Zoals de titel al doet vermoeden, de bollen op de DS moeten gevuld of vervangen en toen kwam ik deze aanbieding tegen (eigenlijk toen ik opzoek was naar beta gereedschap, maar dat is een ander verhaal).
187 euro op de deurmat klinkt niet slecht, als de goedkoopste bol die ik elders kan vinden 45/stuk moeten kosten. Maar de vraag is natuurlijk, heeft iemand ervaring met deze winkel en/of bollen? Zit er kwaliteits verschil in verschillende leveranciers? En is dit echt wel zo’n goede prijs?
Bedankt alvast












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gebruik de zoekfunctie maar eens op iddstechnique in het DS deel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Na vijftien minuten topics doorlezen ben ik nog niks wijzer geworden !!
Zijn deze bollen nu goed of niet ??
Graag een zwart-wit antwoordje Joris
Walter
Meten is weten , gissen is missen














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Imitatie…. need I say more heer Bogaerts??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Rij ik al twintig jaar me op al mijn HP auto’s ( buiten de SM )
Mijn aftermarket bollen zijn wel “made in Belgium ” , ik weet niet van waar deze komen .....
Ik neem aan dat cypharse toch ook geen “origineel Citroen” bollen verkoopt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik rij eigenlijk ook al altijd met imitatiebollen van IFHS of zoiets geloof ik, originele beter dan? (op aanraden van een oud citroen-dealer… )
ik vind imitatie in principe geen probleem, maar je hebt natuurlijk imitatie en je hebt imitatie Als ze er 2 jaar garantie op geven kan het toch nooit te erge troep zijn?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is het probleem ook niet. Een DS is éigenlijk gemaakt voor “deelbare” veerbollen en niet voor de modernere, latere, gelaste veerbollen die ook op de cx en bx gebruikt worden. De aangeboden bollen rijden gewoon niet zo lekker als de deelbare bollen. Daarbij heb ik al vaker opgemerkt dat in imitatie-veerbollen dempertjes zitten van beduidend mindere kwaliteit als door citroen zelf gemaakt werd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oke het demper verhaal kan ik inkomen (al dacht ik dat de demping in de veerpoot zelf gebeurde, maargoed), maar wat is het werkelijke verschil tussen gelaste en deelbare bollen dan? Ik had ooit begrepen dat het volume anders was en dat je vooral moest kijken qua ruimte bij je HD regelaar. Maar verder intern?
Ik zit net deze mooie discussie te bekijken, ik heb me destijds eens goed laten voorlichten door een aantal experts op dat gebied.
Wil je voordelig (of goedkoop hoe je het ook mag noemen) dan is een setje van 186 euro op de deurmat een oplossing.
Ga je voor het oude veergevoel van ds, zoals deze ook bedoeld is. Dan kost het je gewoon 600 Euro voor vier bollen ( deelbaar en voorzien van nieuwe demper).
Kortom: ik ben voor het laatste gegaan, echter is weer van ieder zijn verwachting afhankelijk.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
We zijn hier een paar dingen door elkaar aan het halen ....
Een DS veert inderdaad niet zo goed met gelaste bollen :
het oppervlak van het membraan is veel kleiner ,
waardoor er dus een andere veergedrag bekomen wordt , dus niet zo zacht als origineel .
De dempertjes zitten IN de veerbollen :
dus met nieuwe gelaste bollen heb je NIEUWE dempers ...
Met gereviseerde ( nieuwe membranen ) deelbare bollen blijft de (oude ) demper zitten .
Dan is het dus een gok hoe goed of slecht de dempers van de donor bollen zijn , waren !
Of je moet de superdeluxe bollen van Citrotech nemen ,
dan heb je alles nieuw en origineel , maar dat kost zoals altijd ook de hoofdprijs
Walter
Meten is weten , gissen is missen














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:De dempertjes zitten IN de veerbollen :
dus met nieuwe gelaste bollen heb je NIEUWE dempers ...
Nieuw of niet nieuw, die imitatie dempertjes zijn gewoon brak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
In de deelbare bollen die ik bedoel (150 Euro/stuk) zitten de nieuwe aangepaste dempers in die ongveer een jaar geleden op de markt zijn gekomen.
Destijds ook nog besproken op de beroemde cursus Hydraulique van de DS-club.
Wanneer de oude dame in het voorjaar haar eerste schreden op het asfalt zal gaan zetten zal ik jullie berichten over het veergedrag
Wat een raar systeem dan om de demper in de bol te maken, als ik straks een oude bol heb toch maar eentje open slijpen
Ik heb echter niet zomaar 600euro liggen jammer genoeg, maar wel een kapotte voorraadbol en slecht wordende gelaste bollen (is zeg slecht worden omdat korte hobbeltjes steeds minder goed worden opgevangen, steeds meer klappen). Dus wat is nu mn beste optie, de gok nemen met deze imitatie bollen (die allicht beter zijn dan wat er nu opzit, in ieder geval voor de komende jaren), 2dehands bollen monteren of de oude bollen reviseren en/of laten vullen?
Vervelend hoe 1 zo’n aanbieding zoveel vragen kan oproepen














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hahha! Waarom ga je niet even naar chyparse in Almeren, van der laan in Abbenes of Civer in Den Haag. Daar laat je één nieuwe voorraadbol monteren, en de rest even op druk brengen. Klaar!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
waterman schreef:wbogaerts schreef:De dempertjes zitten IN de veerbollen :
dus met nieuwe gelaste bollen heb je NIEUWE dempers ...Nieuw of niet nieuw, die imitatie dempertjes zijn gewoon brak.
En waar denk je dat die NIEUWE dempertjes voor de Citrotech bollen gemaakt worden ????
Juist in BELGIE
Ik vermoed dat er dan in Nederland echt “meuk” bollen verkocht worden ....
Iemand die kan bevestigen van welk fabricaat deze zijn ????
Walter
Meten is weten , gissen is missen