1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
hoe elec schuifdak demonteren
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 15 januari 2012 01:49 AM

ik heb een vraag

wat is de beste manier om het dak paneel te demonteren

dit wil ik gaan doen om dat ik lekkage heb door rubbers die vergaan zijn

ik hoor het graag

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 15 januari 2012 12:47 PM
  [ # 1 ]

Schuifdak demonteren, daar staat het nodige over in het Draadje van Yke.

En in het Verhaal over mijn Gti.

Check bij lekkage ook de afvoerslangen. Deze zitten in de hoeken van de bak. Komen voor in de motorruimte uit en achter zitten ze achter de kofferbakbekleding. Ze steken daar naar onder in een gat in het spatbord.

Succes!

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 15 januari 2012 06:12 PM
  [ # 2 ]

bedank voor de goede info in de andere topic’s

heb er veel aan gehad nu is de roest wel duidelijk geworden

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 15 januari 2012 06:23 PM
  [ # 3 ]

bedank voor de goede info in de andere topic’s

heb er veel aan gehad nu is de roest wel duidelijk geworden

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 15 januari 2012 08:33 PM
  [ # 4 ]

Helaas is het een grote zorg dat schuifdak. In ieder geval wel bij mijn Gti.

Maar het is ook dik genieten omdat het iets extra’s geeft. Wink

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 januari 2012 01:22 AM
  [ # 5 ]

In de Haynes (bijlage) is een bladzijde besteed aan het dichtkitten van de ‘bak’ waar het schuifdak in valt als het open is. Er staat niet bij of je daarvoor het hemeltje moet demonteren lees slopen, of hoe je daarbij in hemelsnaam bij komt met een kit spuit. Daar is gewoonweg geen ruimte voor. Iemand hier nog tips over, behalve het hele dak vervangen voor een donordak?

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 16 januari 2012 02:43 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij is de procedure hetzelfde als de hemel vervangen:
De hemel demonteren, de voorruit er uit, de bak eruit, die behandelen en terugzetten. Dan de hemel er weer in.

In de Haynes staat ook een opmerking over de afwatering van de bovenplaat. Die was bij mij ook geroest en had een gaatje. De illusie dat het rubber alles afdicht heb ik niet, dus die afwatering is belangrijk dat het water naar de “goten” naast de rails aan de kant wegloopt. Als dan de rubber slangen goed gangbaar zijn kun je je nek aardig droog houden. Wink

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Lucid
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 04-11-2011

- C8 2.2 16V exclusive
Gepost: 16 januari 2012 04:05 PM
  [ # 7 ]

Een andere gerelateerde vraag, weet er iemand waar je nieuwe dakraamrubbers kan bestellen?
Zijn deze nog gewoon leverbaar bij de dealer of zijn er andere bedrijven in dat gat gesprongen?

Mvg,
Merijn

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2012 07:45 PM
  [ # 8 ]

Nergens meer nieuw leverbaar. Hopelijk springt er ooit “iemand” in dat gat, maar vooralsnog is dit niet gebeurd. Het voorste rubber is wel makkelijker gebruikt aan te komen dan de achterste (die aan het schuifgedeelte vast zit): deze is schier onvindbaar (geworden).

Mijn advies is eigenlijk altijd: koop nimmer een CX met een schuifdak, want het is een garantie voor ellende, maar ik ben bang dat dit advies hier te laat komt. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 januari 2012 08:19 PM
  [ # 9 ]

Probeer dibbert eens ,geen garantie.
Maar hij heeft de gekste dingen.
Dus met een beetje geluk

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 januari 2012 08:22 PM
  [ # 10 ]

Dat rubber was zo’n beetje het eerste onderdeel dat ik in 1995 NIET meer nieuw kon bestellen bij Citroën Amsterdam…. Zelfs toen was dat een mega zoektocht. Kun je nagaan, die auto was toen krap 5 jaar uit productie..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 16 januari 2012 09:05 PM
  [ # 11 ]

De onderdeelnummers van de rubbers zijn 5505646 en 5505656, en misschien kan je via Google proberen.
Voorbeeld; http://www.google.nl , daarna: citroen 5505646 [of citroen 5505656] intikken en dan zie je wat leveranciers. Scrik niet van de prijzen, het gaat erom of de rubbers te koop zijn.

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 16 januari 2012 11:43 PM
  [ # 12 ]

Ik heb zelf eens een model gehad met een after market opendak, dus z’n half doorzichtig kunstofplaat. Deze was volgens mij net iets groter dan het origineel, waardoor het roestige gedeelte van het dak was verwijderd. Misschien niet helemaal origineel CX en dus wellicht vloeken in de kerk, maar volgens mij beter dan met een natte kont in de auto of een compleet dak laten vervangen. Ik heb overigens nooit problemen met het dak gehad, het sloot goed af en liet zelfs nog enig licht door. Wellicht is dit een alternatief en zoals La Leo al zegt een CX met een schuifdak brengt niets dan ellende.

Profiel  
 
Lucid
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 04-11-2011

- C8 2.2 16V exclusive
Gepost: 17 januari 2012 02:00 AM
  [ # 13 ]

Gelukkig is mijn dak nog roestig, noch lek (voor zover ik in mijn korte bezit kan zien :] )
Het rubber heeft alleen wel betere dagen gezien dus zat ik ernaar te kijken of het vervangen KAN worden, zijn er anders goede methodes om een rubber wat nieuw leven in te blazen? of het leven wat te verlengen?

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2012 03:36 PM
  [ # 14 ]
Lucid schreef:

Gelukkig is mijn dak nog roestig, noch lek (voor zover ik in mijn korte bezit kan zien :] )

Je moet het straks toch eens openen en dan goed inspecteren in de ruimte tussen de voorruit en het ‘gat’. Daar ontstaat meestal de eerste roest. Op het moment dat je dat van de buitenkant kunt zien bobbelen, is het al te laat. Dus goed inspecteren!!!

Rubber is wel weer wat soepel te krijgen met vaseline, maar eenmaal gescheurd en/of totaal uitgedroogd is er niets meer aan te doen uiteraard. Als de rand waar het rubber op zit verroest is, gaat het rubber trouwens ook ‘werken’ en vervormen.


In mijn Break zit ook zo’n aftermarket glazen kanteldakje. Super! Lekt niet, suist niet en tocht niet. Zelfs op de snelweg geeft het lekker wat verfrissing zonder dat het stoort. Dus nix vloeken in de kerk, gewoon een beter alternatief op het slecht ontworpen origineel!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 10 maart 2014 04:56 PM
  [ # 15 ]

Ik zou juist wel heel graag een schuifdak er in hebben, maar om het te monteren moet je hele voorruit er dan uit? Past die bak niet met een beetje wurmen ergens langs de portieren?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook