1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Technische gegeven 5 versnellingsbak.
Thizzle
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 27-01-2011

- CX 2200 Pallas
- SM 2.3
Gepost: 25 januari 2012 09:32 PM

Voordat ik een 5 bak in mijn CX ga bouwen wil ik toch eerst weten of alles binnen in wel in orde is. Ik vroeg mij dus af of iemand een handleiding, of een aantal exploded views heeft die ik kan gebruiken. Zo weet ik waar ik op moet letten als het uit elkaar licht.  tongue rolleye. Gaat om een 5 versnellingsbak van een 2400cc carburateur motor uit een smalspoor.

Profiel  
 
Gepost: 25 januari 2012 10:09 PM
  [ # 1 ]

Heb je dat weleens eerder gedaan, een versnellingsbak uit elkaar gehaald?
Zo niet: niet zomaar aan beginnen met louter een handboek naast je!

Zo ja: je moet o.a. letten op slijtage van de tandwielen en op de tussenafstand van de synchromeshes tot het tandwiel (1 mm is optimaal).
Maar goed, ik ben geen transmissie-expert. Ongetwijfeld zijn er een massa andere zaken. De toleranties staan volgens mij in het Citroën handboek (het officiële, in de donkerrode map).


Maar je kunt in elk geval alvast de pluggen eruit draaien en inspecteren of daar geen gruis en/of tanden aan kleven. Smile

Succes!
Léo

P.S. Pakkingen moeten er weer nieuw tussen na openen want meestal gaan die stuk.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Thizzle
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 27-01-2011

- CX 2200 Pallas
- SM 2.3
Gepost: 25 januari 2012 10:17 PM
  [ # 2 ]

Ik ben zelf monteur in opleiding, dus heb al het een en ander open gehad. Ik wil alleen zo goed mogelijk voorbereid zijn. Bedankt voor de snelle reactie!

Profiel  
 
Gepost: 25 januari 2012 10:33 PM
  [ # 3 ]

Tja… je kunt je voorbereiden door die boeken van Citroën te kopen. Daar staat redelijk nauwkeurig hoe je de assen af- en op moet bouwen. Maar dan nog is het een heel gepiel met borgkogeltjes en stangetjes etc. Als ik voor mezelf spreek: Ik zou er niet zomaar aan beginnen zonder ervaren monteur in de buurt om je te helpen. Met alle respect voor jouw kennis, kunde en ervaring die je ongetwijfeld ook al hebt!!  surrender

Wel een mooi project en heel leerzaam bovendien!!
Het is hele mooie techniek vind ik, zo’n bak. Erg fascinerend hoe dat uitgedacht en gemaakt is.


Hé maar heb je geen mentor die je kan helpen?  Idea

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 25 januari 2012 10:38 PM
  [ # 4 ]

Hier de boeken waar La Leo het over heeft zal die van de bak ook wel tussen zitten het zijn wel de Franse versie’s.

Boeken

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 januari 2012 10:46 PM
  [ # 5 ]
La Léo schreef:

Hé maar heb je geen mentor die je kan helpen?  Idea

jawel! zn vader!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 25 januari 2012 11:13 PM
  [ # 6 ]

Hahaha, heb je zojuist een SM gekocht Thizzle?  Wink
(Met DS motor??)

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 januari 2012 11:20 PM
  [ # 7 ]

die had ie toch al?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 25 januari 2012 11:24 PM
  [ # 8 ]

Nou, ‘ineens’ stond die auto erbij onder zijn avatar en zojuist nog niet, dat bedoelde ik. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9533
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 januari 2012 11:28 PM
  [ # 9 ]
Mark Gielen schreef:

Hier de boeken waar La Leo het over heeft zal die van de bak ook wel tussen zitten het zijn wel de Franse versie’s.

Boeken

Mark

Er zit trouwens ook een NL-boek tussen!
Is die serie overigens compleet, m.a.w. uit welke delen bestaat het geheel eigenlijk?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 25 januari 2012 11:48 PM
  [ # 10 ]

Ja, maar naast “Gegevens, afstellingen en controles” moet je -dacht ik- ook het deel “Demontage en montages” hebben, want daarin staat volgens mij hoe je de bak opbouwt zonder een borgring etc. te vergeten.

In het Nederlands werkt overigens wel een stuk prettiger en veiliger, zeker bij dit soort nauwgezette zaken.

Hier staan ze in het Engels, kun je alvast een kijkje nemen: http://www.classic-citroen-tech.co.uk/models/CX/CX-Repair-5-2-1.htm

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 25 januari 2012 11:49 PM
  [ # 11 ]

Ik heb deze persoon aan de telefoon gehad(David Overberg) en zoals ik begrepen heb was ie kompleet.
Alleen Frans dus en ik kan geen Frans .
Nederlandse deel is over de carroserie als ik het goed heb.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 januari 2012 12:17 AM
  [ # 12 ]
La Léo schreef:

Ja, maar naast “Gegevens, afstellingen en controles” moet je -dacht ik- ook het deel “Demontage en montages” hebben, want daarin staat volgens mij hoe je de bak opbouwt zonder een borgring etc. te vergeten.

In het Nederlands werkt overigens wel een stuk prettiger en veiliger, zeker bij dit soort nauwgezette zaken.

Hier staan ze in het Engels, kun je alvast een kijkje nemen: http://www.classic-citroen-tech.co.uk/models/CX/CX-Repair-5-2-1.htm

Deze staat ook als Nederlandse CDROM op marktplaats voor 1 à 2 tientjes.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 januari 2012 03:39 PM
  [ # 13 ]
La Léo schreef:

Hahaha, heb je zojuist een SM gekocht Thizzle?  Wink
(Met DS motor??)

Is dat dat ding uit Oldenzaal met die CX II spiegels van ‘Pierre Paul’?
Daar lag/ ligt ook een 2300 DS-motor in..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Thizzle
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 27-01-2011

- CX 2200 Pallas
- SM 2.3
Gepost: 26 januari 2012 06:48 PM
  [ # 14 ]

Zo, een hoop nieuwe reactie’s in de korte tijd dat dit topic open is Smile

La Léo schreef:

Tja… je kunt je voorbereiden door die boeken van Citroën te kopen. Daar staat redelijk nauwkeurig hoe je de assen af- en op moet bouwen. Maar dan nog is het een heel gepiel met borgkogeltjes en stangetjes etc. Als ik voor mezelf spreek: Ik zou er niet zomaar aan beginnen zonder ervaren monteur in de buurt om je te helpen. Met alle respect voor jouw kennis, kunde en ervaring die je ongetwijfeld ook al hebt!!  surrender

Wel een mooi project en heel leerzaam bovendien!!
Het is hele mooie techniek vind ik, zo’n bak. Erg fascinerend hoe dat uitgedacht en gemaakt is.


Hé maar heb je geen mentor die je kan helpen?  Idea

Ik heb de motor en bak al uit de wagen gedemonteerd, motor en bak zijn ook al van elkaar. Ik ben ook verder van plan om dit tijdens praktijk uren te doen dus er loopt een leraar rond.

Ik heb deze persoon aan de telefoon gehad(David Overberg) en zoals ik begrepen heb was ie kompleet.
Alleen Frans dus en ik kan geen Frans .
Nederlandse deel is over de carroserie als ik het goed heb.

Zie er inderdaad mooi uit, helaas is mijn frans ook niet al te best.

La Léo schreef:

Hahaha, heb je zojuist een SM gekocht Thizzle? 
(Met DS motor??)

Is dat dat ding uit Oldenzaal met die CX II spiegels van ‘Pierre Paul’?
Daar lag/ ligt ook een 2300 DS-motor in..

Nee ik heb niet ineens een sm gekocht.  Laughing Hij is er alweer een tijdje, z’n anderhalf jaar.
@ Pascal, je hebt gelijk. ‘Pierre Paul’ is mijn broer en hij heeft deze sm een tijdje voor de deur gehad. Sinds een maandje hebben we hem weer omgeruild voor ‘De’ SM diesel. 

La Léo schreef:

Ja, maar naast “Gegevens, afstellingen en controles” moet je -dacht ik- ook het deel “Demontage en montages” hebben, want daarin staat volgens mij hoe je de bak opbouwt zonder een borgring etc. te vergeten.

In het Nederlands werkt overigens wel een stuk prettiger en veiliger, zeker bij dit soort nauwgezette zaken.

Hier staan ze in het Engels, kun je alvast een kijkje nemen: http://www.classic-citroen-tech.co.uk/models/CX/CX-Repair-5-2-1.htm

Bedankt voor de link, misschien dat ik hier wel wat aan heb.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 januari 2012 08:47 PM
  [ # 15 ]
Thizzle schreef:

‘Pierre Paul’ is mijn broer en hij heeft deze sm een tijdje voor de deur gehad. Sinds een maandje hebben we hem weer omgeruild voor ‘De’ SM diesel.

Is u ook inwoner uit het twentse dan..?
Destijds begreep ik via posts van je broer dat deze SM wel eens ten prooi viel aan vandalisme, ik hoop dat het beestje het nu bespaard blijft.
“SM diesel”..? Vertel?
SM met een CX-(T)RD-tor ofzo?? Dat is toch zoiets als LPG in een Lamborghini?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook