Er zit een koppeling tussen de voorpijp en de kat, mogelijk zit dat wat te strak aangedraait.

En de volgende onhebbelijkheid heeft zich alweer aangekondigt.
Ik dacht nog even het interieurfilter te vervangen. Dat is erg eenvoudig te doen, 3 schroeven los, bekleding wegtrekken en het klepje eraf. Even de rotzooi opzuigen, nieuw filter erin en alles weer dicht. Tot slot nog even de onderhoudsinterval resetten: Sleutel op contact met ingedrukte knop en presto. Tot mijn blik ergens op viel: Shit, airbag lampje blijft knipperen. Kan me niet indenken dat de airbag bedrading ONDER het dashboard kastje loopt, en dan nog zou dat niet tot problemen moeten leiden. Het nieuwe filter en de schroevendraaiers lagen echter onder de bijrijdersstoel (een dag lang), dus ik hoop dat het de bedrading onder de stoel is.

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 19 april 2012 10:43 PM
  [ # 7 ]

Toch weer eens een update posten.
Het airbag lampje is weer uit, het lijkt erop dat er een connector niet goed in de airbag module was ingestoken. Gelukkig gaat bij de Xsara het lampje gewoon weer uit als de fout weg is. Bij menige auto moet je dit laten resetten door de dealer.

Tevens is de auto weer zonder noemenswaardige problemen door de APK. Enkel de handremkabel diende vervangen te worden. Gelijk de uitlaat laten maken, een airco beurtje inclusief nieuwe droger, en de boel laten balanceren en uitlijnen.
De droger was nog de originele (datum 10/99) en was erg verzadigd. Zo erg dat de airco er continu op overdruk uitging. Nu is dat probleem weg, de compressor klinkt ook veel rustiger.

Uitlijnen/balanceren was in de afgelopen 3 jaar niet gebeurt en het stuur trilde bij 120 op de snelweg. Ook dat is nu weg. Al met al rijdt de dame weer prima.

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 28 maart 2013 11:27 AM
  [ # 8 ]

Het is een lange tijd sinds de laatste update, dussss.
De Xsaar rijdt nog steeds, inmiddels is de 170000km gepasseerd. Nog geen sporen van olie of water lekken op het blok.
Aan de achterkant rammelt er wat bij rijden op een klinkerweg. Ze zakt echter niet door de pootjes, dus geen idee of dit de achteras is. Mogelijk een schokbreker.

Laatst de dame eens op de brug gezet en de remvloeistof vervangen. Hiervoor heb ik een setje van easybleed gekocht. Dat werkt best aardig. Vloeistof kwam er donkergeel uit, het nieuwe spul is nagenoeg kleurloos.
Gelijk de onderkant eens goed bekeken. Roest valt reuze mee voor de leeftijd, wel zat de remkrachtregelaar helemaal vast. Met WD40 deze zoveel mogelijk gangbaar gemaakt. Aangezien ik bijna nooit zwaar beladen rond rij zal het ding waarschijnlijk niet veel doen. Als het APK afkeur wordt hierdoor moet er maar een nieuwe in.
Gelijk de kleppen nog even gesteld. Is in een uurtje gedaan bij een 8V. 2 Inlaatkleppen iets bijgesteld, de rest was allemaal goed. Bij de volgende beurt komen er nieuwe bougies in.

Eigenlijk moeten er nog een paar dingen, ik verdenk de radiator ervan toch een beetje verstopt te zijn. Boven de 130km/u loopt de temperatuur toch wel op. Thermostaat staat echt open.
De aircocondensor was al 4 jaar slecht (lekt een klein beetje) maar het lekt nu een stukje sneller dan ervoor. Ben aan het twijfelen of ik dit ga vervangen.

Tot zover

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 28 maart 2013 12:00 PM
  [ # 9 ]

Een vraagje: heb jij echte climate control of een handbediende airco ?

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 28 maart 2013 12:35 PM
  [ # 10 ]

Echte climate control; pure luxe in een auto van dat jaartal..

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 28 maart 2013 12:40 PM
  [ # 11 ]

Goh, nooit gezien bij een Xsara phase 1. Zal wel iets van de laatste lichtring (modeljaar 2000) zijn. Die van mij is van augustus 2000, een hele late phase 1 dus, en heeft handbediende airco, ABS, 4 airbags (= Plaisir-uitvoering) èn nog de allerlaatste TD-motor, terwijl de Hdi er toen al was.

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 23 juni 2013 06:55 PM
  [ # 12 ]

Het is even gebeurd met de Xsara. Ze begon te rammelen bij het rijden over klinkerwegen en bij hogere snelheden op de snelweg. Langs de dealer gereden (gelijk een uur de auto kwijt, ‘vroegah’ reed je altijd zelf of mee met de monteur). Resultaat: Een rekening en de diagnose; rotte silentblocks achter. Dat betekent dat de achteras er onder weg moet, en bij de dealer kost dit meer dan het ding waarschijnlijk waard is. (“Ja meneer, het is een oude auto”; Schijnbaar vind ook de dealer dat een auto na 14 jaar af is). Samen met de andere punten waaraan ik al een tijd wat aan wilde doen was dit voldoende voor de beslissing. De Xsaar gaat in de mottenballen.
Aangezien ik al een tijd een tweede auto had is er geen vervoersprobleem, dus twee weken geleden de wagen in de garagebox gezet en een schorsing aangevraagd. Nu heb ik dus rustig een jaar de tijd om onderhoud te plegen. Van het geld dat ik uitspaar aan wegenbelasting en verzekering kunnen er nieuwe onderdelen gekocht worden.
Afgelopen tijd begonnen met wat kleine dingen. Accu eruit, er vervolgens achterkomen dat de tray aan het roesten is. Deze dus geschuurd en bijgespoten. Alle massapunten op het motorblok schoongemaakt en bedrading opnieuw bevestigd. Gasklep en stappenmotor schoongemaakt met volgend resultaat:


Binnenkort nieuwe bougies en gelijk even compressie testen nu het spul er toch uit ligt en de multiriemen vervangen. Daarna eens kijken of de as er onder weg kan.

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 09 augustus 2014 07:17 PM
  [ # 13 ]

Na lange tijd weer eens een update.
Hoewel de Xsaar niet mag rijden kan ze dat nog wel, en dat is de afgelopen tijd ook stiekem wel eens gebeurt. Paar keer een rondje door de wijk om de bewegende delen een klein beetje soepel te houden.

Buiten de illegale rijactiviteiten ben ik wat punten aan gaan pakken die al een tijd lang moesten:
-Multiriemen en bougies vervangen. Dit gaat het makkelijkst als de voorzijde op assteunen staat, je moet namelijk aan de onderzijde de boel weer opspannen.

-Op de snelweg liep de motor snel warm en de radiateur laat sporen zien van lekkage. Omdat het schoonmaken van een (mogelijk) lekkende 14 jaar oude radiateur kansloos is hiervoor een nieuwe besteld.
-De airconditioning werkte niet meer, er zit een lek in de condensor en het koelmiddel is eruit, gelijk dus maar een nieuwe condensor meebesteld.
-De silentblocks aan de achterzijde moeten nog vervangen, dat ga ik echter niet alleen doen aangezien de as er dan eventjes onderuit moet.

Dus met goede moed begonnen aan de koelsystemen (voor mens en machine).
Eerst gekeken of de delen zouden passen. Gelukkig wel; dat blijft een gok met Franse auto’s, daar gaat in wat er op de plank ligt. (Gezien de 26 verschillende radiateurs die er te krijgen zijn voor een Xsara)

Luchtinlaat verwijderen, lekbak onder de auto en een stuk slang aan het aftapkraantje. Zonder een al te groot waterballet de vloeistof afgetapt. Deze lijkt in de verste verte niet meer op blauwe koelvloeistof, maar dat schijnt een probleem te zijn van het TU-blok. Bovenste slang van de radiateur los, radiateur naar achteren klappen en de borgveer van de onderste slang loshalen.
Daarna de onderste slang verwijderen als het lukt. En daar zit het probleem, die zit %*@#($# vast.
Daarom de ijzerzaag maar ter hand genomen en een stuk uit het reservoir gezaagd. De rad is er nu uit, ik moet alleen nog de slang uit het resterende stuk plastic bevrijden.
De airco condensor is peanuts. Met 2 steeksleutels de koppelingen losdraaien (er stond geen druk meer op) en de condensor verwijderen.
De koppelingen voorzien van een zakje en een ty-wrap om vuiligheid buiten de deur te houden.

Gelijk een aantal metalen stukken in de motorruimte schoongeschuurd en van een nieuw laagje verf voorzien aangezien daar wat roestvlekken op begonnen te ontstaan.

Ter afsluiting nog een aantal foto’s. Je hebt een zee van ruimte zonder rad,condensor en fans.
Zoals te zien was het oude spul ook echt wel op gezien de lekkagesporen.





Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 10 augustus 2014 11:49 AM
  [ # 14 ]

Top dat je hem niet naar de sloop hebt gebracht, maar er nog zoveel energie in steekt very good
Bij de TU motoren is de koppakking een zwak punt, is die al eens vervangen?

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 11 augustus 2014 11:02 PM
  [ # 15 ]

Voor zover ik weet is de koppakking origineel. Het beruchte plekje bij de dynamo is nog droog en ze verbruikt geen olie en nauwelijks water. Mocht het zover komen dat durf ik het vervangen met dit blok ook wel aan.

Economisch gezien zal het allemaal wel niet uitkunnen, maar ik doe het ‘ter lering en vermaak’ en omdat het mijn eerste auto is, dus een stuk emotie zal ook meespelen.
Het is een leuk leerobject: De techniek is nog relatief simpel en je kunt overal redelijk bij. Delen zijn relatief goedkoop en goed verkrijgbaar. Als je dit soort reparaties door de dealer laat doen kan het natuurlijk al snel niet meer uit. Bovendien ziet de Citroen dealer in de buurt je liever gaan dan komen met een ‘oude auto’.

Het idee is om de wagen weer goed rijdend en gekeurd te krijgen en deze als tweede wagen in te zetten, niet omdat het nodig is (of economisch zinvol) maar omdat het leuk is. Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook