Stuurbekrachtiging - raar gevoel in stuurwiel…
atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 02 maart 2012 10:04 PM

Hallo allen,

Sinds gisteren heb ik een apart gevoel aan het stuurwiel in m’n C4 coupe.

Als je het stuur naar links of rechts haalt - echt een kleine stukje - dan lijkt het of er ineens een soort knik/trap in zit, heel moeilijk te beschrijven. Dit gebeurt pas ik rond de 50km p/u en het lijkt wel of de stuur zichzelf dan recht trek, wat wel normaal is, maar het gevoel dat er een soort knik in zit…echt alleen als je een aantal graden links/rechts stuurt zodra je verder stuurt is het gevoel weg en gaat het allemaal normaal

Ik hoop dat iemand weet wat ik bedoel. Heb niet het gevoel dat aan de stuur ophanging ligt o.i.d. , maar wellicht de stuurbekrachtiging?

Enig suggesties of ideeën?

Hoor graag van jullie.

Profiel  
 
atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 03 maart 2012 11:37 PM
  [ # 1 ]

Zelf maar even rond gekeken op fora en wat ik vaak hoorde was dat het probleem op te lossen is door tandbeugel in het stuurhuis strak af te laten stellen. Weet iemand hier meer van?

Banden zijn namelijk al gebalanceerd en uitgelijnd - daar ligt het niet aan. Stuurbekrachtiging olie is op peil en in orde.

Het lichtelijk trillen van het stuur komt ook voor op het moment dat ik rond de 120 km/u rij.

Dus maar afspraak maken bij dealer om te controleren.

Profiel  
 
atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 06 maart 2012 09:12 PM
  [ # 2 ]

C4 is uitgebalanceerd en hiermee is het trillen op hoge snelheid zo goed als weg, beetje trilling is nog aanwezig, maar dit is minimaal.

wat niet opgelost is, is het feit dat het stuur bij het zeer licht naar links of rechts draaien de neiging heeft om met een soort knik terug te schieten…stuur dat recht trekt is normaal, maar die knikjes die je voelt dat is niet het geval…

Morgen rij ik langs de Citroën (importeur) in Amsterdam aan het stadionplein en zal aan hen vragen om gelijk maar naar het stuurhuis te kijken en de moer van het tandheugel iets strakker af te stellen. Dat zou het probleem moeten verhelpen.

is er niemand anders die dit ervaren heeft of wellicht ook heeft??

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 maart 2012 12:37 PM
  [ # 3 ]

ik heb daar bij mij C4 geen last van. Het trillen is bij mij ook opgelost door uitbalanceren, ik moet zeggen dat het geheel trillingsvrij is nu.

Profiel  
 
atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 08 maart 2012 02:55 PM
  [ # 4 ]

Brief gestuurd naar de importeur met de vraag hoe dit het best op te lossen is…trilling van het stuur is voor een groot deel weg na balanceren en uitlijnen, maar bij de lichte draai naar links of rechts bij 35 KM/u is er nog steeds een trapsgewijs terugtrekken van het stuur naar de middenpositie…

Ik vindt het vreemd dat dit allemaal onbekend is bij ze…wacht op antwoord.

Profiel  
 
atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 10 maart 2012 10:24 PM
  [ # 5 ]

Nou, vandaag langs Profile Tyrecenter gereden, voorbanden naar achter en rondom balanceren.

Probleem opgelost.

Valt me behoorlijk tegen van citroen dealer dat men dus blijkbaar niet goed heeft gebalanceerd en uberhaupt niet de banden hebben gecontroleerd of gewisseld…uiteindelijk dus vrij weinig uitgevoerd…

Profiel  
 
Maarten de leek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-11-2014

Gepost: 28 november 2014 01:41 PM
  [ # 6 ]

Heb ik ook last van. Uitbalanceren en uitlijnen kostte alleen maar geld en loste het niet op. Hoorde ergens dat het iets met een stangetje kon zijn, maar wat is voor mij een raadsel. Een garage had het over spoorstang. Of dat realistisch is weet ik niet en zij wisten ook niet zeker of dat oorzaak en oplossing is voor dit euvel, maar wel kwamen ze het bij de APK tegen en kwam ie er nog doorheen zonder onderhoud hieraan en was het advies. Dan hoor je ook nog wel eens iets over kogeltjes of balletjes die niet goed zitten, versleten zijn en zijn en niet meer rond genoeg of niet goed in de olie zitten… Rara, voor een leek!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook