Sleutelmaat wartels?
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 30 januari 2012 08:21 PM

Nu ik een brug heb, ben ik maar eens begonnen de kleine lekkages op te sporen waar mijn DSuper5 al jarenlang last van heeft. Enkele wartels op een t-stukje vertrouw ik niet en die wil ik een heel klein tikje aandraaien. Het vreemde is echter dat sleutel 9 te klein is, en nr. 10 te groot. Ra, ra wat is de juiste maat?

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2432
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 30 januari 2012 08:23 PM
  [ # 1 ]

Sleutelwijdte 9 zou toch echt de juiste moeten zijn, tenzij roest of aftermarket van invloed is in deze. Heb je zo’n mooie 6kanten remleidingsleutel?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 januari 2012 08:24 PM
  [ # 2 ]

9 (als je de vuiligheid er af geborsteld hebt).

knuffel

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 30 januari 2012 08:38 PM
  [ # 3 ]

Als de wartels al eens een beetje verkracht zijn, bij voorbeeld door gebruik van een (minder goed passende) steeksleutel, zijn ze nu mogelijk “ovaal”: langs twee vlakken meet je 8.7 mm, op twee andere vlakken 9,3 mm.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 30 januari 2012 08:42 PM
  [ # 4 ]

Dan toch nog maar weer eens 9 proberen. Wat is overigens het voordeel van een speciale remleidingsleutel - en hoe ziet zoiets eruit?

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 30 januari 2012 08:55 PM
  [ # 5 ]

Betere pasvorm en maximaal grip

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 januari 2012 09:10 PM
  [ # 6 ]

En dus minder kans op ronddraaien van je wartel.

Is de investering waard.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 30 januari 2012 09:10 PM
  [ # 7 ]

idd, met een gewone steeksleutel draai je de boel snel rond.
Een remleiding sleutel is echt onmisbaar voor een citro geek Wink

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 30 januari 2012 09:17 PM
  [ # 8 ]

Ik ben al jaren een enthousiaste hobbysleutelaar, maar van een remleidingsleutel had ik nog nimmer gehoord. Ga er morgen direct een halen.
Bedankt voor tip.

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 30 januari 2012 09:24 PM
  [ # 9 ]

Zijn wel dure jongens Wink

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 30 januari 2012 09:31 PM
  [ # 10 ]
SPAM schreef:

Zijn wel dure jongens Wink

Wat bedoel je met duur? 10 euro?
Of de echt hele dure 45 euro?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 30 januari 2012 09:41 PM
  [ # 11 ]

Ik was, volgens mij iets van 21 Euro kwijt, bij Brezan.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 januari 2012 09:42 PM
  [ # 12 ]

Dat zijn niet de duurste dus maar gewoon een gemiddelde prijs voor een goed sleuteltje.

snap-on kost nog 2x zoveel Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 30 januari 2012 09:49 PM
  [ # 13 ]

Waterman schreef:

snap-on kost nog 2x zoveel


Dan krijg je wel levenslange garantie, voor wat dat waard is.

Peter.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 januari 2012 09:51 PM
  [ # 14 ]

Ik werk nu al zo’n 15 jaar met Snap-on en heb één keer een ratel gaar gedraaid. Kreeg gelijk een nieuwe. Verder nog nooit iets kunnen slopen, zelfs niet met een pijp van een meter op een sleuteltje 10. Echt top spul. Kost wat, maar je krijgt ook écht wat.

Voor huis, tuin en keuken gebruik heb ik volle kist Facom en da’s toch minder als je snap-on gewend bent.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 30 januari 2012 10:44 PM
  [ # 15 ]

Omdat jullie zo zeker zijn van de nr.9 sleutel voor de wartel heb ik de eerste halve mm van de steeksleutelbek heel iets afgeschuind. Vervolgens de sleutel op de wartel gezet en deze zachtjes erop getikt. En zie - ze past er strak omheen. Jullie hadden dus gelijk very good

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook