2 van de 2
 < Vorige 1 2

Binnenverlichting?
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 11 maart 2012 10:08 PM
  [ # 16 ]

Hallo mensen,

Ik heb nog 2 schroeven van het dashboard losgeschroefd, maar je komt er niet bij zonder veel meer te demonteren. Hengelen dus met een stukje installatie-draad met een haakje op het eind….. beet !

Bij onze auto is het stekkertje spontaan losgekomen, dus even onderzoeken hoe dat nu mogelijk is.
Het contra-stekkertje zit niet héél erg vast op de schakelaar terwijl dit wel in de lengte-richting beweegt bij elke keer dat de portier open en dicht gaat. Bijbuigen van de contra-stekker met een tang gaf hier niet echt verbetering op. Daarom heb ik het originele rubber sokje eraf gehaald en zonder de stekker erop strak omwonden met electro-tape. Deze tape is licht elastisch waardoor je kracht kan zetten met het omwinden.
Ook heb ik het stekkertje opgeruwd door deze fijn te knijpen met een waterpomp-tang, waardoor het ribbel-profiel van de bekken van de tang een beetje in de stekker zitten. Na montage heb ik nu vertrouwen erin dat het niet meer snel los komt.

Als alternatief was ik nog aan het denken aan het toepassen van krimpkous. Dit wordt veel gebruikt bij electro werk om iets te sealen. Je zou de kous erover kunnen schuiven, stekker op contra-stekker, warm stoken en de krimpkous krimpt zodat een goede verbinding zal moeten ontstaan. Ik had dit echter niet liggen.

Groetjes,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118

Gepost: 11 maart 2012 10:29 PM
  [ # 17 ]

Fijn dat het gelukt is.
De elektrische verbinding bij deze schakelaar is niet al te best. Geen uitgekiend ontwerp. Daarom heb ik de gewoonte om de verbindingen te solderen én daarna af te werken met krimpkous. Dan heb je er het langste plezier van.

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1533

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 maart 2012 02:36 PM
  [ # 18 ]

Daar komt het primitieve schakelcontact nog bij; een ‘open’ contact van het koperlipje tegen de alu ‘behuizing’. Alu oxydeert ook nog snel door de aanraking met het koper. Een regelmatige deur beweging houdt het contact wel schoon, als je de DS ook regelmatig gebruikt.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook