1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
De redactie vraagt om interactie
Gepost: 16 februari 2012 11:35 AM

Een jaar haantje de voorste, de voorpagina viert feest

Vandaag is het precies een jaar geleden dat wij, de nieuwe lichting, de voorpagina kwamen vullen. Een nieuwe redactie, een nieuwe opzet, een nieuw elan. In dat jaar hebben we veel gedaan, veel geleerd en veel plezier gehad aan het bijhouden van jullie voorpagina. ‘Jullie’ voorpagina, of is het de ‘onze’? Vandaag kiezen we ervoor om ons eerste jubileum in te laten vullen door een echte tekstschrijver/vertaler. Het woord is aan Gies Aalberts.

Toptrio van Citroën Forum
Jullie staan er niet bij stil, en dat hoeft ook niet per se, maar zullen we een jaar na dato eens het voetlicht laten schijnen over het trio redacteuren dat verantwoordelijk is voor de kopij van het Citroën Forum? Wie zijn dat, die drie mannen die ziel en zaligheid leggen in hun redactiewerk?

Mama, papa, Citroën
André heeft het zo gewild, elk derde woord van een kind zou ‘Citroën’ moeten zijn. Waarom Citroën? RensKorevaar (43), Management Consultant, woont in Luxemburg en maakt dus heel wat kilometers: ‘Ik ben Nederlander maar wil niet meer in Nederland wonen. Dan moet je wel wat kilometers maken. Dan kun je onder de indruk zijn van de kwaliteit van je Audi, maar ik sta die graag aan een collega af om zelf Citroën te kunnen gaan rijden.’ Marc Zaan (41), maatschappelijk werker uit Overslag (‘Dorpje met tweehonderd inwoners in Zeeuws-Vlaanderen’) kiest voor Citroën omdat ‘Het merk net zo eigenwijs is als ikzelf, liever moeilijk dan makkelijk.’ Patrick Hogervorst (46), Bedrijfseconoom uit Anna Paulowna: ‘Ik vind Citroën bijzonder omdat het een merk is met een markante historie waarin men met baanbrekende modellen en bijzondere technische ontwikkelingen aan de weg heeft getimmerd. Na een aantal magere jaren qua modellenpolitiek, zie je dat Citroën met de DS-lijn weer een eigen weg heeft gekozen.’

And the Winner is?
Die eigen weg blijkt misschien ook wel uit de samenwerking die Citroën Nederland heeft gekozen met het tv-programma And the Winner is. Maar hebben de heren ook voorkeur voor een model? Patrick: ‘Flauw wellicht, maar op één been kan ik niet leven. Het zijn er dus diverse: GS, CX, Ami, 2CV springen er wel bovenuit. Ik heb een voorliefde voor de auto’s uit de jaren zeventig en tachtig. Ik rijd dagelijks in een BX uit ‘86. In de mooie tijd van het jaar rijd ik ook rond in een Ami Super uit 1973.’ Marc: ‘Mijn favoriete model? Ondanks mijn grote liefde voor de CX toch de Traction Avant.’ Rens vindt Citroën bijzonder vanwege de verbazing die hij voelde toen hij drie was en voor het eerst bewust een DS zag opstijgen: die verbazing, die is nooit verdwenen. Mijn favoriet? Alle grote Citroëns tussen C6 en C6, dus TA, DS, SM, CX en XM.’

Fijn dat er een forum is
‘Ik zet me in voor het forum omdat ik alle liefhebbers een warm hart toe draag,’ vertelt Marc. ‘Omdat ik geïntrigeerd ben door de vele interacties die zo’n groot medium met zich mee brengt.’ Ook Patrick roemt de interactie: ‘Het forum heeft inmiddels bewezen dat het veel vragen van allerlei aard op een snelle en goede wijze kan beantwoorden en dat het gelijkgestemden op een leuke wijze bij elkaar kan brengen. Kijk maar naar de meetings die georganiseerd worden. Ik vind het leuk om een extra bijdrage te leveren in de vorm van het verwerken van nieuws en nieuwsfeiten van ons merk en die aan het forumpubliek voor te schotelen. Verder is het een mooie kans om nieuwe modellen te testen, daar zelf een verhaal van te maken en de foto’s bij te leveren.’ Rens voegt daar nog de organisatie van evenementen aan toe: ‘Het is een verzamelplaats voor heel uiteenlopende mensen met hun voorliefdes voor heel uiteenlopende Citroëns, en dat is juist voor iemand die belangstelling heeft voor meerdere modellen de ideale plek om kennis en ervaring uit te wisselen en met elkaar leuke evenementen te organiseren.’

Mens en machine
De redacteuren hebben niet alleen belangstelling voor de techniek, maar zijn ook geïnteresseerd in de mens achter de machine. Hoe staan de heren in het leven? RensKorevaar: ‘Niet meer geloven en toch diep geraakt worden door Bachs Bist Du bei mir, wat vervolgens niet eens van Bach blijkt te zijn. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat de belangrijkste dingen in het leven gevoelskwesties zijn, propageer ik in mijn werk een analytische en methodische aanpak. Ik ben iemand die meer geïnteresseerd is in verscheidenheid dan in gelijkheid, die probeert geen etiketten op anderen te plakken en zeker geen etiket opgeplakt wil krijgen.’

Sociaal dier
‘Ik leef in de spagaat tussen vastigheid en creatieve eigenwijsheid, zegt Marc. ‘Onder een brokkelige korst van verlegenheid ben ik een sociaal dier dat niet graag iets mist. Nooit te beroerd om een hand toe te steken. Ontzettend slecht in “nee” zeggen. De Forum-redactie bestaat uit mensen die midden in het leven staan, blijkt ook uit de woorden van Patrick: ‘Ik ben trots op mijn gezin, laat ik daarmee beginnen. Verder sta ik behoorlijk positief in het leven. We proberen lekker te genieten van het leven, gaan graag op vakantie. Sport is een andere grote hobby. Ik doe aan zwemmen en fitness en in de weekenden ben ik op pad met mijn kinderen die handballen. Ik ben ook handbalscheidsrechter. Je kunt zeggen dat ik behoorlijk Citrofiel ben, maar echt extreem is het nu ook weer niet. Ouwehoeren op meetings is inmiddels wel een hobby geworden. Ik ben geen sleutelaar, misschien ook wel goed om even te vermelden, al weet ik wel redelijk wat van de techniek af.’ Techniek, het zal op het forum regelmatig onderwerp van gesprek zijn, maar er is méér wat de redactie betreft: Rens: ‘Mijn gebrek aan technische kennis staat het plezier in het rijden met oude en nieuwe auto’s echt niet in de weg!’

interview: Gies Aalberts, redactie: Marc Zaan

terug naar de voorpagina

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5894
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 16 februari 2012 02:54 PM
  [ # 1 ]

Hé, wat een leuk artikel weer. Ook leuk om eindelijk de personen achter de namen eens wat beter te leren kennen. Very Happy

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 februari 2012 02:55 PM
  [ # 2 ]

Vreemde vogels, die redacteuren! Laughing

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 16 februari 2012 03:04 PM
  [ # 3 ]

Past goed op een forum met vreemde eenden Laughing

Het mag met zo’n jubileum wel weer eens gezegd worden dat het voorpagina-werk een geweldige aanvulling is op een geweldig forum! very good

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 16 februari 2012 08:21 PM
  [ # 4 ]

Leuk verhaal! En hulde aan de drie heren die de voorpagina elke keer weer zo interessant maken! very good

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Henk Bats
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-12-2005

- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
Gepost: 16 februari 2012 08:26 PM
  [ # 5 ]

Om te beginnen de voorpagina is een echte verbetering daarom ook hulde aan de redacteuren voor het voortreffelijk werk.

Ik was een vrij onregelmatige bezoeker van dit forum, de reden was dat ik als lid van de Citroën AXClub bijna op dat forum woonde.

Maar als echte Citrofiel, mijn eerste 2CV kocht ik in 1965, wordt er zeer binnenkort een CX 25 RI uit ‘85 aangeschaft en ik zal dan veel vaker hier mijn licht gaan opsteken.

Groetjes, Henk

Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 17 februari 2012 09:32 AM
  [ # 6 ]

Dank allen voor de prettige reacties.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 17 februari 2012 11:30 AM
  [ # 7 ]

Ik vind het bijzonder kunstig hoe die gasten toch elke keer weer wat moois uit hun mouw (eh pen) schudden very good

 

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 17 februari 2012 11:52 AM
  [ # 8 ]

Je zou de voorpagina kunnen beschouwen als het toefje slagroom op de taart tongue rolleye.

Ze zijn zonder uitzondering lezenswaardig. Maar voor mij waren de beschrijvingen van bijzondere voertuigen met wat achtergronden van hun eigenaar, toch wel hoogtepunten.

Adri

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 februari 2012 03:02 PM
  [ # 9 ]

Kan alles alleen maar beamen, super, houden zo! Smile

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 april 2012 02:41 AM
  [ # 10 ]

van de voorpagina

Wat doet de redactie voor jou? Wat doe jij voor de redactie?

Onlangs kwam een professionele autojournalist op de voorpagina vertellen uit wie de redactie bestaat, maar wat wil de redactie nu eigenlijk voor het forum betekenen en waar haalt zij haar informatie vandaan? De redactie wil zeker geen monopolie op de voorpagina. De redactie is op zoek naar jouw schrijfstijl, naar jouw invalshoek, naar jouw bijdragen over evenementen en belevenissen. De redactie is op zoek naar gastschrijvers.

Wat doet de redactie?
In februari verzorgde de vertaler, autojournalist en ‘Le Citron Pressé’-organisator Gies Aalberts een voorpagina-artikel over het redactieteam. Sindsdien is bekend wie er deel uitmaken van de redactie, maar wat doet de redactie nu eigenlijk? We ontvangen persberichten van Citroën Nederland, Citroën Belux en Citroën Frankrijk. Die persberichten plaatsen we bijna altijd. Het meest recente was dat over het studiemodel Numéro 9: groot nieuws dat we geen seconde hebben laten wachten voor het aan je door te geven. Daarnaast brengen we berichten over wat er zoal leeft in de Citroën-gemeenschap, vooral op het Nederlandstalige gebied. Dat kunnen forumspecifieke mededelingen zijn, zoals die over de forumstand op CitroMobile, dat kunnen aankondigingen zijn van evenementen of verslagen daarvan, maar het kan ook om persoonlijke belevenissen gaan. Met die persoonlijke belevenissen proberen we je niet alleen te informeren, maar je via de links onderaan de artikelen ook eens andere subfora te laten ontdekken dan alleen dat voor jouw favoriete model. Af en toe kunnen we ook een actueel model testen en het zal geen verrassing zijn dat we dit met veel plezier doen! De laatste test betrof de DS5 Hybrid4, een auto met een mooie koets en een ruim en aansprekend vliegtuiginterieur, maar onze tester graddus vroeg zich vooral af wat nu uiteindelijk het rendement is van al die mooie hybridetechniek. Daar komen we binnenkort nog uitgebreider op terug.

Word gastschrijver!
Zo, nu weten we niet alleen uit wie de redactie bestaat, maar ook wat zij doet. Hoe doet zij dat? Dat de redactie van een internetforum zich bedient van computers en internetverbindingen moge duidelijk zijn. Verder gebruikt zij een beetje gezond verstand in combinatie met een beetje verbeelding en vooral tijd, veel tijd. En daar komen we soms in de knel. Nu het voorjaar is, zijn er zelfs zoveel beurzen en clubevenementen, dat we ze onmogelijk allemaal kunnen bezoeken. Dat hoeft ook niet: onlangs heeft de 20.000e gebruiker zich ingeschreven bij Citroën-Forum.nl en binnen deze grote gemeenschap zijn vast vele mensen die weleens een wat dieper gaande bijdrage willen schrijven. De bijdragen in de forumtopics zijn niet altijd even uitgebreid. Als er een evenement is of een ander onderwerp waarover je wel een kantje A4 zou kunnen volschrijven, neem dan gerust contact op met de redactie via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), zodat we kunnen overleggen over jouw artikel. Kortom: word gastschrijver!

wordt vervolgd

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 april 2012 02:42 AM
  [ # 11 ]

vervolg

Diversiteit waar iedereen mee wint
Duidelijke voordelen van het werken met gastschrijvers zijn dat we samen meer onderwerpen en een groter geografisch gebied kunnen bestrijken. Een ander voordeel is de diversiteit in stijl en in invalshoeken die zo ontstaat; dat houdt de voorpagina interessant. Een van onze eerste gastschrijvers was PBuijsman met een verslag van een SM-meeting in Italië. Dat deed Piet via SMS’jes die de redactie vervolgens tot een artikel kon verwerken. Ook moderator robb had slechts tijd om wat snelle aantekeningen van de Autosalon van Brussel te mailen. La Léo daarentegen vertelde in geuren en kleuren over de CX-lounge in het Autotron en kunstenvliegwerk deed dat op weer een heel andere manier over Interclassics/Topmobiel. Wanneer VISA GTI 115 op dreef raakt en enthousiast begint te vertellen over de belevenissen met zijn Visa, dan moeten we zelfs weleens wat inkorten. Je ziet: niet iedere gastschrijver hoeft op dezelfde manier te werk te gaan, integendeel! Via het gastschrijverschap wint de redactie tijd, de gastschrijvers krijgen de mogelijkheid om eens iets meer te vertellen en het hele forum wordt er interessanter van. Voor foto’s geldt hetzelfde. Sommige gastschrijvers, zoals de eerder genoemde robb, maar ook CitroenAZU en XBXG, staan om hun goede foto’s bekend. Mochten de kiekjes van het evenement dat jij wilt verslaan niet zo goed gelukt zijn, dan zijn er nog meer forummers die aanspraak kunnen maken op de officieuze titel “forumfotograaf” aan wie we om een foto kunnen vragen. Mochten ook zij niets hebben wat bij het thema past, dan is er altijd nog het persarchief van Citroën. Opnieuw: meld je bij .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), word gastschrijver!

tekst: RensKorevaar, foto “lente bij de redactie”: hogervp

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 13 december 2012 12:39 AM
  [ # 12 ]

van de voorpagina

Redacteur demuywo stelt zich voor

Het forum zoals wij het allemaal kennen bestaat niet alleen uit ‘leden’. Om het draaiende te houden en regelmatig de laatste nieuwtjes te kunnen aanbieden, zitten dagelijks liefhebbers achter hun pc. Zo ook de redactie van het citroen-forum, die continu op zoek is naar artikelen, scoops en leuke verhalen voor de voorpagina. Sinds kort maak ik zelf deel uit van de bewuste redactie, of zoals Citroën het zou noemen: l’usine des cervaux.

Als nieuw lid van de redactie van het forum, kan het geen kwaad me even voor te stellen. Ik ben dus Wouter en mijn forumnaam is ‘demuywo’, waarvan de laatste 2 letters dus inderdaad van Wouter komen en de rest, dat kan je misschien al raden.

Mijn verwondering voor Het Merk is bij mij nogal laat gekomen, namelijk rond mijn achttiende. Op weg naar school passeerde ik telkens aan een lapje verwilderde bouwgrond, waar 3 Godinnen niet meer uit hun schoonheidsslaapje kwamen. Maar een DS was voor mij toen nog veel te duur en mijn persoonlijke voorkeur ging uit naar een XM V6, toen voor weinig te koop. Het is echter onder lichte dwang van mijn vader, die me na het behalen van mijn rijbewijs eens in ‘onze’ CX liet rijden (ik vond dat persoonlijk maar een ‘oude bak’) toen bij mij het licht ging branden! Wow, dit was hem, een CX, dit moest ik ook hebben! En na een proefrit met een GTi automaat midden in de drukke Antwerpse spits was ik helemaal verknocht aan de benzineslurpende automatisch schakelende CX’en. En ja, ondertussen heb ik ook geld genoeg gevonden voor een DS, voorlopig toch nog…

Inderdaad, Antwerpen, ik ben dus een Belg, niet woonachtig in Antwerpen, maar wel in het prachtige West Vlaanderen, waar je nog gratis naar koeien kan kijken of straten vol modder vind in bepaalde periodes van het jaar. Het is er heerlijk wonen en genieten, samen met mijn 3 dochtertjes en een huis dat nooit af is. Om dat alles te betalen (…) ben ik werkzaam in de rioleringen en wegenbouw, waar gelukkig nog altijd heel veel werk is.

Nadat ik een paar keer een artikel geschreven had, en dat tot mijn eigen verbazing ook nog op de voorpagina kwam, werd ik gevraagd of ik geen deel wou uitmaken van de redactie van het Citroën-forum. Blij verrast als ik was, heb ik toegezegd, na er een nachtje over te slapen. Ook wel wetende dat er dan enig engagement van je verwacht wordt, maar we doen ons best.
Hierbij wil ik ook graag andere forumleden motiveren om eens een stukje te schrijven, mee te denken over wat we als forum nog meer kunnen doen voor elkaar. Je moet niet twijfelen of er spellingsfouten in je tekst staan, zinnen die misschien niet helemaal kloppen, schrijf gewoon wat JIJ meegemaakt hebt, wat JIJ gezien hebt, hoe JIJ zonder werkende ruitenwisser toch met je nieuwe aankoop in de gietende regen heelhuids thuiskwam en deel het met de rest van het forum! En wie weet kan onze redactie zo nog uitgebreid worden. Je hoeft ook helemaal geen deel uit te maken van de redactie, ook als ‘gastschrijver’ ben je zeer welkom!

Zo, nu heb ik wel weer genoeg geschreven, en nu is het aan jullie ! We zijn er zeker van dat we nog aangenaam verrast zullen worden door jullie verhalen.

tekst en foto: demuywo

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 13 december 2012 12:59 AM
  [ # 13 ]

Jazeker, welkom nieuw redactielid.

De volgende komt uit Duitsland? Smile

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 13 december 2012 09:35 AM
  [ # 14 ]

Leuke en/of informatieve bijdragen voor de voorpagina blijven welkom, uit alle windstreken! Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 juli 2013 10:38 PM
  [ # 15 ]

van de voorpagina

Gezinsuitbreiding

De redactie van de voorpagina viert een heuglijk feit: er is ‘gezinsuitbreiding’. En aangezien het voor nieuwe redactieleden wel ongeveer traditie is om iets aan introducties te doen, zal ik mezelf hier eerst eens voorstellen. Penny Lane, aangenaam. Maar zeg maar Derk. Ik kom dus de redactie versterken. En gezien mijn standplaats op de linkeroever van de Eems zal ik me meteen maar opwerpen als aanspreekpunt voor het Noorden. Laat ’t me gerust weten als je iets te melden hebt!

Maar hoe komt iemand in de redactie van de welbekende Citroën Forum voorpagina terecht? Daarvoor moeten we eerst maar eens een kleine dertig jaar terug in de tijd, naar het begin van een gekte die zich nu op deze plek tentoon kan spreiden. Te beginnen met een Citroën DS.

Of nou ja: een miniatuur-DS, want wat moet je als driejarige met een echte DS? In dat jaar werd mijn zus geboren, en om te helpen het eerste jong af te leiden werd er een nieuw speelgoedautootje aangerukt: een hemelsblauwe Citroën DS uit de reeks van SIKU. Deel van een miniaturengekte die toen al uit de hand was gelopen, en voor zover na te gaan de vonk die een levenslange interesse in het merk Citroën ontstak. In ieder geval zat ik vanaf dat moment aan de ramen gekleefd als er een Citroën DS voorbijreed…

In die tijd werd het gezin in bestelwagens vervoerd. De eerste kwam in 1983, een Hanomag F25, en na de Bedford CF250 die de Hanomag opvolgde was ik al aardig gewend geraakt aan weinig of geen comfort tijdens autoritten. Tot het verjaardagsfeestje van een buurjongen, waarbij ik in een Citroën BX type 1 werd ingedeeld. Dat was in 1985 of ’86, en voor kleine jochies was zo’n BX met dat eerste dashboard toch nog net een ruimteschip. Maar wat vooral indruk maakte was het veercomfort (ik moest mijn eerste rit in een DS nog maken…) – wat een wereld van verschil met zo’n Engelse bestelwagen! Die BX was voor ’t kleine Derkje indrukwekkend genoeg om na al die tijd nog te weten dat-ie Rouge Opéra was… Toen al was ‘t eigenlijk wel duidelijk dat ik zelf ooit een Citroën zou rijden.

Dat heeft daarna dan weer nog 20 jaar geduurd. De interesse was er, maar het bleef nog decennia lang een latente interesse. Totdat mijn vader voor de grap een ‘71er DSuper aanschafte met het doel ‘m te restaureren (inmiddels is die wagen tot sloper gebombardeerd). Vanaf dat moment ging het langzaamaan mis. Ik werd lid van het forum. M’n vriendin kocht een BX. Ik kocht zelf een BX Break. Er kwam een DS23 Pallas – of nou ja, een vrijwel leeggehaald chassis + techniek. Er kwam een Citroën Xantia. Dubbele chevrons waren ineens overal. Behalve op m’n Ford Capri. Maar als je niet geregeld een eind met een bladverenbak rijdt ga je zo wennen aan veerbollencomfort, dus zelfs die auto staat in dienst van de Citroën-beleving…

Dat is dan een interesse die je alleen maar op een forum zoals dit met anderen hoeft te delen. Op een gegeven moment raak je dan blijkbaar bijna vanzelf verzeild in het redactiekantoor van de voorpagina. Daar ben ik nu dan vanwege mijn standplaats meteen gespecialiseerd in Nieuws uit het Noorden – dus dames & heren medeforummers uit die windstreek, gebruik de links in m’n onderschrift en laat van je horen (lezen)!

Goed. Nou nog een plek vinden voor m’n Remington Noiseless…

tekst en foto: Penny Lane

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook