oliekoeler lekkage XM 2.5TD
Woutvdlaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 27-07-2011

Gepost: 02 februari 2012 01:35 PM

Beste mensen,
Ik ben sinds enige tijd bezitter van een fraaie XM 2.5TD. uit 1998 Nu heb ik iets wat ik nergens op de forums tegenkom.
Mijn 2.5TD lekt Olie en niet zo’n beetje ook en voornamelijk als hij koud is stroomt het er onderuit.
Na inspectie, gaat moeizaam bij het volgebouwde motorcompartiment, lijkt het onder de oliekoeler uit te komen.

Hij doet dit dus eigenlijk alleen bij kou, en nu is het heel koud en lekt dus heel veel.
Vraagjes;
Wie heeft dit vaker gehad of gehoord.
Zit er een oliedrukventiel in of onder de oliekoeler
Zou door de kou de druk te hoog worden en door een drukventiel eruit worden geperst.?

Zoja , hoe is dit op te lossen , is dit te vervangen of hele nieuwe oliekoeler.?? ander olie?
rara, wie weet raad.
groetjes Wout

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 februari 2012 07:25 PM
  [ # 1 ]

Oliekoeler vervangen zo snel als je dat lukt.

Dit soort problemen wordt nooit “vanzelf” beter, alleen slechter.
Mocht je er zo gauw geen vinden dan kan je hem met dit koude weer een tijdje overbruggen, dus de in- en de uitlaat aan elkaar beunen.
Mocht je olie te warm worden dan zie je dat aan je oliedruk-alarm.
Als je gematigd rijdt zou het zo maar kunnen dat je dat niet zult beleven.

Met een sleurhut door de zomerse Alpen misschien wel en ook in lange files in 30 graden +.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 februari 2012 07:36 PM
  [ # 2 ]

Even op service.citroen gekeken. Zit die koeler voor op het blok met daarop het oliefilter?

Zo ja, dan zou je er waarschijnlijk zijn met een paar O-ringen. De onderste O-ring heeft onderdeel nummer 1104 19, de maat is DIAM 62,3X71,8-4,75. Brezan zal hem ook wel hebben.
De bovenste krijg je bij een nieuw oliefilter.

De 2,5 heeft zoveel problemen dat er genoeg koelers op de sloop zullen zijn te krijgen.
Het vervangen van de onderste O-ring ziet er uit als kinderspel.
Maar ja, als er veel rotzooi omheen zit kan dat uiteraard tegenvallen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 04 februari 2012 11:25 AM
  [ # 3 ]

Het zou mij niet verbazen als het spul dichtgevroren zit nu omdat er teveel vocht / sludge in je olie zit en daarom de zwakste plek opzoekt. Neemt niet weg dat je dus een zwakke plek in je systeem hebt. Ik had een keer een braampje op het pasvlak waardoor het rubber niet goed aansloot

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Woutvdlaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 27-07-2011

Gepost: 05 februari 2012 10:25 PM
  [ # 4 ]
JanSr schreef:

Even op service.citroen gekeken. Zit die koeler voor op het blok met daarop het oliefilter?

Zo ja, dan zou je er waarschijnlijk zijn met een paar O-ringen. De onderste O-ring heeft onderdeel nummer 1104 19, de maat is DIAM 62,3X71,8-4,75. Brezan zal hem ook wel hebben.
De bovenste krijg je bij een nieuw oliefilter.

De 2,5 heeft zoveel problemen dat er genoeg koelers op de sloop zullen zijn te krijgen.
Het vervangen van de onderste O-ring ziet er uit als kinderspel.
Maar ja, als er veel rotzooi omheen zit kan dat uiteraard tegenvallen.

Ja de koeler zit voor op het blok met het filter bovenop. Het huis waar de filter opzit is van lichtmetaal, dat huis zit weer op de steun gemonteerd op het blok. De olie lekt inderdaad tussen dat huis en die steun naar buiten en heel veel, na 5 minuten stopt het weer, als de olie dus warm is. nu drupte er al wat langer olie uit die hoek, dus het kan inderdaad zijn dat er iet los zit , of o-ring of vocht?

Als je het koelerhuis van de steun los kan schroeven ga ik dat met die O ringen eens proberen.
Matthijs opperde al iets over vocht/sludge in de leidingen ben benieuwd of ik zoiets vind. Ik ga de boel er morgen toch afhalen dan maar kijken wat er loos is. ik zag op de gratis diensten van Service.citroen een mooi exploded view van het geheel, dus dat moet lukken.  thanks voor de tips

Ja en er zullen er best genoeg op de sloop liggen, ik krijg nog wel wat werk. maar we zien wel

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 februari 2012 11:27 PM
  [ # 5 ]
JanSr schreef:

De onderste O-ring heeft onderdeel nummer 1104 19, de maat is DIAM 62,3X71,8-4,75. Brezan zal hem ook wel hebben.

Gewoon bij de dealer kopen, dit kost niet zoveel en het is een speciale maat.
Een O-ring van de Brezan of uit zo een doosje met standaard O-ringen, is prima als noodoplossing, maar niet permanent op dit soort plekken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook