10 van de 17
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
De Oranje GS break staat op de markt
Paul Oud
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 329
Geregistreerd: 27-10-2008

- GS/GSA GS Pallas
Gepost: 09 augustus 2013 10:15 PM
  [ # 136 ]

AC329 Orange Tenere

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 augustus 2013 10:28 PM
  [ # 137 ]
waterman schreef:

Nogmaals, er zit GEEN lager in het vliegwiel, maar een busje. Een busje van een soort messing. Geen kogellager dus. Geluid weg bij het intrappen? Eerste verdachte blijft het druklager.

Lijkt mij ook logisch, dat prise-as busje werkt juist als je de koppeling intrapt, dan kan de prise-as een ander toerental hebben dan het vliegwiel.
Als het druklager een beetje aanloopt tegen het diafragma van de drukgroep kan dit een soort snerpend geluid geven.
@ Waterman: dit kan toch niet echt kwaad?, lager zal iets sneller slijten misschien?
@ Midfriesland: was dat gekreun als je de koppeling intrapte of juist niet?

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 09 augustus 2013 11:26 PM
  [ # 138 ]

Als het geluid zich voordoet bij het laten opkomen van het koppelingspedaal is het prise-aslager in het vliegwiel (is een bronzen busje) de eerste verdachte.
Bij een koppelingswissel is het handig deze, en de bijbehorende keerring, te vernieuwen.
Voor montage deze bronzen bus een dag “in de week” leggen in versnellingsbakolie.
Voor de broodnodige smering.

Een andere mogelijkheid is de bestaande bus te smeren met een likje vet.
Vernieuw wel de keerring en lijm deze vast in het vliegwiel. Dit om te voorkomen dat je deze met de montage weer loswrikt, of dat ie er, door een teveel aan vet, weer uitgeperst wordt. Al met al een secuur karweitje.
Het keerringetje is dezelfde als voor een eend.

Doet het geluid zich voor bij het intrappen van het pedaal, dan is het druklager verdacht.

Met het eerstgenoemde euvel kan heel erg lang worden doorgereden, het is echter een zeer irritant geluid, dat op den duur steeds heftiger wordt.

Binnenste stuurkogels zijn zeer waarschijnlijk wel in het clubmagazijn voorhanden. Je bent toch lid???

Weet je trouwens zeker dat er speling op de kogels zit, een hoogteslag op de tandheugel komt ook vaak voor, en kan minder kwaad.
(Is zelfs toegestaan bij de APK)

Vervangen van de kogels is geen moeilijke klus, maar voor het mooi moet de auto daarna worden uitgelijnd.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 augustus 2013 12:07 AM
  [ # 139 ]
Paul Oud schreef:

Het geluid is aanwezig als het pedaal niet wordt belast. Als je het pedaal iets intrapt is het meteen weg. Ik ben al aan het stellen geweest, losser en strakker, het haalt niets uit.

Daarom denk ik dat het lager iets aanloopt, het is ook nog eens een bijna nieuw lager (6K), dus slijtage lijkt me sterk…

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 augustus 2013 01:57 AM
  [ # 140 ]
H@ns schreef:
Paul Oud schreef:

Het geluid is aanwezig als het pedaal niet wordt belast. Als je het pedaal iets intrapt is het meteen weg. Ik ben al aan het stellen geweest, losser en strakker, het haalt niets uit.

Daarom denk ik dat het lager iets aanloopt, het is ook nog eens een bijna nieuw lager (6K), dus slijtage lijkt me sterk…

Het druklager is 6K dat hoort hij ook niet (ingetrapte koppeling).
Hij hoort het center lager van de priseas.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Paul Oud
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 329
Geregistreerd: 27-10-2008

- GS/GSA GS Pallas
Gepost: 10 augustus 2013 11:39 AM
  [ # 141 ]

Het blijft dus een vraagteken, goed begrepen zit het als volgt:
Bij intrappen is het druklager de verdachte en bij opkomen het prise-aslager, zoals DvdMei beschrijft.
Het probleem bij mij doet zich voor als het pedaal niet wordt aangeraakt, dus in z’n vrij of in de versnelling. Als je dus wegrijdt en de koppeling los hebt gelaten is er meteen het fluiten. Leg je je voet iets op het pedaal is het geluid weg… Ook als de motor wat hoog in de toeren zit is het geluid verdwenen, als je vaart mindert komt het fluiten weer terug totdat je de koppeling weer iets aanraakt.

Het klinkt misschien vrij ingewikkeld.
Is er een van jullie die verstand van zaken heeft, en in de buurt van Apeldoorn woont…. ik zou het waarderen als iemand wil luisteren die echt weet wat het probleem is voor ik zomaar de motor er weer uit haal, al kan ik dat nu bijna met blinddoek.

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 10 augustus 2013 07:06 PM
  [ # 142 ]

Volgens mij is de diagnose van Dirk van der Mei helemaal correct, ik heb hetzelfde euvel ook wel eens meegemaakt. De prise-as heeft wat ruimte om zijdelings te bewegen als het koppelingspedaal niet is ingedrukt. Dat kun je ook voelen aan de priseas als je de motor eruit hebt. Maar het geluid is meer schurend dan fluitend, en inderdaad erg irritant. Kwaad kan het echter niet. Ik wil best wel eens luisteren, maar ik woon niet om de hoek, maar in Nijmegen. Wellicht wonen andere GS kenners meer in de buurt.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9864
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 augustus 2013 07:52 PM
  [ # 143 ]

Het klinkt voor mij gewoon als een druklager… Als dat niet belast wordt en het een beetje speling heeft ontstaat dat geluid. Onder belasting is het dan weer weg.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 10 augustus 2013 08:24 PM
  [ # 144 ]

Een echt kenner zit in Epe…...Peter Bonhof.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 augustus 2013 09:56 PM
  [ # 145 ]

Heeft de koppeling voldoende vrije slag?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Paul Oud
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 329
Geregistreerd: 27-10-2008

- GS/GSA GS Pallas
Gepost: 11 augustus 2013 12:14 AM
  [ # 146 ]

H@ans en Jantje1948 hebben het juist gehad. Heb het pedaal meer vrije slag gegeven en het fluiten is weg. Wel vreemd, want ik heb het pedaal al eerder meer slag gegeven.
Wel is het aangrijppunt van de koppeling dan erg dicht op de vloer, zal wel weer wennen zijn.
Nu de uitlaat en de kogels nog.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 11 augustus 2013 10:26 AM
  [ # 147 ]

Mooi dat het is opgelost.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 augustus 2013 12:55 PM
  [ # 148 ]

Juist. Druklager mag niet aanliggen. Dan gaat het stuk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Paul Oud
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 329
Geregistreerd: 27-10-2008

- GS/GSA GS Pallas
Gepost: 16 augustus 2013 10:58 PM
  [ # 149 ]

Nog maar een keer de koppeling bijgesteld.
Ook de binnenste stuurkogels vervangen, hadden erg veel speling.
De wagenhoogte netjes afgesteld, dat moest altijd nog, dat merk je zeker in het veren. Een heel verschil!!
Ook de achterdemper en tussenpijp zijn vervangen, nu komen de uitlaatgassen niet meer naar binnen via de achterklep.

Dus, klaar voor vakantie.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9864
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 augustus 2013 11:15 PM
  [ # 150 ]

Staat die achterklep open dan?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
10 van de 17
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook