1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Avonturen van de “tijdelijke” Deauville
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 13 maart 2012 10:01 PM

Waarschuwing: lang verhaal!

We schrijven 2009 en onze toenmalige schoonzoon had tijdelijk een andere auto nodig. Dus hebben we Marktplaats afgespeurd naar een tijdelijke vervanging. Het moest iets worden met APK voor niet te veel geld. In de prijsklasse tot 500 euro zit je al gauw in de categorie “met wat werk” (wat we niet wilden) dus bleven er een beperkt aantal automobielen over om uit te kiezen.

Een avondje speurwerk bracht ons in Hilversum bij een verkoper met niet één maar twee BX’en Deauville. Het verhaal ging zo: verkoper had er één staan met APK voor 350 en één zonder APK voor 250. De keuze was snel gemaakt, wij wilden de BX met APK. Op de dag van overname werd ons gevraagd of wij interesse hadden in de BX zonder APK voor 50 euro. Hoeveel zei u? Vijftig euro.

Een uur en twee overschrijvingen later reden wij richting de Flevopolder met twee Deauvilles. Aangezien mijn automobiele kennis niet verder ging dan Teutoonse voertuigen, had ik werkelijk geen idee wat een BX nou precies was. Ja, zo’n ding dat zichzelf oppompt, dat wist ik. Maar verder…

De Deauville met APK, de FF-PX-51, is enkele weken later redelijk probleemloos naar Tsjechië gestuurd en ook weer teruggekomen in Nederland. Enkele maanden later is deze verkocht en conform de RDW inmiddels geschrapt uit het kentekenregister.

De Deauville zonder APK, de FF-PV-96, heeft nog enkele maanden voor de deur gestaan voordat deze gekeurd werd. Gelukkig geen verlopen-APK-bekeuring gehad. Oef! De afkeurpunten waren niet veel meer dan een slecht koplampglas en wat andere kleinigheden. Niet slecht voor 50 euries.

Onze zweefmobiel

Korte tijd later was de uitdrukking “geluk bij een ongeluk” bij ons van toepassing: dochterlief had genoeg van haar vriendje en knikkerde hem eruit. Zij blij maar wij ook haha en zo kwam de BX weer bij ons op de stoep. Niet lang hierna mocht onze Seat Ibiza naar de sloop dus we waren gered. Mooi werk!

Uitvaart van de Seat

Maar zoals gemeld in de titel, de BX zou slechts tijdelijk zijn. Yeah right. Inmiddels zijn we bijna 3 jaar en ruim 40.000km verder dus dat “tijdelijke auto” smoesje gaat niet meer op. En eerlijk gezegd mag de BX nog even blijven! Mijn vriendin vind ‘m spoeglelijk, kortom een ideale auto!

RARIGHEID OF NARIGHEID

Helaas kan het niet goed blijven gaan. Afgelopen week wilde de motor niet aanslaan. Starten, starten, starten… maar geen plofje. Omdat ik geen zin had om eindeloos te zoeken (niet mijn sterkste kant) heb ik de ANWB erbij gehaald.

Diagnose: geen spanning op het relais NAAST het brandstoffilterrelais. Als ik het goed heb, dan is dit relais (draden geel/blauw/groen/groen) het brandstofrelais.

Ja, ik weet het, die groene urft op de contacten is corrosie en hoort daar niet. Excuses ook voor de deplorabele staat van de motorruimte… Sad

Hiernaast zit een ander relais (draden geel/geel/groen/bruin) dat het brandstofrelais aanstuurt. En hier zit het probleem. Met contact aan moet een van de twee gele draden 12v geven, zodat het 2e relais de brandstofpomp kan aansturen. Om dit te testen heb ik een lamp tussen de bruine en een gele draad gehangen. Die bleef uit. Totdat ik het contactslot uit (!) zette, toen verscheen er opeens 12v op de gele draad. Que?

Daarna zette ik het contact weer aan en tot mijn verbazing bleef de lamp branden. Er was weer spanning op de gele draad! Op dit punt had ik genoeg van het zoek-en-puzzelwerk en ben ik naar bed gegaan. Morgen ga ik het relais weer inpluggen en kijken of de motor wil aanslaan.

De motor slaat overigens wel aan als ik een rechtstreekse +12v op de gele draad zet. Very Happy

Uiteraard heb ik alle denkbare onderwerpen met trefwoorden benzinepomp brandstofpomp relais start niet etc. doorgelezen, maar een passende oplossing heb ik (nog) niet gevonden. Natuurlijk kan ik een bypass maken met een losse draad en een zweefzekering, maar liever heb ik alles werkend zoals bedoeld door meneer Citroën. Wie o wie heeft enig idee? Een bedradingsschema voor een 1.4 Deauville met KDY-motor zou heel erg welkom zijn.

Alvast bedankt voor jullie aandacht!

Groetjes,
Niek

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 13 maart 2012 10:53 PM
  [ # 1 ]

Erg leuke verhaal om te lezen!

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 14 maart 2012 05:54 PM
  [ # 2 ]

Leuk verhaal inderdaad!

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 14 maart 2012 09:45 PM
  [ # 3 ]

UPDATE

Vanavond de BX gestart. Geen succes. Contact uit, contact aan en na een paar seconden hoorde ik “klik” uit de motorruimte. het relais schakelde in. Starten, lopen. Mooi werk.

Bij wijze van test een beetje staan trekken en duwen aan het stuk kabelboom dat van beide relais naar het rechter binnenscherm loopt. Motor slaat af. Hmmm…

Contact uit, contact aan en weer rommelen aan de kabelboom rondom beide relais. Geen soelaas.

Na nog wat meer rommelen hoorde ik een relais ineens KRRRKRRRRGGRRKKRRR doen. In elektrotechnische kringen spreekt men dan over contactdender.

Mijn boerenverstand zegt dat er waarschijnlijk geen draadbreuk is, getuige het (hierboven vermeldde) spontaan inschakelen van het relais. Daarentegen brengt het KRRRGKGKRKRGKGRR incident mij weer op een dwaalspoor. Als het geen draadbreuk is, wat is het dan wel…?

EINDE UPDATE

Mocht iemand hier een patroon in menen te herkennen dan hoor ik dit graag. Je kunt me veel vragen over techniek, maar ik zit nu op een punt dat ik te weinig kennis heb om deze storing te doorgronden. Nogmaals, een workaround is voorhanden (een bypass draad met zwevende zekering, excuses voor het overdadig gebruik van Anglicismen) maar ik heb liever een normaal functionerende automobiel!

Wie o wie gaat onze zacht zoevende zalig zwevende BX de lente in helpen? Smile

Alvast bedankt!
Niek

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 15 maart 2012 12:54 AM
  [ # 4 ]

Een van die gele draden komt van een knooppunt in de kabelboom.
Deze zit in de wielkast achter de modder kuip, waar de boom door het gat heen gaat.
Dit knooppunt wil wel eens weg rotten.
Modderkuip verwijderen en kabelboom open pellen, dan kom je het punt vanzelf tegen.
Het is een knoop van 5á6 draden.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 15 maart 2012 01:02 PM
  [ # 5 ]

Mooi geschreven!

Wellicht dat bijgevoegde link je kan helpen. Heeft mij in ieder geval enorm geholpen om problemen met mijn elektrische ramen op te lossen.

http://grootpan.home.xs4all.nl/bxnl/

Open de link, klik bovenin op “schema” en kies links het elektrische schema dat je nodig hebt!

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 15 maart 2012 01:50 PM
  [ # 6 ]
bx16vert schreef:

Een van die gele draden komt van een knooppunt in de kabelboom.
Deze zit in de wielkast achter de modder kuip, waar de boom door het gat heen gaat.
Dit knooppunt wil wel eens weg rotten.
Modderkuip verwijderen en kabelboom open pellen, dan kom je het punt vanzelf tegen.
Het is een knoop van 5á6 draden.

Klinkt makkelijk zat. Zo kom ik in ieder geval de zaterdag weer door. Smile

Allochteun schreef:

Mooi geschreven!

Wellicht dat bijgevoegde link je kan helpen. Heeft mij in ieder geval enorm geholpen om problemen met mijn elektrische ramen op te lossen.

http://grootpan.home.xs4all.nl/bxnl/

Open de link, klik bovenin op “schema” en kies links het elektrische schema dat je nodig hebt!

Mooi! Schema’s! De kleuren moet ik er zelf nog even bijzoeken, maar verder is er wel uit te komen. Top!

Mannen, bedankt. Zodra er meer te melden is, breng ik een ieder op de hoogte. Smile

Groetjes,
Niek

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 15 maart 2012 02:18 PM
  [ # 7 ]

De kleuren staan ook in de legenda toch?

De kleine lettertjes bij de bedrading zijn de draad kleuren, de grote letters waar de draden zich bevinden. Overzicht van die letters staan op de 2e pagina van de legenda.

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 15 maart 2012 06:31 PM
  [ # 8 ]

Volgende keer toch maar mijn leesbril opzetten? Wink

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 15 maart 2012 10:23 PM
  [ # 9 ]

wat een leuk stuk om te lezen, je schrijft met veel humor!

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 16 maart 2012 01:59 PM
  [ # 10 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Erg leuke verhaal om te lezen!

Tjerk schreef:

Leuk verhaal inderdaad!

Twan238 schreef:

wat een leuk stuk om te lezen, je schrijft met veel humor!

Dank u, dank u. Smile

(voel me stiekum wel een beetje vereerd)

We houden vol!

Morgen gaat het rechtervoorwiel eraf (volgens het Haynes-werkplaatshandboek is dat een klus in de categorie “1 steeksleuteltje”), vervolgens gaat het kunststof binnenscherm eraf en dan moet de elektro-spaghetti eraan geloven. Mocht ik iets opmerkelijks tegenkomen dan zal ik hier uiteraard verslag van doen.

Tot gauw!

Groetjes,
Niek

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 maart 2012 06:36 PM
  [ # 11 ]

contact aan, contact uit, weer aan: ik zet 10 tegen 1 op het contactslot Very Happy

Profiel  
 
karimov
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 17 maart 2012 11:04 AM
  [ # 12 ]

De afgelopen maanden dezelfde symptomen gehad. Echte logica kon ik er niet in ontdekken totdat het contactslot overleed. Ander contactslot erin en sindsdien geen gedonder meer met een af en toe weigerende brandstofpomp/relais etc. Dezelfde symptomen betekent natuurlijk niet dat het dezelfde kwaal is, maar ...

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 17 maart 2012 12:38 PM
  [ # 13 ]
Allochteun schreef:

De kleuren staan ook in de legenda toch?
De kleine lettertjes bij de bedrading zijn de draad kleuren, de grote letters waar de draden zich bevinden. Overzicht van die letters staan op de 2e pagina van de legenda.

Allochteun, voor de kleurcodes zat ik bij de verkeerde legenda te kijken (BX 1.4 vanaf 1988) maar bij de “vroege” BX staan ze wel. Mooi.

Echter, waar ik ook kijk, nergens in het schema kan ik de brandstofpomp en de 2 bijbehorende relais vinden. Inmiddels heb ik op internet een Haynes BX manual gevonden met daarin dezelfde schema’s. Merkwaardig genoeg wordt de brandstofpomp wel benoemd in hoofdstuk 4b Fuel system - single-point fuel injection engines alsook de aansturing ervan. Tja… zoekplaatje.

Hilko16TZI schreef:

contact aan, contact uit, weer aan: ik zet 10 tegen 1 op het contactslot Very Happy

Dit ben ik al meerdere malen tegengekomen tijdens de speurtocht naar mogelijke oorzaken van mijn storing. Dit is redelijk eenvoudig te testen zonder de halve auto te hoeven demonteren. Wink

Vanmiddag krijg ik bezoek, zodra ik die de deur uit heb gekeken kan ik me op de BX storten. Foto’s en verslag volgen!

Groetjes en wederom bedankt voor jullie bijdragen,
Niek

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 17 maart 2012 02:56 PM
  [ # 14 ]
Hilko16TZI schreef:

contact aan, contact uit, weer aan: ik zet 10 tegen 1 op het contactslot Very Happy

karimov schreef:

De afgelopen maanden dezelfde symptomen gehad. Echte logica kon ik er niet in ontdekken totdat het contactslot overleed. Ander contactslot erin en sindsdien geen gedonder meer met een af en toe weigerende brandstofpomp/relais etc. Dezelfde symptomen betekent natuurlijk niet dat het dezelfde kwaal is, maar ...


Hmmm… volgens mij ga ik een patroon herkennen hier. Intussen is de visite de deur uit, dus ik mag me op (in) de BX storten. Smile

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 18 maart 2012 05:20 PM
  [ # 15 ]

Goedenmiddag allemaal,

even geen update behalve dan dat het gisteren niet gelukt is om de BX te reanimeren. Sad

Update met foto’s en volledig verhaal volgen nog.

Groetjes,
Niek

p.s. vandaag even geen zin - het is totaal geen technisch weer! Razz

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook