1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aansluitingen vacuum LNA
Daan LNA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 12-03-2012

Gepost: 12 maart 2012 07:09 PM

Hallo iedereen,

Ik zal me even kort voorstellen, wellicht op een later tijdstip wat uitgebreider:

Mijn naam is Daan, en samen met mijn broer ben ik bezig zijn LNA uit ‘81 weer op de weg te krijgen. Met bijna 100.000 km op de teller is de auto zo’n 10 jaar geleden rijdend maar zonder APK weggezet, en sinds een aantal weken geleden willen we hem weer door de APK krijgen. Als dat gelukt is, komt het verder opknappen van de auto wellicht aan de orde. De auto staat in het (korte) lijstje van bekende auto’s, hopelijk kan binnenkort de status aangepast worden naar rijdend…

Zo’n beetje alle technische punten zijn ondertussen in orde gemaakt, helaas lopen we nu bij 1 ding een beetje vast: de aansluitingen van de vacuumslangen van de carburateur (Solex 26/35), luchtfilter enz zijn niet helemaal duidelijk. Helaas niet goed genoteerd tijdens het demonteren van de carb. De basis is me wel bekend, met behulp van onder andere de site van wijlen Jeroen Cats. Maar ondanks dat we de officiele Nederlandstalige garagahandleidingen van Citroen hebben (ik zal wellichht nog wat PDF documenten beschikbaar stellen op een later moment) en de microfiches momenteel gedigitaliseerd worden blijven er wat onduidelijkheden.

Wat weet ik wel:

- aansluiting voet carb. moet naar vacuumsensor
- 1 aansluiting van elleboog gaat direct naar de warm/koud-klep op het filterhuis
- 1 aansluiting van elleboog gaat naar onderste aansluiting aan de achterkant van de carb.
- zij-aansluiting van elleboog gaat naar de aansluiting bovenop de carb

Maar in tegenstelling tot wat ik tot nu toe ben tegengekomen en waarschijnlijk anders op de LNA dan op de Visa, is een T-stuk in onder andere deze laatste aansluiting. De heeft volgens mij te maken met het volgende, mij onbekende, “ding”. Wie kan me vertellen wat het is, en hoe het aangesloten zou moeten zijn.

Verder heb ik nog wat foto’s van wat er allemaal aan aansluitingen zit:

Voor de duidelijkheid: dit is toch de vacuumsensor voor de ontsteking?

Hopelijk kan iemand me in de goede richting helpen!

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 12 maart 2012 09:55 PM
  [ # 1 ]

Allereerst welkom hier!

Heb je meer foto’s van de LNA? Altijd leuk!

Het ding op de laatste foto is inderdaad de vacuumsensor voor de ontsteking.

Bij mijn Visa heb ik dat andere dingen inderdaad nog nooit gezien, ik heb dan ook geen idee wat het is..

 

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 13 maart 2012 08:03 AM
  [ # 2 ]

Ik heb dat grote vacuümding ook nog nooit eerder gezien. (bij een visa dan)
Zit er een Econoscoop in het dashboard of zo?

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Daan LNA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 12-03-2012

Gepost: 14 maart 2012 03:11 PM
  [ # 3 ]

Hmm, ondertussen ben ik ietsjes wijzer, maar ik kan er nog niet echt mee vooruit. Blijkbaar is het een “dispositif d’aération dynamique de la cuve du carburateur”, oftewel een dynamische ontluchting voor de vlotterkamer. Deze is alleen geplaatst in de LNA van ‘81 en er is totaal niks over te vinden op het internet of in de garageboeken van Citroen…

Het zou mij enorm helpen als iemand mij met zekerheid kan vertellen wat het doet en vooral hoe het angesloten zou moeten zijn.

Afbeelding Bijlagen
lna2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Daan LNA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 12-03-2012

Gepost: 25 maart 2012 02:24 PM
  [ # 4 ]

Ondertussen bezig geweest met de motor, hij heeft gelopen, maar stationair wil nog niet echt. Maar goed, we hadden maar 10 minuten de tijd, ik heb er alle vertrouwen in dat dat ding wel wil als ik rustig de tijd er voor neem.

Wel bleek dat waarschijnlijk de vacuumsensor voor de vervroeging stuk is, hopelijk kan iemand me daar uitsluitsel over geven:

Om de sensor te testen heb ik geprobeerd er een slangetje aan te hangen waar ik vervolgens aan heb gezogen om te kijken of de weerstand tussen de aansluitingen richting de 0 zou gaan. Bij het zuigen viel me op dat er twee kleine gaatjes aan beide zijden zitten (waarschijnlijk voor ontluchting oid) maar dat deze gaatje vrolijk lucht aan stonden te zuigen. Volgens mij is de sensor dus hartstikke lek. Heeft iemand daar ervaring mee? Overigens liet de multimeter zien dat de weerstand tussen de aansluitingen onveranderd oneindig bleef.

De motor leek wel te reageren op het wel of niet kortsluiten van de stekkertjes naar de sensor.

Is de motor wel redelijk lopend te krijgen zonder deze sensor? Dit is vooral belangrijk om in ieder geval door de APK te komen. Investeren in een 123 oid zonder APK ga ik niet aan beginnen, en een (nieuwe) sensor krijgen is volgens mij ook niet zomaar voor elkaar.

Als laatste viel me nog iets op: er loopt een slang tussen de olievulbuis en de onderkant van het luchtfilterhuis (de dunnere slang, niet de dikke naar de zijkant van het filterhuis), en deze loopt vlak over/tegen het uitlaatspruitstuk. Deze gaat volgens mij sowieso smelten (gedeeltelijk al gebeurd). Wat zit er fout?

Dus:

- sensor kapot ja of nee?
- is de auto enigszins rijdend te krijgen zonder deze sensor?
- Hoe zit die slang tussen onderkant filterhuis en vulbuis?

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 25 maart 2012 03:05 PM
  [ # 5 ]

Heb je hier iets aan? Bij mij loopt die slang ook langs het spruitstuk maar is niet gesmolten. Heb je hem wel door die geleiding laten lopen die je ziet op de foto? Die trekt de slang omhoog.

Het lijkt me ook wel dat die auto rijdend te krijgen moet zijn zonder die sensor maar, wellicht kan iemand anders daar iets zinnigs over zeggen.

 

Profiel  
 
Daan LNA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 12-03-2012

Gepost: 29 maart 2012 02:35 PM
  [ # 6 ]

Verder niemand meer met ervaring met de vacuumsensor?

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 29 maart 2012 06:26 PM
  [ # 7 ]

Nope….

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 maart 2012 01:58 PM
  [ # 8 ]

Daan, ik heb vorig voorjaar een 2-cilinder LNA uit 1980 gestript, motor en bak zijn tbv ons Burton-project.
Heb dus een vacuümsensor, weet niet of die heel is, maar dat is te controleren en die mag je van mij wel even lenen om door de APK te komen.
Wel graag daarna retour.
Waar ben je woonachtig?
Ik ben volgende week zaterdag aanwezig op de voorjaarsmeeting in Hedel.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Daan LNA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 12-03-2012

Gepost: 30 maart 2012 02:20 PM
  [ # 9 ]

Hoi René,

Ik ben woonachtig in Den Haag, m’n broer en de auto in Amsterdam. We zullen niet aanwezig op de meeting. In eerste instantie ga ik proberen het geheel draaiend te krijgen zoals het is. Mocht dat niet lukken kom ik er zeker op terug!

Heb je van de gesloopte LNA verder nog onderdelen?

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2401
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 30 maart 2012 02:32 PM
  [ # 10 ]

Vogens Cat’s website kun je de vacuumsensor ook prima kortsluiten zonder dat de motor daar aantoonbaar schade van oploopt.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 maart 2012 03:07 PM
  [ # 11 ]
Daan LNA schreef:

Heb je van de gesloopte LNA verder nog onderdelen?

Heb nog de beide achterlichtunits, de beide knipperlichten voor, waarvan 1 met een nagenoeg nieuwe kap en beide uitlaatpijpen, L + R, van de kachelpot naar de 1e demper in bijna nieuwstaat.

Paar weken terug nog een motorkap en achterklep in roestvrije staat verkocht.

De rest van de LNA is vorig jaar mei op de sloop beland, nadat er hier op het forum en bij de Visa/LNA-club geen belangstelling voor bleek te zijn.
De restanten waren destijds gratis af te halen, maar helaas toen geen interesse.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Daan LNA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 12-03-2012

Gepost: 30 maart 2012 05:00 PM
  [ # 12 ]

Dat is nou pech hebben…

Wat mij wel ontzettend op weg zou helpen is als je mij uitsluitsel zou kunnen geven over de gaatjes in de sensor: horen deze allebei te ‘lekken’ en zou die door middel van aanzuigen met de mond moeten schakelen? Naar alle waarschijnlijkheid ga ik zondag weer aan de slag, dus als je mij dit voor die tijd zou kunnen vertellen zou dat mij ontzettend helpen!

Ow, en ik ben er ondertussen achter dat mocht het allemaal niet werken, er ook vacuumschakelaars gebruikt worden op Harley Davidsons, en deze voor rond de 40 euro nieuw te krijgen zijn. Zelfde schakeldruk en alles, dus dat zou ook nog wel moeten kunnen gaan werken…

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 30 maart 2012 07:08 PM
  [ # 13 ]

Oh, gaaf, alternatieve onderdeeltjes…
Hou je ons op de hoogte als je meer weet over de HD vacuümdoosjes?

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Daan LNA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 12-03-2012

Gepost: 02 april 2012 12:46 PM
  [ # 14 ]

Het is uiteindelijk een vacuumschakelaar van de Conrad geworden, instelbaar van -150 tot -1000 mbar, dus net genoeg om te gebruiken. Nu onderweg, dus kan nog niks zeggen over hoe goed het werkt, maar daar kan in principe niks mis mee zijn.

Profiel  
 
Daan LNA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 12-03-2012

Gepost: 08 april 2012 06:21 PM
  [ # 15 ]

Voor de Franssprekenden, een reactie van het forum van de Franse LNA club over het onbekende ding:

Bonjour. Ne possédant pas ce modèle, j’ai pu me procurer une revue “L’EXPERT AUTOMOBILE” traitant des LN, LNA, LNA GPL des A.M. 1977 à 1983.
Le dispositif d’aération dynamique crée lors des accélérations mettant en jeu le deuxième corps une surpression proportionnelle au régime à la surface de la cuve afin d’éviter un désamorçage des gicleurs pouvant provoquer des à-coups de fonctionnement.
Ce dispositif architecturé autour d’une vanne pneumatique s’applique au carburateur Solex 26/35 CSIC Repère CIT 238.

Raccordements de la vanne pneumatique :
Gros tube du haut : arrivée d’air du carter d’hélice à travers un filtre.
Gros tube du milieu: départ d’air vers la cuve du carburateur et vers le manchon du filtre à air.
Petit tube du milieu : clapet d’échappement temporisé dont l’autre extrémité reste libre.
Petit tube du bas : prise de dépression à la base du carburateur qui se situe sous celle actionnant la capsule de dénoyage.

Fonctionnement sommaire :
Lorsque le papillon des gaz est fermé (ralenti, décélération, changement de vitesse), la dépression déplace une membrane et comprime un ressort. De l’air entre dans une chambre à volume variable par le clapet dont le passage est libre en admission.
Lorsque la dépression diminue suffisamment (papillon du deuxième corps en début d’ouverture) le ressort repousse la membrane : l’air ainsi comprimé pousse à son tour une seconde membrane qui libère le passage entre la soufflerie et la cuve du carburateur, pendant environ huit secondes car l’air s’échappe lentement per le clapet.
Lorsque l’accélérateur est relâché, le cycle recommence.

Answer to the question of our friend Daniel le Hollandais :
Linkage of the pneumatic valve :
Upper big pipe : air incoming from propeller housing.
Middle big pipe : air outcoming towards carburettor tank and air filter sleeve.
Middle little pipe : exhaust temporised valve (direct inlet) ; the opposite terminal is left free as on your photo.
Lower little pipe : vacuum connection at the bottom of the carburettor (second throttle side).

Le fonctionnement détaillé de ce dispositif sera décrit dans l’article dédié au carburateur des LNA (à venir).

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook