Bandenspanning vs slijtage
Arian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 10-01-2011

Gepost: 24 februari 2012 11:49 AM

Ik rijd op de standaard 16” Energy Savers en heb mijn bandenspanning rondom op 2.6 bar.
Redelijk hard dus, maar ik heb er geen last van, qua comfort.
Ik weet niet precies wat Citroen adviseert, ik dacht rond de 2.4?
Ik kwam er echter bij m’n beurt achter dat ze aan de harde kant zijn. We hebben nl. even gecontroleerd hoeveel profiel er -na 20k- nog op zat:
Achter: bij beide ong. 6 mm
Voor: bij beide tussen 5.5 en 5.7 mm.
Maar nu komt ‘t: bij de voorbanden was de band in het midden iets harder gesleten, niet veel, 0,2 à 0,3 mm, maar toch een teken dat ze iets te hard zijn.
En procentueel, als je beschouwt dat een nieuwe band ongeveer 7 mm heeft, is ‘t wel weer significant.
Iemand dezelfde ervaringen? Rijden jullie met nog hogere druk?
Die tienden van mm meet je natuurlijk alleen met zo’n speciaal metertje trouwens

Profiel  
 
Kevin3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-10-2011

Gepost: 24 februari 2012 12:10 PM
  [ # 1 ]

Ik heb dan wel 17” maar die zet ik meestal nog wat hoger 2.7 a 2.8. Kan dus dan inderdaad dat het midden wat harder gaat slijten. Maar moet zeggen dat ik met mijn vorige auto ipv 2.3 bar op 2.7 bar ruim 70.000km had gereden en er nog +/- 2,5mm profiel op zat en dat ze netjes over het hele loopvlak (optisch) gelijk waren. Ik zou me er dus niet zo druk om maken om een paar tienden hoger te zitten dan opgegeven.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 24 februari 2012 03:11 PM
  [ # 2 ]

Ik zou me inderdaad ook niet te druk maken over het verschil. Bedenk alleen al dat tijdens een rit de bandenspanning als gevolg van wrijving verandert en dat het ‘s ochtensds vroeg een geheel andere temperatuur is dan midden overdag. Gewoon eens in de maand je bandenspanning controleren of zoals ik gedaan heb stikstof erin (niet bij winterbanden doen!!) dan heb je er geen omkijken meer naar (heb ooit een steje gehad dat 3 jaar later nog op de juiste spanning stond).

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook