Eco modus
peter.sluijter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-01-2012

Gepost: 25 februari 2012 07:31 PM

In 2008 is er al veel geschreven over de Eco modus.Ik heb mijn C4Pklein van mei 2008 sinds een maand, en bevalt me verder buitengewoon, maar:
Volgens het boekje moet het 30 minuten duren voor de Eco modus aanspringt. Prima, zeker vanwege mijn caravan met koelkast.
Maar radio die na 3 minuten stopt en dan weer moeten starten om de alleen radio aan te krijgen is wel erg snel. En irritant en niet echt verantwoord noch duurzaam. Accu is doorgemeten en Oke. Waarom is die Eco modus toch zo kort als alleen de radio aan staat.

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 26 februari 2012 12:18 PM
  [ # 1 ]

Dat euvel is bekend. Ook ik had dat. Maar enkele weken geleden is mijn accu vervangen en sindsdien duurt het een half uur (en soms zelfs nog langer) eer hij in eco-modus springt.
Heb dit voorgelegd bij de garage maar die wisten ook niet hoe dat kon. Er was geen software-update oid gedaan.

Ben er overigens wel blij mee.  Smile

Profiel  
 
jeroenba
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 03-11-2013

Gepost: 20 juni 2014 11:59 AM
  [ # 2 ]

Ik heb een Grand C4 Picasso en had het probleem van Eco Modus ook: ook na lange ritten raakte de auto al na enkele minuten in de Eco Modus. Dit heb ik gemeld tijdens de garantie periode en: is opgelost! Het schijnt afhankelijk van het bouwjaar te zijn of het opgelost kan worden; mijn auto is van 2008 en heeft een EB6V schakelrobot. Er is nieuwe software ingeladen. En voor de zekerheid ook de accu vervangen; ookal had een andere Citroen garage gemeten dat die nog goed was. Met die software vervanging (en inleren?) zijn ze zo’n 1,5 uur bezig. Maar het resultaat is fijn! De lampjes binnen blijven veel langer aan en de radio ook als het gezin even moet wachten enzo. Prettig randeffect: nu gaat het knipperlicht voortaan 3 maal na aanraken. Een aanrader.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2014 12:51 PM
  [ # 3 ]

Over de ecomodus: De ecomodus reageert op de accuspanning, en beschermd je auto om opnieuw te kunnen starten.
Waarom: Als je een moderne auto start en je hebt te weinig accuspanning tijdens het starten dan flipt je electronica ( helaas, maar is zo), en krijg je de motor niet aan de gang.
Bij een iets oudere accu daalt de accuspanning relatief snel omdat deze sneller capaciteit verliest, en dan grijpt de ecomodus in, hou “matiger” de accu, des te sneller.
Conclusie: Accu vervangen, ook al lijkt deze nog goed.  Als je een auto hebt van 2008 met de originele accu , die nu 6 jaar oud is, dan is dat logisch.
De tijden dat je met een behoorlijk lege accu een motor aan de gang kon krijgen terwijl de startmotor de motor nauwelijks kon rondkrijgen zijn…...... voorbij!. 

Die ecomodus heeft een hekel aan je koelkast in de caravan, daar helpt alleen een extra accu in de caravan, of een extra grote accu in de auto: Ik denk niet dat je een half uur krijgt uit de ecomodus met aangesloten koelkast ( verbruik van een paar ampere).
Als je ecomodus alleen op de radio al na 3 minuten ingrijpt, dan is je accu niet goed genoeg… hoe hebben “ze” die doorgemeten?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jeroenba
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 03-11-2013

Gepost: 20 juni 2014 01:28 PM
  [ # 4 ]

Als de Eco Modus na een paar minuten (of vaak ook gelijk) al inschakelt dan is er wat aan de hand. Als de accu aan z’n einde zit dan is dat te meten. “Ze” is het Motorhuis in Alphen; ik neem aan dat ze de Citroen procedure aanhouden voor het meten. Ik weet niet wat die inhoudt. Als het nog de eerste accu was (weet ik niet; ik ben niet de eerste eigenaar) dan zat die inderdaad ook wel op z’n levensduur.

Ik heb er veel over gelezen op de fora; het is echt een Citroen probleem. Beschermen is goed (dus mooi systeem op zich) maar het moet wel redelijk zijn = ingesteld staan.
Het oranje lampje ter bescherming in m’n vorige auto (Volvo V70) voldeed ook prima en ging pas na heel lang aan Wink

In ieder geval blij dat ik nu een normaal functionerende auto heb gekregen.
Wie weet heeft een ander iets aan dit bericht: Citroen kan dus nieuwere software inladen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook